• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 13 اسفند 1397
کد مطلب : 49707
+
-

کوتاه از سیاست

کوتاه از سیاست
کوتاه از سیاست


      پاسخ خاتمی به روحانی
سیداحمد خاتمی طی سخنانی گفته: «برخی نمی‌توانند دیروز سیاه و روزهای پر از خفقان را بپذیرند؛ چه بگویم از کسانی که با وقاحت بیان می‌کنند که آزادی دیروز بیشتر از امروز بوده است.» چندی پیش رئیس‌جمهور در اظهاراتی گفته بود: «هنوز هم فکر نمی‌کنم آن میزان آزادی که در دوران خودمان در 40‌تا50 سال گذشته در حوزه علمیه قم وجود داشت، در دانشگاه‌های ما وجود داشته باشد.» به گزارش حوزه نیوز، عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه گفت: «اسپانیا و اندلس با گناه و فحشا از طومار دین حذف شد؛ دین می‌گوید دزدی نه، اختلاس نه، غارتگری نه و همین دین بی‌حجابی را نیز دهن‌کجی به اسلام می‌داند.»

      سطح آزادی بیان در اینستاگرام!
مشاور رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت که اینستاگرام، پست وی در مورد دبیرکل حزب‌الله لبنان را حذف کرده و به او هشدار داده که درصورت نقض مجدد قوانین این شبکه اجتماعی، صفحه او را از دسترس خارج می‌کند. به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان با انتشار عکسی از سیدحسن نصرالله در اینستاگرام نوشته بود: «حزب‌الله لبنان بزرگ‌ترین بازیگر منطقه‌ای در مبارزه با تروریسم به‌شمار می‌رود. جهان باید از نقش ثبات‌آفرین حزب‌الله لبنان قدردانی کند. انگلیس بهتر است به‌جای حزب‌الله، برخی از دولت‌های متحد خود و تروریست‌پرور را در لیست سیاه تروریستی قرار دهد.»

      در جست‌وجوی نخستین کنسولگری
سفیر سوئیس در ایران، درخواستِ جست‌وجو برای نخستین دفتر سفارتخانه سوئیس در ایران را که احتمالا در محدوده کاخ گلستان است، داد. به گزارش ایسنا، «مارکوس لایپنر» سفیر سوئیس در ایران در گفت‌وگو با دلاور بزرگ‌نیا، مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، گفت: اطلاعات چندانی از مکان دقیق نخستین کنسولگری سوئیس در تهران نداریم، اما تمایل داریم موقعیت دقیق این مکان را که احتمالا در محدوده کاخ گلستان امروزی و بازار تهران بوده، پیدا کنیم. وی افزود: می‌دانیم که این کنسولگری سال ۱۹۲۰ در یک خانه ایجاد شده است، اما اطلاعات دیگری نداریم؛ بنابراین تمایل به جست‌وجو در این زمینه را داریم. بزرگ‌نیا نیز برای همکاری در پیدا کردن مکان دقیق سفارت سوئیس و انجام عملیات مرمتی پس از شناسایی آن قول مساعد داد.

      سفر پردردسر نخست‌وزیر
نخست‌وزیر ارمنستان این هفته در حالی به تهران سفر کرد که سفرش از بدو ورود تا خروج او از ایران با حاشیه همراه بود، نخستین حضور محمدجواد ظریف پس از منتفی شدن استعفای او باعث شد سفر نیکول پاشینیان بازتاب رسانه‌ای زیادی یابد و حالا انتشار تصاویری از حضور او در یک مراسم در ایران باعث جنجال شده است. به‌گزارش همشهری، ارمنستان و آذربایجان از سال‌های دور بر سر منطقه قره‌باغ مناقشه دارند و در جریان سفر پاشینیان به تهران عکسی سلفی از او منتشر شد که نشان می‌داد هنگام سخنرانی‌اش در جمع ارامنه در باشگاه آرارات تهران بنری بزرگ به زبان ارمنی نصب شده با این عبارت: قره‌باغ خاک ارمنستان است، تمام.
این عبارت باعث شد خیلی زود صدای طرف‌های آذربایجانی بلند شود تا جایی که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در مصاحبه با یک رسانه آذری‌زبان تأکید کرد: حضور نخست‌وزیر ارمنستان در باشگاه آرارات و دیدار با هم‌کیشان ایرانی خود امری نامعقول به‌نظر نمی‌رسد اما بدون شک برافراشتن چند بنر به زبان ارمنی در مورد مناقشه قره‌باغ در محل باشگاه فرهنگی و ورزشی آرارات، اقدامی خودسرانه و غیرقابل پذیرش بوده و به هیچ وجه مورد تأیید جمهوری اسلامی ایران نیست. قاسمی این را هم گفت که موضع ایران نسبت به تمامی همسایگان، سیاستی روشن، شفاف و مشخص است و اولویت نخست سیاست خارجی ایران همسایگان هستند. سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: سیاست ایران نسبت به مناقشه قره‌باغ کماکان سیاستی روشن و شفاف است و تغییری نکرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید