• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 13 اسفند 1397
کد مطلب : 49674
+
-

فوتبال، تویی که نمی‌شناسمت

وضعیت فوتبال شبیه کشتی در یک دهه اخیر شده. در کشتی اگر چند‌ماه اخبار مربوط به قوانین جدید را دنبال نمی‌کردی از یک مسابقه چیزی سردرنمی‌آوردی و اصلا نمی‌دانستی قرار است یک کشتی چند دقیقه‌ای یا چند وقته ببینی. فوتبال هم در همین مسیر حرکت می‌کند و اینفانتینو مثل اینهایی که دسته پلی‌استیشن دست‌شان گرفته‌اند و ترکیب تیم را مثلا با 11مهاجم یا 11مدافع یا دروازه‌بان می‌چینند دوست دارد با فوتبال خودش را سرگرم کند. در همین دوره کوتاهی که او زمام امور را در فیفا در دست گرفته، فوتبال دستخوش تغییراتی بزرگ شده که از جمله آن می‌توان به ورود کمک‌داور ویدئویی و همچنین افزایش تعداد تیم‌های جام جهانی و به‌احتمال زیاد تغییر ماهوی جام‌جهانی باشگاه‌ها و... اشاره کرد. فیفا در یکصد‌و‌سی‌و‌سومین نشست عمومی سالانه خود در آبردین اسکاتلند تغییراتی در قوانین فوتبال به‌وجود آورده که برخی از آنها مهم به‌نظر می‌رسد و جا افتادن آنها می‌تواند هزینه زمان زیادی صرف کند. با ظهور اینفانتینو اگر از کسی بپرسی که قوانین فوتبال چه تغییراتی کرده، پاسخ می‌دهد: «الان؟ یا الان؟»
  از این پس حضور بازیکن تیم مهاجم در دیوار دفاعی تیم مدافع هنگام ضربات آزاد ممنوع است و بازیکنان مهاجم باید دست‌کم یک متر از دیوار دفاعی فاصله داشته باشند. این قانون برای پیشگیری از درگیری بین بازیکنان دو تیم پیش‌بینی شده اما می‌تواند داورها را به دردسر بیندازد. بازیکنان هر دو تیم اگر نیاز به وقت‌کشی داشته باشند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و با رعایت نکردن فاصله با دیوار دفاعی یا چانه‌زنی با بازیکن تیم مهاجم وقت بازی را بکشند.
  هنگام به ثمر رسیدن توپ اگر توپ به‌طور اتفاقی هم به‌دست بازیکن برخورد کرده باشد، گل کاملا مردود است. از این به بعد «توپ به‌دست برخورد کرده» یا «دست به توپ برخورد کرده» نداریم و در هر حالتی توپ موقع کنترل یا ضربه نباید با دست یا بازوی بازیکن تماس داشته باشد.
  دیگر نیازی نیست یک بازیکن برای بیرون آمدن از زمین هنگام تعویض به سمت بازیکنی که قصد ورود به بازی را دارد بیاید. بازیکن تعویضی می‌تواند از هر قسمت زمین که به او نزدیک‌تر بود خارج شود تا وقت کمتری نسبت به قبل تلف شود و بازیکن نتواند وقتی متوجه تعویض خود شد در دورترین فاصله ممکن نسبت به تابلوی تعویض موضع بگیرد.
  داوران به بازیکنان روی نیمکت می‌توانستند کارت زرد و قرمز نشان دهند اما اعضای کادر فنی از این کارت‌ها مصون بودند. داور وقتی می‌خواست یکی از اعضای کادر فنی را اخراج کند با دست به او اشاره می‌کرد کنار زمین را ترک کند اما الان آنها مصونیتی ندارند و مثل بازیکنان کارت زرد و قرمز می‌گیرند و این کارت‌ها مثل بازیکنان برای آنها هم مورد محاسبه قرار می‌گیرد. مثلا در جام جهانی یک کمک‌مربی با 2 کارت زرد یک بازی را از دست می‌دهد.
  برای جلوگیری از اتلاف وقت یک قانون جدید دیگر هم تصویب شده؛ اینکه بازیکن برای دریافت توپ از دروازه‌بان هنگام شروع مجدد نیازی نیست خارج از محوطه جریمه صاحب توپ باشد. دروازه‌بان می‌تواند بازیکن خودی را که در 18قدم حضور دارد موقع ضربه آزاد شروع مجدد صاحب توپ کند.
  داور دیگر جزیی از بازی نیست. در قوانین فعلی اگر توپ به داور بخورد و مسیر آن عوض شود و حتی ضدحمله‌ای به سود یک تیم صورت بگیرد، چیزی برخلاف قانون اتفاق نیفتاده اما قانون جدید می‌گوید در این صورت بازی باید متوقف شود و داور توپ را به‌صورت دراپ‌بال بین بازیکنان دو تیم بیندازد.
  درباره حرکات دروازه‌بان‌ها هنگام ضربات پنالتی هم تغییری اساسی ایجاد شده است. موقع شلیک ضربه، دروازه‌بان باید یک پای خود را روی خط دروازه نگه‌داشته باشد و پای دیگر می‌تواند جلوتر باشد. 
  طبق قوانین جدید فیفا، ریباند در ضربه پنالتی حین بازی ممنوع اعلام شد. اگر ضربه پنالتی را دروازه‌بان دفع کند یا به تیر بخورد و برگردد کسی نمی‌تواند توپ برگشتی را به گل تبدیل کند و بازی مثل ضربات پنالتی آخر بازی، بعد از ضربه متوقف می‌شود. تا تغییرات بعدی بدرود!

این خبر را به اشتراک بگذارید