• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 8 اسفند 1397
کد مطلب : 49264
+
-

سیگنال گرانی در بازار گوشی تلفن همراه

در 2هفته اخیر قیمت گوشی‌های موبایل گران‌قیمت از یک تا 3میلیون و گوشی‌های کارکرده 300 تا 500هزار تومان افزایش یافته است

بازار
سیگنال گرانی در بازار گوشی تلفن همراه

علی ابراهیمی ـ روزنامه‌نگار

تنگناهای واردات گوشی‌های مسافری و افزایش نرخ دلار و دینار در 2هفته اخیر سیر صعودی قیمت را در بازار به همراه داشته است. مسئولان بسته شدن سامانه واردات گوشی تلفن همراه مسافری را شایعه تلقی کرده‌اند اما در عین حال از تأثیر منفی آن بر افزایش قیمت‌های بازار خبر می‌دهند.
بررسی قیمت گوشی‌های کارکرده و آکبند تلفن همراه در بازار خرده‌فروشی حاکی از سیر صعودی قیمت این اقلام پس از نوسان اخیر نرخ ارز و تنگناهای واردات این کالا است. یک فروشنده گوشی‌های تلفن همراه اپل در پاساژ علاءالدین در گفت‌وگو با همشهری از افزایش قیمت انواع گوشی کارکرده و آکبند در بازار خبر داد و گفت: در 2هفته اخیر قیمت انواع گوشی تلفن همراه در بازار متاثر از افزایش نرخ ارز تا 3میلیون و قیمت گوشی‌های کارکرده تا 500هزار تومان افزایش یافته است. به گفته مسعود زولفخانی، اگرچه دیروز نرخ گوشی‌های گران‌قیمت نو در بازار در نوسان بوده و کاهش یا افزایش 300 تا 500هزار تومانی قیمت‌ها را تجربه کرده اما در مجموع در 15روز گذشته قیمت انواع گوشی‌های برند اپل در بازار افزایش زیادی را شاهد بوده است.
او با بیان اینکه سیر صعودی و تغییر مداوم قیمت گوشی موبایل موجب شده مشتریان به‌دلیل کاهش قدرت خرید و نوسان قیمت‌ها رغبت چندانی به خرید این کالا نداشته باشند و بیشتر مشتریان به رصد قیمت‌ها مشغول هستند، در مورد قیمت دیروز برخی انواع گوشی برند اپل، افزود: در بازار دیروز قیمت آیفون ایکس64 مشکی با افزایش یک‌میلیون تومانی نسبت به 2هفته قبل به 13میلیون و 600هزار، آیفون ایکس مکس256 با افزایش 3میلیون تومانی به 19میلیون و 200هزار و نوع طلایی‌رنگ آن به 19میلیون و 600هزار، آیفون ایکس‌اس64 نقره‌ای به 15میلیون و ایکس‌اس نقره‌ای 256 به 19میلیون و 100هزار تومان رسید. زولفخانی گفت: گرانی و کاهش قدرت خرید مشتریان گوشی و اختلاف قیمت حداقل یک‌میلیون تومانی گوشی‌های دارای گارانتی و فاقد گارانتی معتبر موجب شده تا مشتریان تمایل بیشتری به خرید گوشی‌های فاقد گارانتی داشته باشند و شرایط انواع گوشی دست دوم در بازار نیز تابع سیر صعودی قیمت گوشی‌های آکبند رجیسترشده است. با وجود این کمبودی در بازار گوشی تلفن همراه یا توقف واردات گوشی‌های مسافری وجود نداشته و انواع گوشی در بازار موجود اما گران است.

معافیت مالیاتی هزارمیلیارد تومانی گوشی مسافری
درحالی‌که اخیرا محمدمهدی غفوریان، رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور از تأثیر ادعای دروغین بسته شدن سامانه واردات تلفن همراه مسافری بر افزایش ۱۰درصدی قیمت گوشی تلفن همراه در بازار و احتمال کاهش قیمت‌ها در بازار شب عید خبر داده بود، تازه‌ترین آمارها از ثبت روزانه 20هزار دستگاه انواع گوشی تلفن همراه مسافری و فرار مالیاتی ناشی از این شیوه واردات آن حکایت دارد. یکی از مسئولان طرح رجیستری در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بیان اینکه برآوردهای سال96 بیانگر نیاز ماهانه بازار به 2میلیون گوشی است، به تسنیم گفت: 70میلیون گوشی در کشور وجود دارد و با در نظر گرفتن عمر متوسط 3سال، به‌نظر می‌رسد آمار مصرف ماهی 2میلیون گوشی درست باشد. حسین یوسفیان، افزود: براساس مصرف کشور ثبت روزانه 20هزار گوشی در سامانه مسافری عدد پرتی نیست. با وجود افزایش شدید قیمت گوشی، مصرف این کالا به زیر یک‌میلیون رسیده و تقریبا نصف شده است. اما ثبت واردات مسافری 20هزار گوشی در طول شبانه‌روز به‌معنای ثبت 600هزار موبایل در سامانه مسافری در یک‌ماه و همچنین 7میلیون دستگاه در یک‌سال است که با توجه به معافیت 80دلاری واردات گوشی از طریق مسافری و با احتساب ثبت سالانه 7میلیون دستگاه، بر این شیوه واردات گوشی سالانه 560میلیون دلار معافیت لحاظ می‌شود که رقم بزرگی است. به‌گفته او این رقم با احتساب هر دلار 13هزار تومان برابر 7هزار میلیارد تومان است و اگر 15درصد عوارض گمرکی واردات موبایل را درنظر بگیریم، به معافیت مالیاتی هزارمیلیارد تومانی این کالا می‌رسیم که مشخص نیست سازمان مالیاتی، برای وصول این درآمد چه اقدامی انجام داده است.

اختــلاف قیـمـت گوشی‌های گران‌قیمت دارای گارانتی و فاقد گارانتی معتبر در بازار فروش به یک‌میلیون تومان می‌رسد

این خبر را به اشتراک بگذارید