• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 49997
+
-

نشست جدید کمیسیون مشترک برجام در وین

اولین نشست کمیسیون مشترک برجام بعد از رونمایی از سازوکار مالی اروپا برای تعامل با ایران امروز تشکیل می‌شود.
یک منبع دیپلماتیک اعلام کرده است که نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه ایران و 1+4 (آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) در وین، پایتخت اتریش برگزار می‌شود. ریاست این نشست برعهده «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود و از طرف ایران سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان ریاست هیأت ایرانی را برعهده دارد.
ایران و اتحادیه اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام گفت‌وگوهای فشرده‌ای برای تضمین منافع اقتصادی ایران از برجام داشتند تا اینکه سرانجام وزیران امور خارجه 3 کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس یازدهم بهمن‌ماه گذشته اعلام کردند کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان «سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا» (اینستکس - INSTEX) به ثبت رسمی رسیده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌تازگی اجرای تعهدات ایران در برجام را تأیید کرده است. وزیر امور خارجه کشورمان هم در توییتی به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران واکنش نشان داد. محمدجواد ظریف نوشت: «برخلاف دروغ‌های تمام‌نشدنی نتانیاهو، ترامپ و همدستان‌شان درباره ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر - و برای چندمین بار - وفای به عهد و پایبندی ایران را به توافقی که آمریکا آن را نقض کرده تأیید کرد. با وجود این، کاسه صبر ما دارد لبریز می‌شود.»
به گزارش ایرنا، از روز دوشنبه مذاکرات کارشناسی دوجانبه و چندجانبه بین هیأت‌های کارشناسی ایران و سایر طرف‌ها درخصوص موضوع مقابله با اثرات خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور و نحوه عملیاتی کردن تعهدات اعضای باقیمانده در برجام در این ارتباط آغاز شده است.
روز گذشته هم نشست کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها (که براساس پیوست چهارم برجام تشکیل شده است) در وین برگزار شد. کمیسیون مشترک برجام سازوکاری است که در برجام مورد اشاره قرار گرفته است و جهت شکایت یکی از طرف‌ها از عدم‌اجرای برجام یا نقض آن پیش‌بینی شده است که البته بدون حضور آمریکا تشکیل می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا 18اردیبهشت‌ماه امسال اعلام کرد که از برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و 1+5خارج می‌شود و تحریم‌ها علیه ایران را باز‌می‌گرداند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید