• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 3 بهمن 1396
کد مطلب : 5041
+
-

ضربه 7میلیارد دلاری ارز به بورس در40روز

با محاسبه نوسان ارزش بورس به دلار، ارزش کل شرکت‌های ایرانی از بهار امسال تاکنون 27میلیارد دلار نزول کرده است

بازار سهام
ضربه 7میلیارد دلاری ارز به بورس در40روز

ارزش جایگزینی شرکت‌های بورس همگام با رشد قیمت دلار ظرف 40روز گذشته دست‌کم 7میلیارد دلار کاهش یافته است. به گزارش همشهری، ارزش بورس تهران گام به گام با رشد ارزش دلار در 40روز گذشته، کاهش یافته و در این مدت دست‌کم 7میلیارددلار از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بازار سهام کاسته شده است. داده‌های آماری از مقدار ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بازار سهام نشان می‌دهد که در پایان فصل بهار ارزش کل شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس به 429هزار میلیارد تومان معادل 114میلیارد دلار با احتساب هر دلار 3745تومان رسیده بود. این رقم در پایان تابستان به 451هزار میلیارد تومان رسید اما به‌دلیل رشد 147تومانی قیمت فقط 2میلیارد دلار رشد در بازار سهام ثبت شد و جمع کل ارزش کل بازار سهام ایران در پایان همین فصل 116میلیارد دلار محاسبه شد.

یک فصل بعد از این فرازونشیب‌ها قیمت هر دلار آمریکا به 4194تومان رسید و ارزش بورس تهران هم با وجود اینکه به مرز 502هزارو 500میلیارد تومان رسیده بود، فقط 119میلیارد دلار محاسبه شد. این رویه ظرف روز‌های گذشته با شدت بیشتری تداوم پیدا کرده است و فقط در 40روز گذشته ارزش کل بازار سهام دست‌کم 18هزار میلیارد تومان رشد کرده اما به‌دلیل اینکه قیمت هر دلار آمریکا از 4194تومان (درپایان آذر ماه) به 4620تومان در پایان مبادلات دیروز رسیده است، ارزش کل بازار سهام نه فقط رشد را نشان نمی‌دهد بلکه جمعا با وجود رشد ریالی ارزش بازار دست‌کم 7میلیارد دلار کاهش یافته است. چنانچه ارزش کل بازار سهام ایران به نرخ مبدأ محاسبه شود، می‌توان گفت بازار سهام ایران از نظر ارزش جایگزینی از بهار امسال تاکنون 27میلیار دلار افت کرده است به بیان بهتر اگر قرار بود ارزش کل بورس تهران با قیمت دلار 3745تومان(قیمت دلار در آخر بهار) محاسبه شد و اکنون ارزش کل بازار سهام ایران بیش از 139میلیار‌د دلار محاسبه می‌شد. مقدار افت ارزش بازار به حدی بود که ظرف چند روز گذشته چندین هزار میلیارد تومان از ارزش سهام برخی شرکت‌ها ازجمله خودرو‌ساز‌ها در بورس کاسته شد. شرکت‌های خودروساز که بخش عمده مواد اولیه‌شان را وارد می‌کنند، تأثیر زیادی از افزایش قیمت دلار پذیرفته‌اند و پیش‌بینی می‌شود در روز‌های آینده متناسب با رشد قیمت دلار بار دیگر از ارزش سهام آنها کاسته شود.

 

 

مقدار نزول 10روزه

در همین رابطه حافظ عزیزی، از کارشناسان بازار سرمایه با مقایسه ارزش ریالی و دلاری بورس تهران و با محاسبه دلار 4650 تومانی دیروز از افت یک میلیارد دلاری ارزش در۱۰ماه اخیر خبر داد. او گفت: با آنکه بازده ریالی بورس تهران از ابتدای سال‌ جاری تاکنون 24درصد بوده ولی در صورتی که ارزش بورس را دلاری حساب کنیم، متأسفانه نه فقط بورس با افزایش ارزش همراه نبوده بلکه در 10روز گذشته یک میلیارد دلار نیز کاهش داشته است.

 

پیش‌بینی سقف رشد نرخ دلار

بهزاد صمدی، از تحلیلگران تکنیکال بورس در مورد اینکه قیمت دلار تا چه محدوده‌ای رشد خواهد کرد و این رشد چقدر بر بازارسهام اثر دارد، گفت: به اعتقاد من قیمت هر دلار آمریکا حداکثر تا 4880تومان افزایش خواهد یافت و بعد از آن تا محدوده 4100تومان نزول خواهد کرد. او توضیح داد: قیمت هر دلار آمریکا بعد از رسیدن به 4880تومان وارد منطقه اشباع خرید می‌شود، در نتیجه خود را تا محدوده 3900 و 4100تومان اصلاح خواهد کرد. صمدی در مورد اثر افزایش قیمت دلار بر بورس گفت: رشد قیمت دلار اثر مثبتی بر بازار سهام می‌گذارد و در بلندمدت شاخص کل بورس تهران صعودی خواهد بود و حتی تا محدوده 145هزار واحد هم صعود خواهد کرد. به گفته او، شاخص کل بورس تهران به‌زودی از مرز 100هزار واحد هم عبور خواهد کرد و شش‌رقمی می‌شود. او در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح قیمت دلار تا محدوده 3900تومان منجر به نزول بورس خواهد شد، گفت: خیر، به‌ویژه آنکه قیمت دلار و همینطور قیمت مواد خام در بازار‌های جهانی بیشتر از مقداری است که در بودجه شرکت‌ها تنظیم شده است بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که با اصلاح قیمت دلار در ماه‌های آینده ارزش شرکت‌ها هم نزول کند.

 

محدودیت در تأمین دلار

حسین اسدی‌نیا، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه هم درباره دلایل رشد قیمت دلار و اثر آن بر بازار سهام گفت: کمبود وجوه دلاری، حرکت تورم به سمت دورقمی‌شدن و همینطور بروز ریسک‌های سیاسی از عوامل رشد قیمت دلار بوده‌اند. او گفت: باید درنظر گرفت که دولت برای تأمین دلار مورد نیاز با محدودیت مواجه است ضمن اینکه عموما ایران به‌دلیل تحریم‌ها در تأمین وجوه مورد نیاز با محدودیت‌هایی مواجه بوده است. به گفته او، اقتصاد ایران به‌دلیل تراز تجاری منفی همیشه به جای اینکه از اقتصاد جهانی پول دریافت کند، منابع ارزی کشور را خارج کرده است. او در ادامه به توصیه اقتصاددان‌ها اشاره کرد و گفت: همانطور که اقتصاددان‌ها از قبل به دولت توصیه کرده بودند، افزایش یکباره قیمت دلار به نفع اقتصاد است زیرا دلار را در چرخه سفته‌بازی نوسان‌گیرها گرفتار نمی‌کند. اسدی‌نیا تأکید کرد: به‌نظر می‌رسد دولت به توصیه اقتصاددان‌ها گوش کرده است. به گفته این کارشناس بازارسرمایه، رشد قیمت دلار اثر مثبتی روی سهام شرکت‌های بورس خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید