• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49155
+
-

پزشکان با نصب کارتخوان مشکلی ندارند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز چهارشنبه اول اسفند، در راستای اجرای بند الحاقی یک تبصره6 بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده، همه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی را که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی یا سازمان نظام دامپزشکی صادر می‌شود مکلف کردند از ابتدای سال آینده از پایانه فروشگاهی استفاده کنند. حال معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در واکنش به این مصوبه معتقد است این کار به رابطه مقدس بیمار و پزشک لطمه وارد می‌کند.
محمد جهانگیری گفت: پزشکان برای رفاه مردم دستگاه کارتخوان را در مطب نصب می‌کنند اما اینکه پزشک مجبور باشد همه درآمدش را در صندوق فروشگاهی اعلام کند، خدمات سلامت به مثابه معامله با بیمار تبدیل می‌شود و این نوع رابطه را به‌عنوان معامله با بیمار اصلا قبول نداریم چون یک رابطه مقدس بین بیمار و پزشک وجود دارد و نباید آن را مخدوش کرد. حدود 80هزار مطب پزشکان در کشور فعال است و اغلب آنان به‌خصوص در شهرستان‌ها کارتخوان دارند، پزشکان برای استفاده از کارتخوان در مطب مشکلی ندارند و سازمان نظام پزشکی نصب کارتخوان در مطب‌ها را پیگیری می‌کند.
جهانگیری خاطرنشان کرد: نباید رابطه پزشک و بیمار در ذهن این الفاظ را تداعی کند، نظام پزشکی نخستین موضوع را بحث حرفه‌ای بودن و اخلاق پزشکان مطرح می‌کند و خدمات پزشکی را به شغل و درآمد مستقیم مرتبط نمی‌کند؛ هرچند که موضوع درآمد در این موضوع مستتر است.
وی معتقد است: شغل پزشکی یک جایگاه فاخر در کشور است و طبیب محرم راز بیمار است. باید رابطه اخلاقی وجود داشته باشد و سپس به مسائل درآمدی توجه شود. در تعریف حرفه‌ای این است که منافع عموم بر منافع شخصی باید اولویت داشته باشد. وقتی این نوع روابط مالی برجسته می‌شود به‌طور عکس عمل و معامله کنید. ما به این موضوع اعتراض داریم زیرا‌ شأن خدمتی که پزشکان به مردم ارائه می‌دهند پایین آورده می‌شود. ما داریم از جایگاه فاخر پزشکان صحبت می‌کنیم. معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی درباره استفاده از کارتخوان نیز گفت: این موضوعی است که ما به‌عنوان نظام پزشکی از پزشکانی که برای رفاه مردم این کار را انجام نداده‌اند، انتقاد داریم. باید کارتخوان نصب شود چون نظام پزشکی موضوع رفاه مردم را درنظر دارد. از طرف دیگر سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است که تراکنش‌هایی که پایین است برای حساب مالیات پزشکان رصد نمی‌کند.
جهانگیری به جامعه پزشکان توصیه کرد که از استفاده از کارتخوان هراس نداشته باشید و اضافه کرد: بعضی از پزشکان به حدی تراکنش پایینی دارند که بانک‌های عامل نسبت به جمع‌آوری دستگاه کارتخوان این پزشکان اقدام کرده‌اند. وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد پزشکان از کارتخوان استفاده می‌کنند، اظهار داشت: آمار درستی در این زمینه نداریم، اما اغلب پزشکان در مطب خود کارتخوان دارند. (ایرنا)

این خبر را به اشتراک بگذارید