• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 14 اسفند 1397
کد مطلب : 49813
+
-

انجمن بانکداران فعال ایرانی در اروپا هشدار داد

خطر حصر بانکی با نپذیرفتن FATF

بازارمالی
خطر حصر بانکی با نپذیرفتن FATF

همکاری نکردن با گروه ویژه اقدام مالی دنیا موسوم به FATF باعث حصر بانک‌های ایران خواهد شد. این نظر اعضای انجمن بانکداران ایرانی فعال در اروپاست که دیروز در نشستی به میزبانی بانک کارآفرین برگزار شد. به‌تازگی حسن روحانی، رئیس‌جمهور از مدیران بانک‌ها خواسته بود تا به صراحت نظرشان را درباره عواقب تصویب نشدن 2لایحه مناقشه‌برانگیز در ارتباط با مبارزه علیه تأمین مالی تروریسم و همچنین جرایم مالی سازمان یافته فراملی را صریح بیان کنند؛ لوایحی که بررسی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام به سال آینده کشیده شده و گروه ویژه اقدام مالی هم تا خرداد سال آینده به ایران مهلت داده تا تصمیم نهایی‌اش را بگیرد.

هشدار مدیرعامل بانک کارآفرین
حمید تهران‌فر، مدیرعامل بانک کارآفرین در نشست انجمن بانکداران فعال ایرانی در اروپا با اشاره به محدودیت‌های اینستکس در آغاز راه، اعلام کرد: این سازوکار سقف یک میلیاردی دارد و فعلا فقط شامل کالاهای اساسی است، اما به هر حال این مجرا باید به یک شکلی باز شود. این کانال که باز شود حتی می‌خواهند به خارج از مرزهای اروپا نیز توسعه دهند. او افزود: تصور غلط ما در کشور این است که اگر FATF را نپذیریم، دولت‌ها با ایران وارد چالش می‌شوند؛ درحالی‌که اصلا به این شکل نیست، بلکه هیچ بانکی با ما کار نمی‌کند و حتی ارتباط بانکی خود را هم با بانک‌های کوچکی که الان داریم از دست می‌دهیم؛ با اینکه این بانک‌ها اصلا تحت فشار دولت‌شان هم نیستند. تهران‌فر با بیان اینکه حتی اگر دولت‌های اروپایی بانک‌ها را تحت فشار قرار دهند، بانک‌های اروپایی نمی‌پذیرند که با بانک‌های ایرانی کار کنند، اعلام کرد: اگر FATF را نپذیریم، ارتباط بانکی ما با کل دنیا قطع خواهد شد؛ یعنی کانال‌های رسمی آن به هم می‌خورد. ممکن است بتوانیم با هزینه‌های گزاف کارهایی انجام دهیم اما شاهراه اصلی به هم می‌خورد. او با اشاره به‌نظر اکثریت مخالفان پیوستن به FATF، گفت: دوستان فکر می‌کنند که اگر ما FATF را نپذیریم فقط بانک‌ها با مشکل مواجه می‌شوند، اما این مشکل بانکی یک عمقی دارد و در نهایت کشور با مشکل مواجه خواهد شد، زیرا ما نمی‌توانیم دارو، کالاهای اساسی و سایر موارد ضروری را وارد کنیم و کل کشور با مشکل مواجه می‌شود.

پایان حیات اینستکس با نپذیرفتن FATF
سیاوش نقشینه، رئیس کانون بانک‌های ایرانی در اروپا هم، با بیان اینکه کانال ویژه مالی اروپا برای همکاری با ایران موسوم به اینستکس بدون تردید دارای گشایش‌هایی برای ایران است، تأکید کرد: یک بانک بدون اینکه کشورش تمام مراحل FATF را درست طی نکرده باشد، امکان فعالیت نخواهد داشت و این مربوط به ایران نیست و در همه دنیا همین روال وجود دارد. او تأکید کرد: اگر 3 ماه دیگر ایران را از لیست خاکستری به لیست سیاه FATF ببرند، بر همین روابط محدود کارگزاری هم باید خط بطلان کشید. نقشینه با بیان اینکه FATF بسیار شفاف است، تصریح کرد: فقط کافی است ببینید از مجموع کشورهای دنیا چند کشور این را پذیرفته‌اند و چند کشور نپذیرفته‌اند و پس از آن تصمیم بگیرید که می‌خواهید در این گروه اندک چندتایی باشید یا می‌خواهید در جامعه بین‌الملل زندگی کنید؟ قطعا همه کشورها نیز به فکر منافع ملی خود هستند.
او در پاسخ به این پرسش که آیا پذیرفتن FATF آنطور که مخالفان می‌گویند، منافع ملی ما را تهدید می‌کند، گفت: بستگی دارد که منافع ملی را چه تعریف کنید. رئیس کانون بانک‌های ایرانی در اروپا با بیان اینکه اگر پول نفت در این حساب قرار گیرد باز هم کفاف کار ما را نمی‌دهد، اعلام کرد: در میان اروپایی‌ها، ایتالیا، اسپانیا و یونان از ایران نفت می‌خرند و خیلی هم کم می‌خرند؛ مگر اینکه آنها را وادار کنیم از ایران نفت بیشتری بخرند یا پول نفتی را  هم که به چین می‌فروشیم وارد این صندوق کنند که کار بسیار دشواری است. نقشینه درباره احتمال توقف فعالیت اینستکس درصورت نپذیرفتن FATF، گفت: به‌احتمال بسیار زیاد درصورت نپذیرفتن FATF موضوع حیات اینستکس نیز با مشکل مواجه می‌شود.

اینستکس وزن سیاسی دارد
علی ماجدی، سفیر پیشین ایران در آلمان هم با اشاره به حجم مبادلات ارزی کشور، اعلام کرد: وقتی مجموعه 3 کشور اروپایی که عضو برجام بوده‌اند، به‌رغم مخالفت‌های آمریکا سازوکاری را تعریف و حمایت سیاسی می‌کنند، ارزشمند است، زیرا بدون حمایت این 3‌کشور، محدودیت ایجاد می‌شود. او با بیان اینکه کانال‌های موجود ما برای نقل‌و‌انتقال مالی فعال است، گفت: این کانال قرار است به سایر کانال‌ها اضافه شود. امروز دولت‌ها نیستند که موافقت نمی‌کنند که نقل‌و‌انتقال مالی انجام دهند، چون اروپا که ما را تحریم نکرده و حتی از بانک‌ها هم می‌خواهند که با ایران کار کنند، اما این بانک‌ها هستند که به‌دلیل اهمیت دلار در کارشان با ایران کار نمی‌کنند. او افزود: ما بین بخش حاکمیتی و دولت با بخش خصوصی این کشورها به‌دلیل منافع اقتصادی و تجاری‌شان باید تفکیک قائل شویم؛ یعنی وقتی این کانال را ایجاد می‌کنند و از شرکت‌ها و بانک‌های خود می‌خواهند که با ایران کار کنند، پس نفس کار مثبت است.


ایجاد اینستکس بسیار مثبت است

 نادر مالکی، نایب‌رئیس انجمن بانک‌های ایرانی در اروپا هم گفت: تاکنون که اروپا در کنار ایران مانده و حاضر است با ایران همکاری کند؛ همین شرکت اینستکس را که در پاریس ثبت کرده و دولت آلمان و انگلیس نیز در آن هستند، برای ما مسئله مهمی است. نایب‌رئیس کانون بانک‌های ایرانی در اروپا - فرانکفورت با بیان اینکه هر موضوعی برای اجرایی شدن زمان می‌خواهد، اظهار کرد: شرکتی شبیه اینستکس در ایران نیز خواهیم داشت و به‌نظر من نکته مثبت این است که ایران موفق شد که اروپا را از دست ندهد. مالکی اضافه کرد: هر شرکتی که شروع به‌کار می‌کند، قدم‌هایی در پیش خواهد داشت و مهم این است که دولت ایران یک شرکت در ایران و 3 کشور دیگر یک شرکت در فرانسه ایجاد کرده‌اند که بسیار مثبت است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید