• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 8 اسفند 1397
کد مطلب : 49266
+
-

سقوط ظریف بورس

دیروز بورس تهران تحت‌تأثیر خبر استعفای جواد ظریف از وزارت امور خارجه 2000واحد نزول کرد

بورس
سقوط ظریف بورس

در شرایطی که امیدواری برای صعود بورس بیشتر شده بود، یک خبر کافی بود تا بورس شوکه شود و نزول سنگینی را در طول یک روز ثبت‌کند. به‌گزارش همشهری، یک هفته از صعود دوباره بورس می‌گذشت همه امیدوار بودند بعد از نزول‌های مداوم در 4‌ماه گذشته بار دیگر بازار سهام سرو سامانی بگیرد و شاخص‌های بورس تحت‌تأثیر عوامل اقتصادی با صعود مواجه شوند اما این‌رؤیا دیروز نقش بر آب شد و با استعفای شوکه‌کننده محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه بار دیگر نزول کرد.
حال بازار سهام دیروز از همان اول صبح خوب نبود و با آغاز معاملات صف‌های فروش سهام برپا شد به‌طوری که در نهایت شاخص کل بورس تهران با 2هزارو 82واحد افت معادل 1.3درصد کاهش یافت. به زعم تحلیلگران این نزول عمدتا تحت‌تأثیر تحولات سیاسی و استعفای محمد جواد ظریف از وزارت امور خارجه اتفاق افتاد.
حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره گفت: استعفای وزیر امور خارجه بیش از آنچه انتظار می‌رفت روی شاخص بورس تأثیر گذاشت؛ به‌طوری که واکنش‌ها در ابتدای صبح، هیجان‌زده بود. او با بیان اینکه استعفای ظریف در آینده اقتصادی و سیاسی کشور تأثیرگذار است گفت: بازار سرمایه به‌عنوان یک بازار پیش‌رو نسبت به سایر بازارها خیلی زودتر به خبر استعفای ظریف واکنش نشان داد و این امر باعث شد شاهد افت شاخص بورس باشیم.
رضا خادمی از تحلیلگران بازار سرمایه هم در کانال شخصی خود نوشت: نکته مهم این است که ظریف، معمار برجام در سایه موافقت کلی نظام بود و استعفای او تا حد زیادی نشان‌دهنده تغییر جهت احتمالی نظام است؛ با این حال از دید بنده شرایط فعلی بورس گذراست و به‌زودی بازارسهام به ثبات می‌رسد.او درباره سرمایه‌گذاری در بورس گفت: در شرایط کنونی باید تا حد زیادی از تصمیم‌گیری پرهیز و صبر کرد تا تصویر وقایع شفاف شود.
علی حیات‌نیا از کارشناسان اقتصادی هم گفت: از آنجا که در ایران پارامترهای سیاسی بر مسائل اقتصادی تأثیر بالایی دارد، هر ماجرای سیاسی می‌تواند پارامترهای اقتصادی را به‌شدت پر نوسان کند. او با بیان اینکه نتیجه این استعفا بی‌ثباتی در بازارهای مالی و اقتصادی است ادامه داد: استعفای وزیر امور خارجه به‌دلیل نااطمینانی‌هایی که در بعد سیاسی و بین‎الملل و به‌دنبال آن در بعد اقتصادی ایجاد می‌کند، می‌تواند باعث ایجاد احساس نگرانی بین فعالان اقتصادی شود. حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران هم در این‌باره گفت: این مسئله باعث شده که یک شوک بزرگ به جامعه فعالان اقتصادی وارد شود و یک فضای مبهم و نا‌اطمینانی در اقتصاد به‌وجود آید. به گفته او، نگاه دولت‌ها تأثیر مستقیمی بر فعالان اقتصاد دارد و باید منتظر بازخوردهای آن باشیم.
او ادامه داد: با توجه به ویژگی‌های شخصیتی و حرفه‌ای ظریف، نبود چنین فرد کارآمدی در رأس دستگاه دیپلماسی آن هم در شرایطی که ما در جبهه‌های مختلف مذاکرات سختی را پیش‌رو داریم باعث می‌شود خلأ بزرگی به‌وجود‌ آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید