• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 13 اسفند 1397
کد مطلب : 49675
+
-

پاداش سکه حذف شد

پاداش سکه حذف شد

رسم تجلیل از قهرمانان ورزشی برافتاد؛ نوسانات بازار سکه و ارز جدا از مشکلات اقتصادی حالا باعث شده که شیوه مراسم تجلیل از قهرمانان ورزشی آنطور که در سال‌های گذشته با کیسه‌ای پر از سکه برگزار می‌شد، تغییر کند. آنطور که ژاله فرامرزیان، معاون منابع وزارت ورزش می‌گوید؛ آیین‌نامه تغییر می‌کند و به‌احتمال زیاد سکه طلا از سبد این مراسم که با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شد، حذف می‌شود. چالش مراسم تجلیل از قهرمانان ورزشی از خردادماه امسال شروع شد؛ زمانی که سکه در مرز یک میلیون و 800هزار تومانی سیر می‌کرد و برخی از قهرمانان ورزشی رشته‌هایی مثل والیبال مابه‌التفاوت تغییر نرخ بازار را نیز از وزارت ورزش گرفتند؛ جایی که قهرمانان کشتی را به رویارویی و درگیری شدید با وزارت ورزش کشاند. در مراسم خردادماه 
۵۱ میلیارد تومان هزینه برای اهدای پاداش حواله ۲۷‌هزار سکه‌ای مدال‌آوران سال‌های ۹۵ و ۹۶ پرداخت شده است. حالا با قیمت بیش از 4میلیونی بازار، وزارت ورزش راهی جز تغییر معادلات مراسم تجلیل از قهرمانان ورزشی را ندارد و این البته راهی پر چالش است که می‌تواند ورزش کشور را دچار مشکلاتی کند. نخستین قدم به گفته فرامرزیان حذف سکه است. او می‌گوید: «به هر حال پرداخت سکه با توجه به روند صعودی قیمت آن و اینکه اعتبارات وزارت ورزش پاسخگوی آن نیست، منطقی نبود. به همین دلیل بعد از بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی آیین‌نامه مورد نظر اصلاح شد. در این آیین‌نامه اصلاحی به جای سکه که کنار گذاشته شده، امتیازها تعیین‌کننده پاداش قهرمانان خواهد بود. در واقع امتیازهاست که میزان پاداش قهرمانان را تعیین می‌کند. البته این آیین‌نامه هم پیچیدگی‌های خود را دارد و باید در مورد هر مدال آور براساس آن اقدام به تعیین پاداش کرد». به‌نظر می‌رسد یکی از راهکارهای وزارت ورزش، دادن کارت هدیه میلیونی به جای سکه است که مورد بحث قرار گرفته اما هنوز نهایی نشده است. فرامرزیان در پاسخ به این پرسش که آیین‌نامه اصلاحی تجلیل از قهرمانان از چه زمان اجرا می‌شود و آیا تجلیل از مدال‌آوران سال ۹۷ براساس آن خواهد بود؟ در ادامه به مهر گفته است: «آیین‌نامه اصلاحی باید در مراجع قانونی مصوبه لازم را بگیرد تا بتوانیم به استناد آن پاداش مدال‌آوران را پرداخت کنیم. در مورد بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی، پرداخت پاداش مدال‌آوران براساس مصوبه‌ای که برای آنها داشتیم انجام می‌شود اما در مورد سایر مدال‌آوران، آیین‌نامه اصلاحی ملاک خواهد بود. باز هم تأکید می‌کنم که این آیین‌نامه باید مصوبه لازم را بگیرد».
نکته جالب اینجاست که هنوز زمانی برای تجلیل از ورزشکارانی که در سال 97مدال کسب کرده‌اند، مشخص نشده است و از همه مهم‌تر اینکه در بودجه سال98 تنها ۱۸ میلیارد تومان اعتبار برای اهدای پاداش مدال‌آوران درنظر گرفته شده است. معاون مالی وزارت ورزش می‌گوید: «رقم بسیار زیادتری می‌خواهیم».

این خبر را به اشتراک بگذارید