• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 3 بهمن 1396
کد مطلب : 5013
+
-

اجرای طرح ترافیک قدیمی تهران در سال97؛ شوخی یا جدی؟

در صورت به تصویب نرسیدن لایحه طرح ترافیک جدید تا 15بهمن، باید منتظر اجرای طرح 38ساله ترافیک تهران بود

سیدمحمد فخار |خبرنگار:

شاید خبر ناامیدکننده‌ای باشد اما این روزها زمزمه اجرای طرح قدیم ترافیک در تهران به گوش می‌رسد.اگرچه طرح ترافیک تهران با سابقه 38ساله، انبوهی از مشکلات ترددی، محیط‌زیستی و اجتماعی را برای تهران به‌دنبال داشته اما اگر طرح جدید ترافیک تا 15بهمن تصویب نشود، باید منتظر همان طرح قدیمی با 100هزار خودروی دارای رانتی بود که هر روز آزادانه در محدوده طرح تردد می‌کنند و بقیه برای ورود به این محدوده باید طرح روزانه و هفتگی بخرند و درصورت آلوده شدن هوا، پنجره ورود آنها به این محدوده کاملا بسته می‌شود. زمزمه‌های اجرای طرح قدیم درست در شرایطی شنیده می‌شود که پلیس به‌عنوان مهم‌ترین مخالف طرح جدید، طی هفته اخیر به‌جای اعلام مخالفت صریح، از عبارت «طرح هنوز در دست بررسی است» استفاده کرده بود و این مکان وجود داشت که با طرح جدید کنار بیاید.

همچنین شهرداری تهران برای تصویب زودتر این طرح، نسخه‌ای در حد و اندازه گام نخست برای آن طراحی کرده بود که اجازه ورود همه خودروها را  به محدوده طرح نمی‌داد و تنها 103هزار درخواست روزانه را تأیید می‌کرد. در چنین شرایطی نمایندگان شورای شهر هنوز کار بررسی و تصویب طرح جدید را به‌رغم تصویب یک فوریت، آغاز نکرده‌اند و برخی اعضا نگرانی جدی درخصوص تشدید ترافیک و آلودگی هوا دارند. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: شورای ترافیک تهران نکته‌ای را در این‌باره مصوب کرده اما هنوز به‌صورت مکتوب به شورای شهر نرسیده است.

به لحاظ حساسیت موضوع بهتر است تا رسیدن آن صبر کرد اما به‌طور قطع اگر تا 15بهمن این طرح مصوب نشود، همان طرح سال گذشته اجرایی خواهد شد. البته ما در شورا امیدواریم طرح قدیم اصلاح و برای اجرا در تهران متحول شود. دیروز علی اعطا، سخنگوی شورای شهر نیز گفته بود: پلیس یکی از اعضای شورای ترافیک محسوب می‌شود و این طرح در شورای ترافیک به تصویب رسیده است. هرچند که طرح فعلی با طرح اولیه‌ تغییر کرده اما همچنان شهرداری از آن دفاع می‌کند. معاینه فنی نخستین شرط ورود به محدوده طرح ترافیک جدید است. نواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: خودرو فردی که معاینه فنی برتر دارد، خودرو سالم‌تر و کم‌آلاینده‌تری نسبت به خودروهایی است که معاینه فنی معمولی را در دور موتور آرام به‌دست می‌آورند. به همین جهت شهرداری تهران در طرح پیشنهادی ترافیک سال97، برای افرادی که معاینه فنی برتر دارند، 20درصد تخفیف در عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک را درنظر گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید