• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 16 اسفند 1397
کد مطلب : 50163
+
-

نیروی هوایی هند، بازنده تنش با پاکستان

آسیا
نیروی هوایی هند، بازنده تنش با پاکستان

یک هفته پس از تبادل آتش جنگنده‌های هندی و پاکستانی بر فراز آسمان 2کشور، خبرهای تازه از ضعف نیروی هوایی هند در تقابل با همسایه خود حکایت دارد.

به گزارش رویترز، یک شرکت آمریکایی فعال در زمینه تصاویر ماهواره‌ای دیروز با انتشار تصویری از محل حمله هفته گذشته جنگنده هندی در خاک پاکستان، خبر داد که حمله هندی‌ها به پایگاه گروه تروریستی جیش محمد، بی‌نتیجه بوده و هیچ آسیبی به تأسیسات و ساختمان‌های این پایگاه نزده است. تصویر منتشرشده، چند ساختمان را در دل جنگلی در منطقه «بالاکوت» در نزدیکی مرز پاکستان با هند نشان می‌دهد که گفته می‌شود محل اصلی استقرار و آموزش نیروهای جیش محمد است. نیروهای این گروه حدود 4هفته قبل طی حمله به یک پایگاه نظامی متعلق به هند در کشمیر، بیش از 40نفر از سربازان هندی را کشتند و شماری را نیز زخمی کردند.

حمله جیش محمد به کشمیر، هفته گذشته اقدام تلافی‌جویانه هند را به‌دنبال داشت. مقام‌های هندی اعلام کردند یکی از جنگنده‌های هند در حمله به بالاکوت، ضمن انهدام پایگاه جیش محمد، بیش از 300نفر از نیروهای این گروه را کشته است؛ ادعایی که البته بلافاصله از سوی پاکستان رد شد. مقام‌های نظامی پاکستان اعلام کردند جنگنده هندی از سوی جنگنده‌های پاکستانی رهگیری و مجبور به فرار شده است. یک روز پس از این حمله جنگنده پاکستانی وارد آسمان هند شد و نقاطی را هدف قرار داد. یک جنگنده هندی بلافاصله جنگنده پاکستان را رهگیری کرد اما در تعقیب و گریز وارد حریم هوایی پاکستان شد و در جریان تبادل آتش با جنگنده‌های پاکستان ساقط شد. خلبان دستگیر اما پس از چند روز به هند بازگردانده شد.
ناتوانی نیروی هوایی هند در مقابله با نیروی هوایی پاکستان، به تنش سیاسی در دهلی‌نو منجر شده است. مخالفان دولت خواستار ارائه توضیح از سوی نارندرا مودی، نخست‌وزیر شده‌اند. آنها از دولت خواسته‌اند درباره بمب‌های هزارکیلویی که گفته می‌شود در حمله به جیش محمد استفاده شده، زمان و مکان پرتاب آنها و خسارت‌های وارده به این گروه را با جزئیات توضیح دهد. مودی که حدود 2‌ماه دیگر باید محبوبیتش را از طریق صندوق آرا محک بزند اما ترجیح داده پاسخ مشخصی ندهد و در عوض بگوید: «درست زمانی که ارتش ما درگیر مبارزه با تروریسم داخلی و خارجی است، عده‌ای در داخل به‌دنبال زیر پا گذاشتن اخلاق و شاد کردن دشمن هستند.» 

هند و پاکستان طی 7دهه گذشته در 4جنگ رودرروی هم قرار گرفته‌اند که 3مورد آن بر سر منطقه مورد مناقشه کشمیر بوده است. در هر یک از این جنگ‌ها، 2طرف بارها هواپیماهای یکدیگر را هدف قرار داده‌اند. اکنون ارتش هند با این انتقاد روبه‌روست که چرا برای مقابله با جنگنده مدرن اف-16 پاکستان که به خاک هند حمله کرده بود از جنگنده‌ قدیمی میگ-21 استفاده کرده که 30سال عمر دارد و در جنگ هوایی قابلیت‌هایش کمتر است.
مقام‌های نظامی و دولتی در هر 2کشور طی هفته‌های اخیر تحت فشار شدید افکار عمومی برای تلافی حمله طرف مقابل بوده‌اند. اکنون که نیروی هوایی هند با یک رسوایی بزرگ مربوط به حمله به پایگاه گروه تروریستی جیش محمد روبه‌رو شده، احتمال اقدامی دیگر از سوی هند علیه پاکستان تقویت شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید