• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 8 اسفند 1397
کد مطلب : 49225
+
-

ایران؛ تیتر یک رسانه‌‌های عربی

سفر از پیش اعلام نشده بشار اسد به تهران و استعفای محمدجواد ظریف، به خبر اول رسانه‌های عربی تبدیل شد

خاورمیانه
ایران؛ تیتر یک رسانه‌‌های عربی

رسانه‌های جهانی و منطقه‌ای به اخبار مهم شبانه از عربستان عادت کرده بودند، اما این قاعده در ساعات پایانی روز دوشنبه تغییر کرد و ایران جای عربستان را گرفت.
موج خبرهای شبانه ایران ابتدا با انتشار تصاویر سفر ناگهانی اسد و ملاقات‌های او با مقامات عالی‌رتبه نظام در تهران آغاز شد؛ سفری که مخالفان دولت سوریه نام آن را «سیلی سخت اسد به عربستان و امارات» خواندند. عباس شریفه، سخنگوی گروه جیش‌الاسلام که اکنون ساکن ترکیه است در صفحه توییتر خود نوشت: تصاویر این سفر باید برای رهبران امارات جالب باشد، چراکه می‌گفتند افتتاح سفارت‌های عربی باعث دور شدن اسد از ایران خواهد شد. یاسر الزعاتره، تحلیلگر فلسطینی نیز در مقاله‌ای در روزنامه العربی الجدید نوشت: شاید ملاقات اسد با رهبر ایران، آن هم در این مقطع زمانی درسی باشد برای نظام‌های عربی که بدانند بازگشت آنها به دمشق تنها منجر به تقویت موضع نظام شده و هیچ‌گاه تأثیری بر حضور تهران در سوریه نخواهد داشت چراکه ائتلاف این دو نظام، ائتلافی تاریخی است و به آغاز انقلاب در ایران برمی‌گردد.
اما این تنها خبری نبود که توجه رسانه‌های عربی را به ایران جلب کرد، با گذشت تنها ساعاتی از سفر اسد به تهران، اعلام ناگهانی استعفای محمدجواد ظریف از وزارت خارجه بار دیگر ایران را راهی سرخط خبرهای رسانه‌های عربی و همچنین شبکه‌های اجتماعی عرب‌زبان کرد؛ به‌طوری که تمام خبرگزاری‌های مطرح عربی، از الجزیره گرفته تا العربیه و... به پوشش فوری خبر از طریق پیگیری آخرین اخبار از داخل ایران و همچنین ارتباط با کارشناسان این حوزه پرداختند. جالب آنکه خبر استعفای ظریف با نوعی استقبال از سوی رسانه‌های سعودی و اماراتی و تحلیلگران این 2کشور روبه‌رو شد، برای مثال عبدالخالق عبدالله، مشار سابق ولیعهد ابوظبی در توییتر خود نوشت: وزیری مزور و دروغگو سیاست را ترک کرد. در مقابل، عبدالله الشایجی با اشاره به این استعفا نوشت: تحولی خطرناک در زمانی که ایران به‌دلیل تحریم‌های آمریکا در موقعیت بدی قرار دارد؛ ظریف زبان و چهره ایران نزد جهان بود.
 ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌های لبنان هم در این‌باره نوشت: ایران مهم‌ترین نماد دیپلماسی خود را از دست داد؛ محمدجواد ظریف معمار توافق هسته‌ای ایران با غرب بود. شبکه الجزیره اما در گزارش خود نوشت: آثار خروج ظریف از دولت تنها به مسائل داخلی ایران محدود نمی‌شود و درصورت تأیید نهایی استعفا توسط رئیس‌جمهور، می‌توان انتظار داشت بحران‌های جدیدی در نقاط مختلف منطقه، به‌ویژه سوریه ایجاد شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید