• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50440
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/7x6y
+
-

حال فوتبال خوب است اما تو باور نکن

تیتر یک
حال فوتبال خوب است اما تو باور نکن

 مجمع سالانه فدراسیون فوتبال نزدیک به 3ساعت طول کشید اما دریغ از یک صدای منتقد. دریغ از اینکه یک نفر اعتراض کند که مسیری که فوتبال دارد می‌رود، روشن نیست. که یادآوری کند همین چند هفته پیش در اهواز تماشاگرها با سنگ و آجر به جان هم افتادند و یک پسربچه ده دوازده ساله به کما رفت، در مسجد سلیمان زمین بازی هیچ شباهتی به چمن ندارد، در تبریز طرفداران تیم‌های میهمان حق و حقوقی ندارند و در برخی موارد سنگ‌باران می‌شوند، در رشت تیم قدیمی سپیدرود بی‌صاحب مانده و سر نخواستنش دعواست، استقلال خوزستان هم شرایط مشابهی دارد؛ هنوز یک سوم لیگ مانده، سه تا مربی عوض کرده، سایپایی‌‌ها که هیشه خدا اوضاع‌شان بسامان بوده، چند روز به‌دلیل مشکلات مالی تمرین نکرده‌اند؛ مثل پارس‌جنوبی و مثل پدیده و مثل بسیاری از تیم‌های لیگ یک و دو که گاهی حتی پول ندارند برای بازی‌هایشان از شهری به شهر دیگر سفر کنند.
واقعیت امروز فوتبال ایران به‌شدت نگران‌کننده است. منابع درآمدی باشگاه‌ها محدود هستند و هزینه‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود.
بازی‌های لیگ‌برتر برگزار می‌شوند که صرفا برگزار شده باشند؛ بعضی تیم‌ها با یک برنامه فشرده هر سه چهار روز یک‌بار به میدان می‌روند. صدای همه از این برنامه‌ریزی درآمده است.
طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال و البته قوانین روشن فیفا، دو تیم از یک لیگ نباید یک مالک مشترک داشته باشند که اگر غیراز این باشد، ظن تبانی می‌رود. همه می‌دانند مالک تراکتورسازی و ماشین‌سازی که همین چند روز پیش با هم بازی کردند، یک نفر است، اما فدراسیون به دلایلی چشمش را روی این تخلف آشکار بسته است. همانطور که سال‌هاست چشمش را روی مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس بسته، با وجود سندسازی‌هایی که برای کنفدراسیون فوتبال آسیا کرده است.
هیچ برنامه روشنی برای توسعه فوتبال کشور وجود ندارد. برنامه‌ای که به ما بگوید دو سال دیگر وضعیت باشگاه‌ها چه خواهد شد. هزینه‌هایشان را چگونه تامین می‌کنند؛ هزینه‌هایی که در این اوضاع بد اقتصادی، به جای کاهش، فصل به فصل بیشتر می‌شود. چه تضمینی هست که دو سال دیگر کمپانی‌های پیکان و سایپا یا حتی ذوب‌آهن و سپاهان هم مثل وزارت نفت قید تیمداری را نزنند؟ اگر زدند، چه باید کرد؟ 
تاریک‌ترین نقطه کارنامه فدراسیون فوتبال، داستان حق پخش تلویزیونی است. چند سال است که نه‌تنها ریالی از تلویزیون به فوتبال نمی‌رسد که دیگر هیچ‌کس حتی اعتراض هم نمی‌کند. البته دیروز در آخرین دقایق مجمع، محمود اسلامیان، عضو هیأت رئیسه فدراسیون از دولت خواست موضوع را پیگیری کند. در همین حد و بدون‌هیچ واکنشی از طرف اعضای مجمع.
با وجود همه این مشکلات، هفتاد و چند عضو مجمع فدراسیون فوتبال، دیروز با لبخند وارد سالن جلسات هتل المپیک شدند و با لبخند بیرون آمدند. مجمع با قاطعیت گزارش مالی فدراسیون را هم تأیید کرد و به بودجه‌ای هم که برای سال آینده نوشته شده، رأی داد. بدون ذره‌ای تردید و ابهام.

   تاج: دادگاه بگوید، پول هدایتی را پس می‌دهیم
مهدی تاج پس از برگزاری مجمع عادی فدراسیون فوتبال در مورد کنار رفتن علی کفاشیان گفت: «جا دارد از زحمات ایشان تشکر کنم که زحمات زیادی را برای فوتبال کشیدند. چون استعفایشان را اعلام کردند باید در مجمع بعدی جانشین ایشان و سایر اعضا را معرفی کنیم. آقای کفاشیان تا ۱۶فروردین نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهد بود و روز ۱۷فروردین انتخابات جدید برگزار می‌شود که در دو بخش ما کاندیدا خواهیم داشت.» رئیس فدراسیون فوتبال در مورد انتخاب سرمربی تیم ملی گفت: فدراسیون روندی را طی می‌کند که هیچ‌کس هم توصیه تعجیل ندارد اما تأخیر هم جایز نیست. یک فیفا دی در پیش داریم که باید سرمربی تیم ملی مشخص شود. ممکن است این فرصت به لیگ داده شود تا فشار از روی تیم‌ها برداشته شود. گزینه‌هایی هم مطرح است اما نمی‌توانم اسم‌ها را بگویم، چون اگر بگویم باعث افزایش قیمت می‌شود و ممکن است اظهاراتی هم شود که روند را کند می‌کند.
مهدی تاج در مورد پولی که فدراسیون فوتبال از حسین هدایتی دریافت کرده است گفت: «ایشان در زمان آقای کفاشیان به فدراسیون کمک کرده‌اند که عدد آن خیلی زیاد نیست. فدراسیون منتظر می‌ماند تا دادگاه نظرش را بدهد. اگر نظر باشد که باید بدهیم برای ما قابل پرداخت خواهد بود.» وی در مورد رفتن کی‌روش گفت: «ایشان عملکرد قابل دفاعی داشتند. الان ایشان دیگر سرمربی تیم ملی ما نیستند و نمی‌خواهیم در مورد ایشان صحبت کنیم. ما باید به فکر تیم خودمان و انتخاب سرمربی باشیم.»

   اصفهانیان: از هیأت رئیسه فدراسیون استعفا ندادم
رئیس سابق کمیته داوران می‌گوید کماکان عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال است. فریدون اصفهانیان پس از پایان مجمع سالانه فدراسیون فوتبال درباره استعفای خود از سمت ریاست کمیته داوران گفت: «ما تابع قوانین کشور هستیم و مشکلی هم نداریم. من طی صحبتی که با آقای تاج داشتم، گفتم در جلساتی که برگزار شده مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که عضو هیأت رئیسه کار اجرایی نداشته باشد. ما ضمن احترام به قوانین کشوری در نامه هم نوشتیم اگر حضور من در کمیته داوران کار اجرایی تلقی می‌شود، پس من از سمت خود استعفا می‌دهم.» او درباره اینکه باید ۱۵ آذر از سمت خود کناره‌گیری می‌کرد هم گفت: «ما به وزارت ورزش نامه زدیم که تعیین تکلیف کنند چون ما در هیأت رئیسه منتخب مجمع هستیم. پس مجمع باید درباره ما تصمیم بگیرد. من عضو هیأت رئیسه هستم و عضو کمیته داوران هم بودم. با توجه به صحبتی که با آقای تاج داشتیم و براساس صحبتی که آقای تاج با مسئولان داشتند، به این نتیجه رسیدند که عضو
هیأت رئیسه نمی‌تواند کار اجرایی داشته باشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید