• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 14 اسفند 1397
کد مطلب : 49817
+
-

کاهش التهاب در بازار ارز

یک روز بعد از توضیحات رئیس‌کل بانک مرکزی درباره بازار ارز، اندکی از التهاب بازار کاسته شد و دیروز قیمت هر دلار آمریکا تا مرز 12هزارو 680 تومان عقب‌نشینی کرد.

به گزارش همشهری، از 20 روز پیش که قیمت هر دلار آمریکا وارد یک کانال صعودی شد، نگرانی‌ها نسبت به رشد دوباره قیمت دلار بیشتر شد به‌طوری که برخی تحلیلگران تکنیکال هشدار دادند درصورت عبور قیمت دلار از مرز 14هزارو 200 تومان احتمال رشد قیمت تا محدوده 16و حتی 17هزار تومان به‌دلیل چسبندگی قیمت به سمت ارقام بالاتر وجود دارد با این حال به‌دنبال افزایش جریانات ورودی ارز به کشور آنطور که رئیس‌کل بانک مرکزی خبر داده از روز گذشته از التهاب بازار ارز کاسته شد و قیمت هر دلار آمریکا به محدوده 12هزارو 680تومان رسید.

برخی خبر‌های تأیید نشده حاکی از آن است که منابع ارزی زیادی روز گذشته به بازار تزریق شده تا وعده‌های بانک مرکزی برای ثبات قیمت دلار در محدوده 11هزار تومان محقق شود. به همین دلیل فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند روند نزولی قیمت دلار ظرف روز‌های آینده ادامه یابد؛ به‌ویژه آنکه براساس اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی، سپرده‌های 20درصدی بانکی که سررسیدشان اسفند امسال بود در بانک‌ها تثبیت شدند و احتمال حرکت سپرده‌های بانکی به سمت بازار دلار به حداقل رسیده است. به‌نظر می‌رسد ظرف روز‌های آینده تلاش بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد معادلات بازار ارز را ترسیم خواهد کرد و چنانچه جریانات ورودی ارز به کشور افزایش یابد بازار ارز با ثبات بیشتری مدیریت خواهد شد. آنطور که خبر‌ها نشان می‌دهد تاکنون 35درصد از کل منابع ارزی حاصل از صادرات به کشور بازگشته و بانک مرکزی پیگیر بازگشت مابقی ارز حاصل از صادرات است و حتی علیه صادرکنندگان اعلام جرم کرده است. جمع کل این ارقام 40میلیارد دلار برآورد می‌شود که با بازگشت 35درصد آن باید ظرف روز‌های آینده منتظر ورود 14میلیارد دلار دیگر به چرخه اقتصاد باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید