• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 16 اسفند 1397
کد مطلب : 50161
+
-

شکاف میان پادشاه و ولیعهد عربستان

گاردین از افزایش اختلافات میان ملک سلمان و فرزندش بعد از سفر به مصر خبر داده است

خاورمیانه
شکاف میان پادشاه و ولیعهد عربستان

روزنامه گاردین در گزارشی از وجود بحرانی جدید در عربستان خبر داده است؛ گزارشی که اطلاعات آن به ادعای این روزنامه از منابع ویژه‌ای به‌دست آمده، می‌گوید: اختلافات میان ملک سلمان و ولیعهدش به سطح بی‌‌سابقه‌ای رسیده است؛ به‌ویژه بعد از آنکه پادشاه گزارش‌هایی درباره تلاش محمد بن‌سلمان برای کنار زدن او از قدرت دریافت کرده است.

به گفته گاردین، ریشه اختلافات میان پادشاه و ولیعهد به سیاست‌های اتخاذ شده در جنگ یمن بر می‌گردد؛ اختلافاتی که بعد از قتل وحشیانه جمال خاشقجی تشدید شده، آن هم درحالی‌که منابع اطلاعاتی مختلفی ازجمله سیا و همچنین سازمان اطلاعات ترکیه (میت)، مسئولیت این قتل را متوجه محمد بن‌سلمان می‌دانند. اما به ادعای گاردین، این اختلافات، بعد از سفر اخیر ملک سلمان به مصر وارد مرحله بی‌سابقه‌ای شده، چرا که در این سفر، منابعی به پادشاه عربستان درباره احتمال کودتای فرزندش علیه او هشدار داده‌اند. این هشدار به اندازه‌ای تأثیرگذار بوده که حتی به گفته گاردین، ملک سلمان در جریان سفر به شرم‌الشیخ دستور داده تیم امنیتی جدیدی متشکل از 30تن از نیروهای گادر ملی سعودی برای حفاظت از او به مصر سفر کنند.
اگر چه هیچ منبع رسمی تاکنون گزارش گاردین را تأیید نکرده، اما عدم‌حضور محمد بن‌سلمان در مراسم استقبال از پدرش بعد از سفر مصر تردیدها در این زمینه را بیشتر کرده است.
از سوی دیگر، فرامین صادر شده برای تعیین ریما دختر بندر بن‌سلطان به‌عنوان سفیر جدید سعودی در واشنگتن و همچنین خالد بن‌سلمان به‌عنوان جانشین وزیر دفاع در غیاب پادشاه و توسط محمد بن‌سلمان صادر شده است؛ فرامینی که به گفته گاردین مورد قبول پادشاه نیست چرا که این 2 شاهزاده نامبرده را برای سفارت آمریکا و جانشینی وزارت دفاع بسیار کم‌تجربه و جوان می‌داند. تمام اینها در حالی است که موج جدید حملات رسانه‌ها و سیاستمداران آمریکایی به ولیعهد عربستان در پی شکنجه یک شهروند آمریکایی در زندان‌های این کشور تشدید شده است. ولید فتیحی، پزشک سعودی-آمریکایی اکنون نزدیک به 2 سال است که در هتل ریتزکارلتون ریاض زندانی شده و اخیرا اخباری از شکنجه‌های غیرانسانی او منتشر شده است.

بروس ریدل، کارشناس امور عربستان در مؤسسه بروکینگز در واکنش به این گزارش‌ها طی مصاحبه‌ای جداگانه با گاردین گفت: تمامی این تحولات نشان می‌دهد اتفاقات مهمی دور از چشم رسانه‌ها در قصر پادشاهی ریاض در جریان است؛ اتفاقاتی که شاید مقدمه‌ای برای پادشاهی ولیعهد جوان باشد. اگرچه گزارش گاردین بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی داشته، اما برخی منابع سعودی نیز محتوای این گزارش را ناصحیح دانسته و آن را «دامی رسانه‌ای» به شمار آورده‌اند. مجتهد یکی از کاربران شناخته شده توییتر که در مورد عربستان تحلیل‌های مهمی دارد، در این زمینه نوشت: گاردین هم در دامی که پیش از این برای رویترز پهن شده بود افتاده است، درحالی‌که مدت‌هاست بیماری فراموشی ملک سلمان برای همه ثابت شده و طرح مسئله اختلاف میان او و ولیعهد اصولا موضوعیتی ندارد. این گزارش‌های کذب برای انحراف افکار عمومی جهان از جنایت‌های در حال وقوع در عربستان منتشر می‌شود و رسانه‌ها باید دقت بیشتری در تعامل با منابع ناشناس داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید