• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 16 اسفند 1397
کد مطلب : 50162
+
-

بازگشت به منطق موشکی

کره‌شمالی، چند روز بعد از ناکامی نشست هانوی، برخی از فعالیت‌های موشکی خود را از سرگرفته است

گزارش
بازگشت به منطق موشکی

جواد نصرتی/خبرنگار

کره‌شمالی، بلافاصله بعد از ناکامی نشست هانوی بین کیم جونگ اون رهبر این کشور و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، فعالیت در یک سایت پرتاب موشک را که متعهد شده بود برچیند از سر گرفته است.
به گزارش بی‌بی‌سی، تصاویر ماهواره‌ای که تنها 2روز بعد از پایان نشست هانوی در ویتنام گرفته شده‌اند نشان می‌دهند که کره‌ای‌ها با شتاب زیادی روی یک سکوی پرتاب موشک در سایت تونگ‌چانگ‌ری کار می‌کنند. سایت تونگ‌چانگ‌ری برای پرتاب ماهواره و تست موتور استفاده می‌شود و قبلا برای پرتاب موشک‌های بالستیک مورد استفاده قرار نگرفته است. کره‌ای‌ها، بعد از شروع مذاکرات مستقیم با آمریکا، کار روی این سایت را متوقف کرده بودند. تعهد آنها به از بین بردن این سایت نشانه‌ای از حسن نیت آنها در مذاکرت با آمریکا به شمار می‌رفت.
تصاویر ماهواره‌ای از فعالیت کره‌ای‌ها در این سایت، توسط برخی اندیشکده‌های آمریکایی منتشر شده و سازمان اطلاعاتی کره‌جنوبی هم آن را تأیید کرده است. تصاویری که ابتدای تابستان پیش از این سایت منتشر شده بود نشان می‌داد که کره‌ای ها کار برچیدن آن را شروع کرده‌اند.

خطرتحریم‌های بیشتر 
این خبر در حالی منتشر شده است که آمریکا هشدار داده که ممکن است تحریم‌های جدیدی علیه پیونگ‌یانگ وضع شود. جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد که واشنگتن به دقت اجرای تعهد کره‌شمالی برای کنار گذاشتن برنامه تسلیحاتی هسته‌ای خود و هر چیز مربوط به آن را زیرنظر دارد. او گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ در این‌باره با صراحت صحبت کرده است. اگر آنها تمایلی ندارند که برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارند، از شدت تحریم‌های اقتصادی که به آنها تحمیل شده هم کاسته نخواهد شد و ما گزینه اضافه کردن تحریم‌ها را هم درنظر خواهیم گرفت.»

سنجش رفتار ترامپ 
بعد از بیش از یک سال مذاکره مستقیم بین دو کشور و دو ملاقات تاریخی بین ترامپ و کیم، این اقدام می‌تواند تیر خلاص به امیدواری‌ها درباره خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره باشد. با این حال برخی کارشناسان معتقدند، ‌کره‌ای‌ها بیشتر از اینکه به‌دنبال از سرگیری کامل فعالیت‌های خود باشند، به فکر سنجش رفتار طرف مقابل هستند. به گفته لورا بیکر، تحلیلگر بی‌بی‌سی در سئول، کره‌شمالی با این کار احتمالا به ترامپ یادآوری کند که توانایی و فناوری مورد نیاز برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای را دارد و به راحتی آن را کنار نمی‌گذارد. کیم جونگ اونگ تلاش زیادی کرده است تا مذاکرات خلع سلاح را در داخل کشورش مقبول جلوه دهد و حالا فروپاشی یکباره آن، می‌تواند برای او هم هزینه دربر داشته باشد.
سایت مورد اشاره، هرگز برای پرتاب موشک‌های بالستیک استفاده نشده است و به گفته جوئل ویت، مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا که یک سازمان فعال در زمینه صلح شبه جزیره کره بنیان نهاده است، این تصاویر جدید شواهد کافی از اینکه کره‌شمالی می‌خواهد یک موشک بین‌قاره‌ای آزمایش کند ارائه نمی‌کند. کره‌ای ها بارها گفته‌اند فعالیت‌هایشان در این سایت پرتاب ماهواره غیرنظامی است و ربطی به فعالیت‌های موشکی نظامی کشورشان ندارد. با این حال، ‌این فعالیت جدید در سایت تونگ‌چانگ‌ری، تنها چند روز بعد از شکست نشست هانوی، غافلگیرکننده است.

تیغ دو لبه تحریم 
نشست هانوی، مشخصا به‌خاطر مسئله تحریم‌ها به نتیجه نرسید. درحالی‌که آمریکایی‌ها طرف مقابل را متهم کردند که خواستار برچیده شدن کامل تحریم‌ها بوده است، کره‌ای‌ها روایت دیگری را مطرح کردند و گفتند تنها خواستار برچیده شدن بخشی از تحریم‌ها بوده‌اند.
این به خوبی نشان می‌دهد که هر دو کشور به‌شدت به تحریم‌ها حساسیت دارند و هر اقدامی در یک کشور، می‌تواند با واکنش شدید در طرف مقابل مواجه شود. کره‌ای‌ها به‌طور سنتی، واکنش‌های بسیار تندی به وضع تحریم‌های جدید نشان می‌دهند. جنی تاون از گروه ناظر «شمال 38» که بر صلح شبه جزیره کره متمرکز است به بی‌بی‌سی گفته است: «وضع هرگونه تحریم جدیدی، به اراده سیاسی برای حفظ مذاکرات ضربه سنگینی خواهد زد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید