اسکار 2019:غلبه هنر بر ذائقه عامه
آرش نهاوندی/روزنامهنگار
عضویت کارگردانان و بازیگرانی نظیر اصغر فرهادی، لیلا حاتمی و تعدادی دیگر از عوامل و دستاندرکاران غیرآمریکایی و بعضا اروپایی و آسیایی در آکادمی اسکار که دید کاملا متفاوتی نسبت به فیلمسازان آمریکایی درباره سینما دارند، سبب چرخش نگرش این آکادمی نسبت به انتخاب فیلمها از نظر سبک و ژانر شده است. تا پیش از این و در سالهای قبلتر اعضای آکادمی اسکار بیشتر آمریکایی بودند و نظر و رأیشان بیشتر بر فیلمهای هالیوودی در ژانرهای اکشن، ابرقهرمانی، حادثهای و عشقی و در مجموع آثار سینمایی عامهپسند بود، اما عضویت غیرآمریکاییها در آکادمی اسکار سبب گرایش بیشتر این آکادمی به فیلمهای هنری شده؛ امری که باعث کاهش محبوبیت و مقبولیت اسکار در میان عامه مردم آمریکا شده است. انتخاب اخیر نهتنها سبب رویگردانی بسیاری از مخاطبان فیلمهای عامهپسند از سینما شده که بسیاری از جوانان را نیز بهدلیل روحیه و سلیقه متفاوتی که دارند و طبعا بیشتر به فیلمهای اکشن، حادثهای و ابرقهرمانی توجه دارند و از نگرش جدید آکادمی اسکار به سینما ناراضی هستند، از سالنهای سینمای نمایشدهنده فیلمهای اسکاری گریزان کرده است. در واقع رأی امسال اعضای آکادمی کفه ترازو را بیشتر برای فیلمهایی سنگین کرده که بهدلیل جنبههای قوی بصری و تصویری، جلوه بهتری بر پرده سینما دارند تا در قاب سینما. در سال 2019 و به رأی اعضای بیشتر خارجی آکادمی اسکار، این فیلمهای هنری هستند که بیشترین شانس دریافت اسکار را دارند؛ فیلمهایی نظیر رمای آلفونسو کوارون و سوگلی یورگوس لانتیموس. کیست که از هماکنون نداند بسیاری از عامهپسندها و جوانان بهدلیل نامزدی فیلمهای رما و سوگلی در 10رشته اصلی و مهم قید دیدن مراسم اهدای جوایز اسکار در سال 2019 را زدهاند.