• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50620
+
-

باجگیری ترامپ از متحدان آمریکا

درخواست دونالد ترامپ از متحدان اروپایی و آسیایی‌ آمریکا، برای پرداخت هزینه سربازان آمریکایی به موضوع اختلاف تازه آنها با واشنگتن تبدیل شده است

باجگیری ترامپ از متحدان آمریکا

دونالد ترامپ از همان روزی که قدم به کاخ سفید گذاشت، به متحدان آمریکا معترض بود. او پرداخت پول نظامی‌گری‌های آمریکا را از جیب دوستان این کشور می‌خواست. اکنون طرحی در وزارتخانه‌های دفاع و خارجه آمریکا در جریان است که این خواسته رئیس‌جمهور را برآورده می‌کند.
وب‌سایت بلومبرگ دیروز در گزارشی به نقل از مقام‌های آگاه در دولت ترامپ نوشت که طرح مذکور نه‌تنها پرداخت هزینه‌های سربازان آمریکایی از سوی کشورهای میزبان را شامل می‌شود، بلکه بابت ادامه حضور نیروهای نظامی آمریکا در کشورها، طلب پول بیشتر هم خواهد کرد. به نوشته بلومبرگ براساس این طرح که «هزینه+50» نامیده شده کشورهایی از قبیل آلمان، ژاپن و کره‌جنوبی که سال‌هاست محل استقرار پایگاه‌های آمریکا هستند، بعد از این باید کل هزینه این پایگاه‌ها را پرداخت کنند. آنها به علاوه باید 50درصد بیشتر نیز به دولت آمریکا بپردازند تا نیروهایش را همچنان در خاک کشورهای میزبان حفظ کند.
ایده اولیه این طرح چند‌ماه قبل از سوی شخص ترامپ مطرح شد. درست زمانی که جان بولتون برای مذاکره با مقام‌های کره‌جنوبی برای تمدید قرارداد 5ساله دفاعی میان 2 کشور به سئول رفته بود، یادداشتی از ترامپ دریافت کرد که خطاب به او نوشته بود: «ما کل هزینه را می‌خواهیم به علاوه 50درصد هم بیشتر.» این خواسته رئیس‌جمهور آمریکا مذاکرات میان هیأت آمریکایی و دولت کره‌جنوبی در مورد سرنوشت 28هزار نیروی آمریکایی مستقر در خاک کره را بی‌نتیجه گذاشت.
بولتون و همکارانش در بازگشت به واشنگتن نسخه اولیه طرحی را آماده کردند که «هزینه+50» نام گرفت. بلومبرگ به نقل از مقام‌های مطلع در وزارتخانه‌های دفاع و خارجه آمریکا که قرار است جزئیات این طرح را تکمیل کنند نوشته که مطرح شدن این طرح، زلزله‌ای در این 2 وزارتخانه به راه انداخته است؛ چراکه مسئولان مربوطه اکنون با این سؤال بزرگ مواجه هستند که چگونه می‌توان چنین طرحی را با متحدان آمریکا در اروپا و آسیا مطرح کرد؛ متحدانی که طی نزدیک به 3سال حضور ترامپ در کاخ سفید تنها شاهد یکجانبه‌گرایی آمریکا بوده‌اند.
مدیران میانی در وزارت خارجه آمریکا حتی نگران آن هستند که مطرح کردن این طرح در کشورهایی که میزبان نیروهای آمریکایی هستند باعث دامن زدن به مخالفت‌ها به ادامه حضور این نیروها شود. شاید در برخی کشورها ازجمله لهستان، مردم خواهان حضور نیروهای آمریکایی باشند اما در دیگر کشورها ازجمله آلمان، ژاپن و کره‌جنوبی، گروه‌های بزرگی از مردم هستند که نه‌تنها مخالف ادامه حضور پایگاه‌های آمریکا هستند، بلکه به دولت برای خارج کردن سربازان آمریکایی فشار هم می‌آورند.

فرمول هزینه؛ فرمول تخفیف
افراد مطلع از طرح هزینه+50آمریکا به بلومبرگ گفته‌اند که این طرح حتی برای متحدان آمریکا تخفیف‌هایی هم قائل شده است. بر این اساس، از وزارت دفاع خواسته شده است 2فرمول تهیه کنند؛ یکی فرمولی که تعیین می‌کند کشورهای میزبان نیروهای آمریکایی سالانه چه مبلغی باید پرداخت کنند و دیگری فرمولی که برای این کشورها در برابر همراهی با آمریکا تخفیف‌هایی قائل می‌شود. طبق این طرح، حتی ممکن است آمریکا از این کشورها بخواهد حقوق سربازان را هم تقبل کنند. برای حضور زیردریایی‌ها و ناوهای هواپیمابر در بنادر کشورها نیز مبلغ جداگانه‌ای درنظر گرفته می‌شود که از آنها اخذ خواهد شد. پرداخت هزینه برای پایگاه‌های آمریکایی اتفاق تازه‌ای نیست اما این رویکرد دولت آمریکا به کلی جدید است. به‌طور مثال، بیش از 33هزار نیروی نظامی آمریکا در آلمان مستقر هستند که دولت آلمان حدود 28درصد از هزینه‌های آنها را تامین می‌کند که رقمی بیش از یک میلیارد دلار است. گفته می‌شود طرح جدید، هزینه‌های کشورهای میزبان را تا 6برابر افزایش خواهد داد. آلمان همچنین محل استقرار مقر فرماندهی نیروهای آمریکایی مستقر در آفریقاست که مطرح شدن طرح جدید، مناسبات آلمان و آمریکا بر سر این پایگاه را دچار مشکل می‌کند. علاوه بر این بزرگ‌ترین و مجهزترین بیمارستان‌های نظامی آمریکا نیز در آلمان قرار داد که پشتیبانی‌کننده نیروهای آمریکایی در اروپا، آفریقا و خاورمیانه است.
مقام‌های دولتی در آلمان، ژاپن، امارات و قطر به بلومبرگ گفته‌اند که هنوز از طرف آمریکایی‌ها در مورد طرح هزینه+50با آنها تماسی گرفته نشده است اما به‌نظر می‌رسد دونالد ترامپ پس از آنکه نتوانسته اعضای ناتو را برای پرداخت سهم بیشتری برای عملیات‌های نظامی این سازمان قانع کند، اکنون از طریق طرح هزینه+50قصد دارد هزینه‌های نظامی را جبران کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید