• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 18 اسفند 1397
کد مطلب : 50221
+
-

قطار اشتغال‌زایی به ایستگاه نرسید


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اشتغال ایجاد‌شده از طریق برنامه‌های وزارت کار در سال‌1397 را بالغ‌ بر ۶۰۹ هزار شغل عنوان می‌کند که البته بخش قابل‌توجهی از آن در کسب‌وکارهای خرد و حتی اشتغال‌های غیررسمی ایجاد شده و در این میان باوجود تعداد اشتغال خدماتی، در حوزه صنعت کارخانه‌ای، ریزش نیروی کار تجربه شده است. به گزارش همشهری، دولت در برنامه‌ریزی‌های کلان خود برای ایجاد یک‌میلیون شغل جدید در سال‌جاری برنامه‌ریزی کرده بود که با آمار ارائه‌شده از سوی معاون وزیر کار، عدم‌تحقق آن مشخص شده است. عیسی منصوری در حاشیه جلسه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی درباره برنامه‌ریزی اشتغال در سال‌۹۸ نیز با اشاره به هدف‌گذاری ایجاد بیش از یک‌میلیون شغل در این سال، گفته است: برنامه‌هایی که اکنون وزارت کار دنبال می‌کند، بخشی از این تعداد را پوشش می‌دهد و تحقق کامل این هدف‌گذاری منوط به این است که هماهنگی بین‌دستگاهی وجود داشته باشد و منابع پیش‌بینی و مصوب‌شده نیز متفاوت از سال‌های قبل در وزارت کار قرار بگیرد. معاون وزیر کار با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی اقتصاد نیاز جدی به اشتغال‌زایی محسوس است، می‌گوید: از نظر آمارها در اشتغال‌زایی از هدف‌گذاری‌ها عقب هستیم اما اینکه در شرایط رکود و با رشد کم اقتصادی این میزان شغل ایجاد شده، قابل‌توجه است. به گفته او، کشور ایتالیا زمانی که نرخ رشد اقتصادی را تجربه می‌کرد، نرخ بیکاری جوانانش ۴۲درصد بود اما در ایران باوجود رشد منفی اقتصاد، نرخ بیکاری جوانان ۲۷ درصد است که این موضوع نشان می‌دهد ظرفیت اقتصاد کشور چه در بخش رسمی و چه در بخش غیررسمی به‌گونه‌ای است که می‌تواند تا حدی این مسئله را هضم کند.
 
توجه به توسعه مشاغل خانگی
در جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی که به ریاست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با حضور نمایندگان ۲۵ دستگاه اجرایی برگزار شد، محمد شریعتمداری با تأکید بر لزوم توجه به ایجاد مشاغل خانگی، گفت: موضوع مشاغل خانگی نه‌فقط برای کشورهای درحال‌توسعه حائز اهمیت است بلکه در کشورهای پیشرفته نیز از مسائل مهم و مورد توجه محسوب می‌شود تا جایی که آمارهای جهانی نشان می‌دهد حدود ۲۰ درصد از مشاغل موجود در آمریکا از مشاغل خانگی است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، شریعتمداری افزود: زنان در مجموعه مشاغل خانگی نه‌فقط در ایران بلکه در همه دنیا نقش اساسی دارند. با توجه به تعداد بالای زنان سرپرست خانوار بالغ‌بر 3میلیون و ۲۰۰ هزارنفری موضوع مشاغل خانگی در ایران از این حیث هم اهمیت دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تصور برخی از مشاغل خانگی به مشاغل خانگی سنتی نظیر فرش‌بافی و گلیم‌بافی است، گفت: مشاغل خانگی نوظهور در حوزه خدمات اعم از مشاغل نرم‌افزاری، گرافیکی، تولید انیمیشن و... نیز در این رده قرار می‌گیرند که در کشور ما نیز بسیاری از زنان و مردان به آن مشغول هستند. ازاین‌رو باید به خدمات در این حوزه توجه کنیم. به گفته شریعتمداری، در دهه‌های اخیر مطالعات دانشگاهی قابل‌توجهی در مورد مشاغل خانگی در سطح خرد و کلان صورت گرفته که به آسیب‌شناسی مشاغل خانگی کمک می‌کند و در جریان ایجاد اشتغال خانگی باید مدنظر قرار گیرد.

وزیر کار با اشاره به اینکه برای دست‌یافتن به رشد اقتصادی 8درصدی، سالانه 170هزار میلیارد تومان در صنایع سنگین سرمایه‌گذاری ‌نیاز است، تصریح کرد: این رقم سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی و چند سال آینده مقدور نیست و برای جبران این خلأ، باید حتما به موضوع مشاغل خانگی به‌عنوان یک موضوع مهم توجه شود به‌خصوص که تحقیقات هم نشان می‌دهد توسعه مشاغل خانگی تأثیر بسیاری در افزایش اشتغال و رشد اقتصادی دارد. شریعتمداری ادامه داد: بنابراین لازم است که هر 2‌ماه یک‌بار جلسه ستاد مشاغل خانگی تشکیل شود، به‌علاوه در سال‌۹۸، کمیته‌ای در ذیل این ستاد تشکیل شود که با فواصل کمتری جلسات را برگزار و مسائل موجود را حل کند و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود، تحرک ویژه‌ای هم در سال‌۹۸ ایجاد کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید