• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 18 اسفند 1397
کد مطلب : 50220
+
-

وعده انگلیس برای همکاری اقتصادی با ایران

تجارت
وعده انگلیس برای همکاری اقتصادی با ایران


کمیسیونر ارشد بازرگانی دولت انگلیس می‌گوید: تلاش می‌کنیم روابط با ایران را در حوزه صادرات، سرمایه‌گذاری و سیاستگذاری‌های مرتبط با روابط تجاری توسعه دهیم. به گزارش همشهری، سایمون پنی، در دیدار با نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: صادرات شرکت‌های انگلیسی به ایران و همچنین امکان صادرات محصولات ایرانی به این کشور، سرمایه‌گذاری بنگاه‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف مانند املاک، صنعت و...  در انگلیس و درعین‌حال تعریف ضوابط و راه‌هایی برای تسهیل تجارت ازجمله محور‌هایی هستند که 2کشور می‌توانند در قالب آنها با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی همچنین به موضوع تأمین مالی اشاره کرد و گفت: انگلیس علاقه دارد روابط تجاری خود را با ایران توسعه دهد؛ برای همین سازوکار اینستکس طراحی شد. حال باید منتظر اجرای آن باشیم.

 حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران در پاسخ گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام، اروپا نیز  اعلام کرد که ابزاری برای تداوم همکاری با ایران و حفظ برجام طراحی می‌کند که هرچند فرایند تدوین این سازوکار طولانی شده اما درصورت اجرایی شدن می‌تواند به توسعه سطح روابط ایران و اروپا کمک کند. نایب‌رئیس اتاق ایران  افزود: تا زمانی که چگونگی سازوکار تأمین مالی و انتقال ارز و در واقع مناسبات بانکی و بیمه‌ای بین ایران و اروپا مشخص نشود، نمی‌توان برای هیچ‌یک از راه‌های ارتباطی مانند تجارت، سرمایه‌گذاری و... برنامه‌ریزی کرد.

سلاح‌ورزی با اشاره به‌وجود ابهامات گسترده در سازوکار طراحی شده توسط اروپا گفت: فعالان اقتصادی نسبت به اجرایی شدن اینستکس ابهامات زیادی دارند و نمی‌دانند که آیا بخش خصوصی اروپا و یا سایر کشور‌های اروپایی که در تدوین این سازوکار نقشی نداشته‌اند، تمایلی به استفاده از آن دارند یا خیر؟ وی تصریح کرد: از طرفی این سیستم براساس روش تهاتر طراحی شده و در آن توازن در پرداخت‌ها و دریافت‌ها مهم است. درحالی‌که طی سال‌۲۰۱۷ میزان صادرات اروپا به ایران در بخش صنایع غذایی حدود ۷۴۰‌میلیون یورو و صادرات ایران به اروپا در همین گروه کالایی برابر با ۴۳۰‌میلیون یورو بوده است، چگونه می‌توان توازن لازم را ایجاد کرد.

راب مک ایر، سفیر انگلیس در ایران در پاسخ به اظهارات سلاح‌ورزی گفت: تمام این ابهامات و سؤالات وجود دارد و برای همین گروه‌هایی از کشور‌های فرانسه، آلمان و انگلیس در حال پیگیری و جمع‌بندی آن هستند. وی افزود: البته نباید تظاهر کرد که این سیستم می‌تواند همه مشکلات را برطرف کند و یا ذهن همه شرکت‌هایی را که از تداوم همکاری‌های خود با ایران نگران هستند تغییر دهد. اما راهی خواهد بود که در فاز‌های مختلف طراحی شده و به‌طور حتم به‌تدریج زمینه‌ساز توسعه مناسبات می‌شود. مک ایر از ابراز علاقه کشور‌های متعدد برای استفاده از اینستکس در ارتباط با ایران خبر داد و افزود: هدف ما این است که کار را از بخش‌های کوچک‌تر آغاز کرده و به حوزه‌های بزرگ‌تر برسیم.

گلایه نماینده آلمان
خبر دیگر اینکه نماینده آلمان در سازوکار موسوم به اینستکس، با اشاره به آمار صادرات آمریکا به ایران، نوشته است که حجم تجارت شرکت‌های آمریکایی و ایران در حالی بیش از دوبرابر افزایش یافته که شرکت‌های اروپایی از تجارت با ایران منع می‌شوند. میگوئل برگر، نماینده آلمان در سازوکار ویژه موسوم به اینستکس با انتشار آماری از دو برابر شدن حجم تجارت آمریکا با ایران خبر داد و نوشت: «تجارت ایالات متحده با ایران در سال ۲۰۱۸ بیش از دوبرابر افزایش یافته و به بالاترین سطح خود در ۱۰ سال اخیر رسیده است.»

   مذاکره هند برای تمدید معافیت‌های نفتی
تازه‌ترین خبر اینکه مقام‌های آگاه از تلاش هند برای تمدید معافیت‌ها و ادامه خرید نفت از ایران خبر دادند. به گزارش رویترز، هند در تلاش است با تمدید معافیت‌ها، میزان خرید نفت از ایران را در تعداد ۳۰۰ هزار بشکه در روز حفظ کند. وینست کامپوز، سخنگوی اداره انرژی آمریکا درباره درخواست هند برای تمدید معافیت‌ها اظهارنظری نکرد اما از گفت‌وگو با 8 کشور خریدار نفت ایران درباره معافیت‌ها و اتمام آنها خبر داد. سکی، از منابع هندی آگاه به رویترز گفت: مذاکرات با واشنگتن درباره تمدید معافیت از تحریم‌های ایران به‌دلیل تعطیلی دولت آمریکا که تا ژانویه ادامه داشت، طولانی شده است و این مذاکرات اکنون از سر گرفته شده و هند خواهان شفافیت پیش از برگزاری انتخابات عمومی در ‌ماه مه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید