• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 14 اسفند 1397
کد مطلب : 49846
+
-

گفت وگو با احمد عبداللهی‌نژاد، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان درباره پرونده شکایت از علی کریمی؛ ناهید خداکرمی و علی معینی

هر جای ایران منکر ببینیم ورود می‌کنیم

گفت‌وگو
هر جای ایران منکر ببینیم ورود می‌کنیم

 اجرای حکم یک سال زندان علی معینی، مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری سپاهان بار دیگر پای نهادی را که در ماجراهای تذکر به علی کریمی و شکایت از ناهید خداکرمی پیشقدم شده بود، به رسانه‌ها باز کرد. علی معینی که در جریان برگزاری مسابقات جام جهانی، بازی‌های ایران در پارک کوهستانی صفه اصفهان را به نمایش عمومی گذاشته بود، در همان ایام در صفحه مجازی خود در توییتر نوشت که « 3 ابلاغیه و شکایت نتیجه‌ پخش مسابقات جام‌جهانی در دورهمی فوتبالی صفه. خرسندم ‌که برای نخستین‌بار این تجربه شیرین را تقدیم همشهریانم کردم و این رویداد آغازگر برنامه‌هایی مشابه در کل کشور شد.» بعد از اجرای حکم زندان او، برخی رسانه‌ها نوشتند که او به‌ خاطر شکایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان راهی زندان شده است اما حجت‌الاسلام احمد عبداللهی‌نژاد، دبیر ستاد امر به معروف اصفهان می‌گوید:  این ستاد در همان ایام از شکایت خود صرف‌نظر کرد و رضایت داد. گفت‌وگوی همشهری با دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان درباره پرونده معینی؛ علی کریمی و ناهید خداکرمی را بخوانید:


گفته شده است اجرای حکم آقای علی معینی به واسطه شکایتی بوده که ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان درباره ایشان و پخش عمومی مسابقات فوتبال مطرح کرده بود. جرمی که ایشان مرتکب شده، چیست و چرا چنین شکایتی علیه وی تنظیم شده است؟
با توجه به اینکه حکم ایشان در دادگاه انقلاب صادر شده، نشان می‌دهد که ارتباطی به برگزاری و نمایش فوتبال نداشته و مسائل امنیتی در میان بوده است.
ولی شما هم از ایشان شکایت داشته‌اید؟
بازداشت ایشان ارتباطی به شکایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر درباره پخش مسابقات فوتبال نداشت. شکایتی که ستاد امر به معروف اصفهان از ایشان داشت در همان زمان هم حل‌وفصل شد. موضوع شکایت هم مربوط به زد و خورد آنها با یکی از ماموران ما در حاشیه مراسم پخش عمومی فوتبال در پارک صفه می‌شد. با توجه به اینکه مامور ما ساعاتی به صورت غیرقانونی بازداشت شده بود، شکایتی تنظیم شد و در همان مقطع با وساطت برخی ارگان‌ها رضایت دادیم. ما مخالف شادی مردم نیستیم و این مباحثی که می‌گویند ستاد امر به معروف اصفهان با شادی مردم مخالف است، خلاف واقع است.
دلیل زد و خورد با مامور شما در این مراسم چه بود؟
مامور ما حکم و معرفی‌نامه داشته که در جایگاه خبرنگاران حضور پیدا کند. به ایشان گفته بودند که آنجا نایستد یا عکاسی نکند، درحالی‌که معرفی‌نامه داشت. بحث‌هایی شکل می‌گیرد که منجر به زد و خورد می‌شود. آنچه که شفاف می‌خواهم به شما بگویم این است که پرونده‌ای که منجر به بازداشت آقای معینی شده، به‌خاطر شکایت ستاد امر به معروف نبود؛ ایشان پرونده‌ای را از قبل داشتند که مربوط به دوره مدیریت شهری‌شان هم نبود. درباره آن پرونده گزارشی را نیروی انتظامی و سپاه آماده کرده بودند، ما هم گزارشی در این رابطه داشتیم. اخیرا دادگاه انقلاب حکم صادر کرده اما اینکه کدام‌یک از گزارش‌ها در صدور حکم تاثیرگذار بوده، من در مقام قاضی نیستم و این موضوع را باید از حوزه قضایی پیگیری کنید.
اشاره‌ای به موضوع عدم‌مخالفت ستاد امر به معروف با مقوله شادی مردم کردید، فکر می‌کنید چرا نام ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان در شبکه‌های اجتماعی و بعضا برخی رسانه‌ها به عنوان نهاد مخالف شادی مردم جا افتاده است؟
ما مخالف شادی مردم نیستیم، مخالف هر آن چیزی هستیم که خلاف شرع است. گزارشی را من خدمت شما عرض کنم که میزان برگزاری کنسرت در اصفهان در سال جاری نسبت به سال گذشته 3 برابر شده است که هیچ‌کدام از اینها هم تعطیل نشده است، بنابراین ما با اصل موسیقی مشکل نداریم، ‌بلکه مخالف حوادثی هستیم که در حاشیه این مراسم ایجاد می‌شود و خلاف شرع است. اخیرا وزارت اقتصاد گزارشی را با عنوان «پایش شاخص‌های ملی محیط کسب و کار» منتشر کرده بود که مجری طرح هم پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران بود. در بخشی از این گزارش بررسی شده بود مردم استان‌های مختلف چقدر احساس شادی دارند. در هر استان از 30 نفر از مدیران شرکت‌های تولیدی تعدادی سوال پرسیده شده و نهایتا نتیجه این شده بود که استان اصفهان در کشور از لحاظ احساس خشنودی و شادی در مسائل اقتصادی آخر است. خب وقتی سرمایه‌گذار، بالا و پایین شدن نرخ ارز را می‌بیند، ریسک بالای سرمایه‌گذاری را می‌بیند و امنیت اندک مالی را می‌بیند، احساس شادی و خوشی ندارد اما عده‌ای آمدند و گفتند با توجه به اینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان با شادی مردم مخالف است، اصفهان در این گزارش رتبه آخر را کسب کرده است! این تفسیر غلط بود، نارضایتی و ناخرسندی، ناشی از وضعیت کسب‌وکار است.
شادی که مورد نظر شماست چیست؟
ستاد با اصل ایجاد شادی مخالف نیست، ما همان نشاط و شادابی که اسلام گفته است را دنبال می‌کنیم. طبق گزارشی که از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان دارم؛ به صورت میانگین روزانه 3 سانس کنسرت در اصفهان برگزار می‌شود، تئاترهای اصفهان به صورت معمول اجرا می‌شود، حالا می‌آیند می‌گویند ستاد امر به معروف اصفهان مخالف کنسرت است چون در کاشان یک کنسرت تعطیل شده است. چیزی که شفاف می‌توانم عرض کنم این است که هر جا که خلاف شرع رخ دهد ما ورود می‌کنیم.
نکته‌ای که وجود دارد و در یک سال اخیر درباره ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان شنیده شده، هر جا که پای فوتبال و ورزش بوده و شکایتی مطرح شده، یک طرف قضیه ستاد امر به معروف اصفهان بوده است. مثلا در ماجرای علی کریمی یا همین ماجرای پخش فوتبال در صفه، اسم ستاد امر به معروف اصفهان به میان می‌آید...
اینها گزارش‌های اشتباه است. آقای علی کریمی پستی را در صفحه اینستاگرام داشتند که ناظر به مسائل اعتقادی بود. ما به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال اعلام کردیم که به ایشان تذکر بدهند،‌ ایشان حالا اختلافاتی در آن مقطع با فدراسیون فوتبال داشت که خودشان این موضوع را علنی کردند، ما هم در این‌باره بیانیه دادیم.
این بحث را فدراسیون فوتبال یا ستاد امر به معروف و نهی از منکر تهران هم می‌توانست پیگیری کند ولی چرا شما ورود کردید؟
از نظر شرع بر هر مؤمنی واجب است نسبت به ترک معروف یا انجام منکر در جامعه بی‌تفاوت نباشد. هر کسی هر جرم و منکری را هر جا دید باید تذکر بدهد. ما در هر جا از کشور که منکری ببینیم ورود می‌کنیم. آن چیزی که در ذهن شماست در حوزه قضایی اتفاق می‌افتد و دادستان یا قاضی نسبت به پیگیری موضوع در حوزه خودش موظف است. درباره آقای کریمی هم ما منکری را دیدیم و این ستاد تذکر مکتوبی را به منظور اصلاح و ارشاد نامبرده به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ارسال کرد.
یعنی ستادهای سایر استان‌ها از اینکه شما به حیطه اختصاصی آنها ورود می‌کنید شکایتی ندارند؟
تا الان که نداشتند.
ستاد امر به معروف اصفهان شکایتی هم از خانم خداکرمی عضو شورای شهر تهران انجام داد. شکایت از خانم خداکرمی در حیطه وظایف ستاد اصفهان بود؟
خانم خداکرمی از دختران انقلاب دفاع کرده بودند که ما گفتیم در شأن ایشان نیست از افرادی که مرتکب منکر می‌شوند دفاع کنند. بنابراین گزارشی را به دادستان تهران فرستادیم و دادستانی هم لطف کرده و به این موضوع ورود کردند. الان نمی‌دانم پرونده در چه مرحله‌ای است، ما هر جا مذمومی را می‌بینیم ورود می‌کنیم و از لحاظ قانونی هم محدودیتی بر تذکر وجود ندارد.
چند وقت پیش آیت‌الله طباطبایی‌نژاد، رئیس ستاد امر به معروف اصفهان و نماینده ولی فقیه در این استان، معاون قضایی در ستاد منصوب کردند. این انتصاب چه ارتباطی با ورود ستاد امر به معروف اصفهان به پرونده‌های متعددی دارد که در سال اخیر رسانه‌ای شده است؟
این انتصاب به چارت تشکیلاتی ستاد امر به معروف و نهی از منکر برمی‌گردد. در همه استان‌ها معاون قضایی در ساختار تشکیلاتی ستاد امر به معروف هست که انتصاب معاون قضایی در ستاد اصفهان خبری شد. مثلا در ستاد امر به معروف کشور جناب آقای منتظری معاون قضایی هستند.
چرا ستادهای سایر استان‌ها به پرونده‌های مشابه ورود نمی‌کنند؟ چرا از بین همه ستادهای سراسر کشور، ستاد اصفهان خبرسازی می‌کند؟
متاسفانه مواردی خبری می‌شود که این ستاد، تعدادی پرونده را به پرونده‌های دادگستری اضافه کرده است. این پرونده‌ها هم مربوط به افراد مشهور، دانه درشت و هنرمند و ورزشکار بوده که در سال‌های گذشته رسانه‌ای شده، اما لازم است عرض کنم که ما در تمام این سال‌ها مدافع حقوق مردم هم بودیم. ما نزدیک به هزار پرونده را که قرار بود به‌خاطر مسائلی مثل کشف حجاب به دادسرا برود حل‌وفصل کردیم و اجازه تشکیل پرونده ندادیم. یعنی مرکز مشاوره‌ای تشکیل دادیم و از نیروی انتظامی درخواست کردیم که در مرحله اول پرونده‌های اینچنینی را به دادسرا نفرستند و ما موفق شدیم با اقناع این افراد، از تشکیل پرونده در محاکم قضایی جلوگیری کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید