• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50784
+
-

مشکل تبخیر آب دریاچه ارومیه برطرف می‌شود

مشکل تبخیر آب دریاچه ارومیه برطرف می‌شود

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با بیان اینکه اولویت دولت، احیای دریاچه ارومیه است، افزود: اینکه گفته می‌شود احیای دریاچه ارومیه امکان‌پذیر نیست، ادعای درستی نیست و یقینا این دریاچه احیا می‌شود.
فرهاد سرخوش در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: براساس مطالعات صورت گرفته چنانچه دریاچه ارومیه تا سال آبی ۹۵ تثبیت نمی‌شد دیگر قابل احیا نبود اما خوشبختانه تثبیت آب دریاچه ارومیه نشان داد به غیر از تبخیر عامل دیگری سبب کاهش آب دریاچه ارومیه نیست.
به گفته وی، محققان دانشگاه صنعتی‌شریف تهران روی ماده نانویی که مانع تبخیر آب می‌شود در حال مطالعه و آزمایش هستند که با به نتیجه رسیدن این تحقیقات و تزریق این ماده نانو به دریاچه ارومیه مشکل تبخیر آب دریاچه ارومیه نیز حل می‌شود.
وی با بیان اینکه تبعات خشکی دریاچه ارومیه یک‌سوم کشور را در برخواهد گرفت، تصریح کرد: چنانچه دریاچه ارومیه خشک شود، منطقه تبدیل به شوره‌زار نمک می‌شود و امکان حیات را سلب می‌کند.
سرخوش درباره آخرین وضعیت دریاچه گفت: وسعت دریاچه ارومیه هم‌اکنون ۲۴۳۷ کیلومترمربع است که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته ۲۴۰کیلومترمربع افزایش وسعت را شاهدیم. همچنین این دریاچه هم‌اکنون ۲‌میلیارد و ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب دارد که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۴۹۰ میلیون مترمکعب، حجم آب دریاچه افزایش یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید