• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 14 اسفند 1397
کد مطلب : 49893
+
-

نگاهی به وضعیت جدول فروش فیلم‌ها در روزهای میانی اسفند

چراغ حیات سینماها سبز است

چراغ حیات سینماها سبز است

مسعود میر/روزنامه‌نگار


مشغله‌های روزهای پایانی سال بسیار است و خیلی‌ها بر این هدف متمرکز هستند که هر چه سریع‌تر اسباب امضاشدن حکم پایان سال 97را فراهم کنند. در این آشفته‌بازار اما سینماها مثل همیشه، مخاطبان خاص خودشان را دارند؛ مخاطبانی که گرما و سرما و نوروز و رمضان برایشان فرقی ندارد و معجزه سینما آنها را برای رفتن به سالن تاریک جادو می‌کند. با این پیش‌فرض است که در این روزهای شلوغ سال هم سینماها فیلم نمایش می‌دهند و تماشاگران هم فیلم می‌بینند. ماحصل این چرخه، سبز ماندن چراغ حیات سینماهاست و فرصتی برای ما که به وضعیت فروش فیلم‌ها در نیمه اسفندماه و تا پیش از آغاز اکران نوروز 98بپردازیم.



پر ستاره بداقبال

با اکران فیلم سوءتفاهم و البته شکست‌اش در گیشه یکی از سوءتفاهم‌های اکران در سینمای ایران دوباره تکرار شد و آن هم اینکه می‌توان فیلمی نه چندان ضعیف ساخت و البته از انبوه ستاره‌ها در فیلم استفاده کرد اما فیلم در مسیری پیش رود که تماشاگران به کلی با آن بی‌ارتباط باشند. این ماحصل آن چیزی است که بر سر فیلم سوءتفاهم ساخته احمدرضا معتمدی آمده‌ است؛فیلمی که به‌رغم داشتن معدل قبولی در ساخت و استفاده از بازیگران محبوب نتوانست فروشی بیش از 280میلیون در دو هفته آن هم با بیش از 60سالن را تجربه کند؛ فروشی که بی‌تردید یک شکست مطلق برای فیلم و البته سازمان اوج است.



بد باش و خوب بفروش


قانون مورفی یعنی فیلم ضعیف در این مملکت خوب می‌فروشد. قانون مورفی یکی دیگر از همان تجربه‌های سینمایی رامبد جوان است که فقط و فقط وقتی ساخته می‌شود که مسائل مالی چندان مورد اهمیت نباشد و فیلمساز محترم بتواند با خیال راحت به قولی هر شلنگ تخته‌ای که دوست دارد بیندازد و نگران هم نباشد که منابع مالی ممکن است ته بکشد. فیلم قانون مورفی گریم‌های عجیب دارد و تفنگ‌های غریب و البته نماهای مفصل رقص و موسیقی. مورفی با همه اینها و البته نام رامبد جوان درحالی‌که صدرنشین فهرست در اختیار داشتن سالن‌های سینما در این فصل اکران است بیش از 9میلیارد تومان فروخته و در رتبه هشتم پرفروش‌های سال 97قرار دارد؛ رتبه‌ای که احتمالا تا چند روز دیگر رکورد «لونه زنبور» که در رده هفتم قرار دارد را هم می‌شکند.



شرط میلیاردی



هت‌تریک یک میلیاردی شد. این خبر برای فیلم بی‌حاشیه و بی‌ادعایی که رامتین لوافی‌پور ساخته، خبر قابل اعتنایی است. در دوره‌ای که انگار فروش فیلم‌ها ارتباط مستقیمی با حواشی قبل از اکران‌شان دارد هت‌تریک بی‌حاشیه به اکران رسید و حالا در این حدود دو هفته‌ای که از آغاز اکرانش می‌گذرد کم‌کم تماشاگرانش را افزایش داده ‌است. هت‌تریک در جدول فروش فیلم‌های سال 97هم در همسایگی «شعله‌ور» ساخته حمید نعمت‌الله جا خوش کرده‌ است؛ فیلم بی‌ادعایی که بدون حاشیه و جنجال آمد و رفت.


آشغال‌های 2/5میلیاردی 

فیلم پرحاشیه محسن امیریوسفی در هفته دوم اکران هم اوضاع و احوال خوبی دارد و تا‌کنون حدود دو و نیم میلیارد تومان فروخته ‌است. احتمالا ولع مردم برای تماشای فیلمی که سال‌ها محل دعوا و درگیری میان مسئولان سازمان سینمایی، وزارت ارشاد و نمایندگان مجلس با یک کارگردان بوده چند هفته دیگر هم ادامه پیدا خواهدکرد.




شکست نورگل و شرکا



تقریبا همه آنهایی که فیلم دعوتنامه به کارگردانی مهرداد فرید و البته فیلمبرداری بایرام فضلی را دیده بودند یکصدا از ضعف مطلق فیلمی حرف زدند که به تماشایش نشسته بودند. حالا چند روزی از آغاز اکران فیلمی می‌گذرد که هرچند کارگردانش، فیلمبردار همان فیلم مذکور و تهیه کننده‌اش، کارگردان آن فیلم بود اما امیدهای بسیاری برای موفق شدن با خود داشت. اهالی دعوتنامه برای ساخت جن‌زیبا از یکی از سلبریتی‌های ترک دعوت کردند و یک بازیگر استخوان‌دار و قدر سینمای کشور را هم روبه‌روی او گذاشتند تا ترکیب نورگل یشیلچای و فرهاد اصلانی فیلم‌شان را برای درخشش در گیشه بیمه کند اما چنین نشد. تماشاگرانی که عادت کرده‌بودند نورگل را با پوشش سریال‌های ترک در شبکه‌های ماهواره‌ای ببینند، برای دیدن او با شمایلی روستایی در سالن‌های سینمای کشور ذوقی نداشتند و فیلم نتوانست رویاهای سازندگانش را به حقیقت بدل کند. فیلم حدود 750میلیون تومان فروش داشته و بعید است در روزهای آتی هم جهش چشمگیری در رکورد فروش از خود برجا بگذارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید