• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 14 اسفند 1397
کد مطلب : 49861
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DK5Y
+
-

کوتاه از اقتصاد

کوتاه از اقتصاد
کوتاه از اقتصاد


افت 38درصدی تولید خودروی سواری
مدت‌هاست فعالان بازار می‌گویند کاهش تولید و عرضه خودروهای سواری زمینه رشد لجام‌گسیخته خودروهای پرتقاضا را فراهم کرده، حالا تازه‌ترین آمار‌ها این ادعا را تأیید می‌کنند. به گزارش همشهری، بررسی آمار اخیر وزارت صنعت از وضعیت تولید انواع خودرو در 11‌ماه امسال حاکی است تیراژ تولید خودرو در این مدت نسبت به‌مدت مشابه پارسال 37.8درصد کاهش داشته است. همچنین مقایسه تیراژ تولید خودروهای سواری در دوره‌های زمانی مذکور از افت 38.2درصدی تولید این خودروها حکایت دارد. براساس این آمار، از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه 873هزار و 243دستگاه انواع خودرو تولید‌شده درحالی‌که تیراژ تولید خودرو در 11‌ماه منتهی به بهمن‌ماه سال‌96 یک میلیون و 404هزار و 100دستگاه بود. بررسی تیراژ تولید خودروهای سواری نیز نشان می‌دهد در 11‌ماه امسال 814هزار و 265دستگاه خودروی سواری تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 38.2درصد کاهش نشان می‌دهد. علاوه بر این، تا پایان بهمن‌ماه 45هزار و 957دستگاه وانت، 557دستگاه اتوبوس و 9هزار و 609دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در کشور تولید شد که به‌ترتیب کاهش 31.9، 65.8 و 35.5درصدی را نشان می‌دهد. افت تیراژ تولید انواع خودرو در حالی است که برای سال جاری، تولید 1.7 میلیون دستگاه انواع خودرو هدف‌گذاری شده بودکه با توجه به تولید 11‌ماه امسال فقط 51درصد برنامه تولید محقق شده است.


افزایش قیمت بلیت هواپیما؛ ممنوع
بلیت هواپیما در نوروز گران نمی‌شود؛ این خبری است که در روزهای اخیر بارها از زبان وزیر و مدیر و مقام مسئول نقل شده و گویا برای تحقق آن نیز به ایرلاین‌ها و دفاتر فروش بلیت اخطار داده شده است. به‌گزارش همشهری،  دو سه هفته پیش بود که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد: مبنای قیمت‌گذاری بلیت هواپیما در ایام نوروز امسال همان نرخ‌نامه‌ای است که این انجمن در آذرماه ابلاغ کرده و در آن کف و سقف قیمت بلیت در مسیرهای مختلف ‌برای همه شرکت‌ها مشخص شده است. 2روز پیش نیز وزیر راه و شهرسازی بر این مسئله تأکید کرد و گفت: بلیت هواپیما در نوروز گران نمی‌شود. در این میان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم وارد میدان شده و به سازمان هواپیمایی تذکر داده است که قیمت بلیت هواپیما نباید نسبت به نرخ‌های شهریورماه هیچ تغییری داشته باشد. عباس تابش،  مدیرعامل سازمان حمایت می‌گوید در این تذکر اعلام شده که سازمان هواپیمایی کشوری باید هر‌چه سریع‌تر پروازهای چارتری را نیز تعیین تکلیف کند. حالا باید دید بااین‌همه خط و نشانی که برای گرانی بلیت هواپیما کشیده شده،  آیا در نوروز امسال نیز مانند دوره‌های قبلی تعطیلات قیمت بلیت پرواز می‌کند یا این‌بار به‌صورت اساسی از این اتفاق جلوگیری می‌شود.


  تلاش برای حل مشکل رجیستری
رئیس اتحادیه فروشندگان لوزام صوتی، تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران با بیان اینکه در هماهنگی با مسئولان متولی در بخش‌های مختلف دولتی و سایر نهادها برای مشکل رجیستری گوشی‌های تلفن همراه وارداتی هستیم، در واکنش به موضوع اعتراض عده ای از فروشندگان گوشی موبایل حوالی بازار موبایل چارسو گفت: در جلسه 2 روز پیش با حضور متولیان امر مصوب شد امکان ورود تلفن‌های همراه تا 7 اسفند به صورت مسافری با ارائه کارت ملی، البته پس از پرداخت حق و حقوق دولت مهیا و رجیستری انجام شود. ابراهیم درستی، افزود: تا دیروز گمرک این مهم را اجرا نکرده بود که مذاکره کردیم تا مشکل حل شود. واحدهای صنفی را نیز به خویشتنداری دعوت کرده‌ایم تا از این شرایط سخت نیز عبور کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید