• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 49988
+
-

گلایه ایران از آلمان به‌خاطر لغو پروازهای ماهان

عراقچی در دیدار دیپلمات آلمانی خواستار تجدیدنظر این کشور درباره پروازهای ماهان شد

دیپلماسی
گلایه ایران از آلمان به‌خاطر لغو پروازهای ماهان

سیدعباس عراقچی‌ معاون وزیر خارجه و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی در دیدارهای جداگانه‌ای که با یک دیپلمات آلمانی داشتند، از اقدام این کشور در تعلیق پروازهای هواپیمایی ماهان انتقاد کرد‌ند.
حدود 40 روز پیش کریستوفر بورگر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان از تعلیق پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به آلمان خبر داده و دلیل اتخاذ این تصمیم را دفاع از آلمان در جهت سیاست خارجی و امنیتی این کشور اعلام کرد.
خبرگزاری رویترز که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان گفته بود روزانه 50 دروغ علیه ایران می‌نویسد، مدعی شده بود دلیل لغو پروازهای ماهان‌ایر به آلمان، نگرانی‌های امنیتی مرتبط با جا‌به‌جایی سلاح توسط هواپیمای مسافربری این خط هوایی است. بعد از این تصمیم مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، با انتشار توییتی از این مسئله استقبال کرد.
سازمان هواپیمایی کشورمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم آلمان در تعلیق مجوزهای پروازی ماهان غیرحرفه‌ای و ناشی از فشار سیاسی و موضوعات غیرمرتبط با هواپیمایی و شرکت ماهان است.
دیروز فلیپ آکرمان، مدیرکل منطقه‌ای وزارت امور خارجه آلمان که در چارچوب مشورت‌های سیاسی به تهران سفر کرده بود، در دیدار با سیدعباس عراقچی گلایه‌های ایران از تصمیم آلمان را شنید. عراقچی با اظهار ناخرسندی از تصمیم دولت آلمان برای تعلیق پروازهای هواپیمایی ماهان، ضرورت بازنگری در این خصوص را مورد تأکید قرار داد.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در دیداری که با این دیپلمات آلمانی داشت، با اشاره به روابط دوستانه و دیرینه میان مقامات ایران و آلمان، گفته است: این تصمیم با فضای دوستانه حاکم بر مناسبات دو طرف در تناقص است و با وجود سکونت تعداد زیادی از خانواده‌های ایرانی در آلمان و همچنین اقامت 7هزار دانشجوی ایرانی در این کشور، انتظار می‌رود که دولت آلمان در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

اروپا درباره سازوکار مالی بیشتر تلاش کند
بخشی از سخنان مقامات ایران با این دیپلمات آلمانی هم به بررسی سازوکار مالی اروپا و روابط اقتصادی ایران و آلمان گذشت.
عراقچی با اشاره به مواضع سیاسی کشورهای اروپایی برای حفظ برجام و همچنین اقدام اخیر 3کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در ایجاد اینستکس، از طولانی‌شدن فرایند تشکیل سازوکار انتقاد کرد‌ و گفت: گام اخیر تنها بخشی از تعهدات طرف مقابل در اجرای برجام بوده و انتظار می‌رود طرف اروپایی برای نتایج عملی و ملموس برجام و عملیاتی‌شدن هرچه سریع‌تر اینستکس تلاش جدی‌تری به‌عمل آورد.
به گزارش تسنیم، معاون وزیر امور خارجه ایران در دیدار با مدیرکل منطقه‌ای وزارت امور خارجه آلمان گفت که تنها وجود اراده سیاسی برای حفظ برجام کافی نیست و اروپا باید برای حفظ آن اقدامات عملی انجام دهد و هزینه بپردازد.
مدیرکل منطقه‌ای وزارت خارجه آلمان هم گفته است: با توجه به ابراز ناراحتی آمریکا از راه‌اندازی اینستکس، دولت‌های اروپایی تمام تلاش خود را برای عملی‌کردن این ابزار به‌کار خواهند گرفت. او به فلاحت‌پیشه گفته که موضوع FATF که در مجلس شورای اسلامی بستر تصویب آن فراهم شد، برای دولت آلمان بسیار مهم است و امیدواریم به‌زودی تصویب و اجرایی شود تا شرکت‌های خصوصی بتوانند در بستر این قانون فعالیت‌های خود را آغاز‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید