• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 1 اسفند 1397
کد مطلب : 48540
+
-

کابوس جاده خلخال - اسالم

اردبیل
کابوس جاده خلخال - اسالم

پوپک قاسمی/خلخال - خبرنگار

شهرستان خلخال در جنوب اردبیل راه ارتباطی مناسب ندارد تا جایی که جاده پرخطر اسالم - خلخال به پاشنه‌ آشیل توسعه این شهرستان تبدیل شده است. خلخالی‌ها رفت ‌و ‌آمدهای کاری و خانوادگی زیادی به استان گیلان دارند و راه ارتباطی آنها 2 جاده خلخال - پونل و خلخال - اسالم است.
البته جاده خلخال - پونل در زمستان به دلیل برفگیر بودن مسدود می‌شود و در سال‌های گذشته حتی شاهد مسدود شدن جاده تا اردیبهشت سال بعد هم بوده‌ایم. هر چند امسال با تلاش راهداری مدت زمان انسداد این جاده کمتر تعیین شده است. با این همه، جاده جایگزین برای ارتباط به شهرهای شمال کشور کیفیت و ایمنی مناسبی ندارد و حوادث متعدد در این جاده، داغ زیادی بر دل اهالی گذاشته است. محمدعلی حیدری، یکی از اهالی شهرستان خلخال، می‌گوید: جاده خلخال - اسالم در همه روزهای سال به اندازه کافی خطرناک است و با بارش برف این خطر چند برابر می‌شود.  رامین عزیزی، از راننده‌های سواری مسیر خلخال- اسالم، هم می‌گوید: نبود آسفالت مناسب و حفاظ، گاردریل و شانه خاکی جاده جان راننده‌ها و مسافران را تهدید می‌کند. در زمان‌های بارش برف و مه‌آلود بودن این مسیر، احتمال بروز حادثه چند برابر می‌شود.
 البته رانندگان عبوری از این جاده و مسئولان اجرایی خلخال دلیل ناهمواری جاده را افزایش تردد کامیون‌هایی با بار غیرمجاز و نمک‌پاشی جاده برای مقابله با پدیده یخبندان در فصول سرد سال اعلام می‌کنند، اما این موارد موجب نمی‌شود رعایت برخی نکات ایمنی در جاده از سوی مسئولان راهداری استان نادیده گرفته شود.  مدیر کل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای استان در این باره به همشهری می‌گوید: جاده خلخال - اسالم 75 کیلومتر طول دارد که فقط 22 کیلومتر آن در محدوده اردبیل واقع شده و عمده تصادف‌هایی چون سقوط به دره در این مسافت اتفاق نمی‌افتد، بلکه مربوط به محدوده استان گیلان است. علی رحمتی می‌افزاید: راهداری شهرستان خلخال وظایف خود را در زمینه تامین روشنایی، خط‌کشی، برف‌روبی، نصب گاردریل و روکش آسفالت در محدوده اردبیل انجام داده است. فرماندار خلخال هم با بیان این‌که بیش از 50 کیلومتر از جاده خلخال - اسالم در محدوده گیلان واقع شده است، می‌گوید: اصلی‌ترین مشکل بهسازی جاده از سمت استان گیلان است، اما به دلیل این‌که این جاده برای گیلان یک جاده فرعی محسوب می‌شود، چندان مورد توجه نیست.فریدون بابایی با بیان این‌که راه ارتباطی دیگر این شهرستان جاده خلخال - پونل است که ۹۰ درصد از آن در تالش واقع شده و به محض بارش برف مسدود می‌شود، می‌افزاید: هنگام مسدود شدن این مسیر، رانندگان از جاده جایگزین اسالم – خلخال استفاده می‌کنند که ایمنی کافی ندارد. نماینده خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی البته از تلاش برای رفع مشکلات این مسیر ارتباطی در حوزه گیلان از طریق ارتباط با نماینده شهرستان تالش و جلب نظر مسئولان اجرایی این شهرستان برای رسیدگی به وضع نابسامان جاده خبر می‌دهد. بشیر خالقی ساخت تونل در مسیر خلخال به اسالم را از طرح‌های پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای حذف گردنه برفگیر الماس معرفی می‌کند که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز از سوی این وزارتخانه زمینه برای ساخت تونل و حذف گردنه الماس فراهم خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :