• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 1 اسفند 1397
کد مطلب : 48421
+
-

از استادیوم خاموش تا چیپِ سحرآمیز

مرور همه ضربات پنالتی یک دهه اخیر باشگاه پرسپولیس

از استادیوم خاموش تا چیپِ سحرآمیز

برای دهمین بار در یک دهه گذشته، سرنوشت یکی از دیدارهای پرسپولیس به ضربات پنالتی کشیده شد. در 9 تجربه گذشته، پرسپولیسی‌ها 5 بار برنده پنالتی‌ها شده و 4 بار نیز در این ضربات شکست خورده بودند. قرمزها در مسابقه دیروز، یحیی گل‌محمدی را از پیش رو برداشتند؛ مردی که در همین جام روی نیمکت پرسپولیس، بازنده یکی از حساس‌ترین پنالتی‌های یک دهه اخیر باشگاه بوده است.
  برق رفت، برد آمد! 
حدود 9 سال قبل، پرسپولیس با علی دایی به نیمه‌نهایی جام حذفی رسید و در این مرحله روبه‌روی صبای قم قرار گرفت. بازی در وقت معمول با تساوی بدون گل تمام شد تا سرنوشت تیم فینالیست با پنالتی‌ها روشن شود. هوار ملا محمد اولین ضربه پنالتی قرمزها را از دست داد اما قطع‌شدن عجیب برق‌ها و خاموشی کامل استادیوم آزادی، فرصت تمرکز و بازگشت به بازی را برای پرسپولیس فراهم کرد. مجتبی زارعی، تیاگو فراگا، محسن خلیلی و کریم باقری موفق به گل کردن پنالتی‌ها شدند و شیث رضایی نیز یک ضربه را از دست داد اما تیم دایی توانست به فینال جام حذفی برسد و در دیدار نهایی نیز گسترش فولاد را برای بردن جام شکست بدهد.
 لبخندِ حقیقی 
یک سال بعد از شکست دادن صبا در پنالتی‌ها، کار پرسپولیس دایی این بار در یک چهارم نهایی جام حذفی مقابل سپاهان به ضربات پنالتی کشیده شد. این بار هم بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید. به جز مجتبی شیری، همه پنالتی‌زن‌های دیگر موفق به گلزنی برای پرسپولیس شدند و درخشش علیرضا حقیقی روی خط دروازه، شکست سپاهان با قلعه‌نویی و سیدمهدی رحمتی را در پی داشت. پرسپولیس در پایان آن فصل نیز برای دومین بار متوالی قهرمانی جام حذفی را از آن خودش کرد.
   ابوذر میزبان را کشت
در لیگ برتر دوازدهم، پرسپولیس پرستاره نتایج خوبی به دست نیاورده بود. با وجود این، آنها به نیمه نهایی جام حذفی رسیدند و در این مرحله روبه‌روی داماش قرار گرفتند. مسابقه تا آخرین دقایق به سود تیم میزبان دنبال می‌شد اما محمد نوری کار را به تساوی کشاند. در ضیافت پنالتی‌های ورزشگاه عضدی، هادی نوروزی، ماهینی، جلال حسینی، علی کریمی و کریم انصاری‌فرد برای قرمزها گل زدند و ابوذر رحیمی، تنها بازیکن داماش بود که ضربه پنالتی‌اش را به تیر دروازه کوبید.
 کابوسی برای یحیی 
پس از کنار زدن داماش در نیمه‌نهایی، پرسپولیس به فینال جام حذفی رفت. همه چیز برای جام گرفتن یحیی و تیمش مهیا به نظر می‌رسید. در روز خداحافظی مهدی مهدوی‌کیا، آنها 2 بار از تیم کرانچار پیش افتادند اما هر دو بار، گل تساوی را با اشتباه دروازه‌بان‌شان دریافت کردند. بولکو، خلعتبری، ابراهیمی و حاج صفی برای سپاهان فوق‌العاده پنالتی زدند اما در پرسپولیس، هادی نوروزی و رضا حقیقی 2 ضربه از دست دادند تا مهدوی‌کیا، بدون جام از فوتبال برود و یحیی نیز ناچار به ترک نیمکت پرسپولیس شود.
 شکست در برابر سوشا 
دایی و پرسپولیس، دوباره به هم رسیدند تا برای قهرمانی لیگ سیزدهم و البته فتح دوباره جام حذفی تلاش کنند. این تیم به سختی راهی مرحله یک چهارم نهایی شد و در تک‌مسابقه این مرحله، با فولاد میزبان به تساوی یک یک رسید. بدترین ضربات پنالتی یک دهه اخیر سرخ‌ها درست در پایان همین مسابقه خلق شد، جایی که دهنوی، ماهینی و خلعتبری هر سه ضربه را از دست دادند و در ترکیب فولاد، بدرلو، چاوز و پادووانی هر سه ضربه را به گل تبدیل کردند.
 طارمی و پنالتی صعود 
پرسپولیس درخشان در مرحله دوم جام حذفی، در آزادی با راه‌آهن روبه‌رو شد و نتوانست این تیم را شکست بدهد. پس از تساوی یک یک در وقت قانونی اومانا، سوشا مکانی و مهرداد کفشگری 3 پنالتی متوالی را برای تیم‌شان به گل تبدیل کردند. در مسابقه‌ای که به دلیل مشکلات حق پخش، از تلویزیون پخش نمی‌شد، بهادر عبدی و علی علیپور 2 ضربه پنالتی برای راه‌آهن را از دست دادند. پنالتی چهارم پرسپولیس توسط مهدی طارمی به تور دروازه حریف چسبید تا تیم درخشان راهی مرحله سوم جام حذفی شود.
 صعود در دستان کاپیتان 
سوشا مکانی و مهدی طارمی که در دیدار یک هشتم نهایی برای پرسپولیس خیلی خوب پنالتی زده بودند، در یک چهارم نهایی 2 ضربه پنالتی را تباه کردند. بازی دشوار تیم درخشان با گل‌گهر، با تساوی یک یک به پایان رسیده بود. این اتفاق در شرایطی رخ داد که حریف از دقیقه 35، 10 نفره بازی می‌کرد. با وجود پنالتی‌های از دست رفته سوشا و طارمی، کفشگری، مجید حسینی و محمد نوری موفق به گلزنی شدند تا پرسپولیس به نیمه نهایی جام حذفی برود.
 شگفتی به سبک قشقایی 
2 سال قبل، پرسپولیس در همان مرحله اول جام حذفی یک حذف باورنکردنی را پشت سر گذاشت. تیم برانکو بدون مهره‌های ملی‌پوش در این بازی حاضر شد و در حالی که همه انتظار داشتند حریف را با یک نتیجه پرگل شکست بدهد، با تنها گل پریموف به تساوی یک یک با قشقایی شیراز رسید. مهم‌ترین برد تاریخ باشگاه شیرازی، با گل شدن 6 ضربه از 7 ضربه در پنالتی‌ها حاصل شد. در تیم پروفسور، کامیابی‌نیا و شهاب زاهدی پنالتی‌های‌شان را از دست دادند.
 نوبتِ فراز 
فصل گذشته، یک حذف نسبتا زودهنگام دیگر از جام حذفی در انتظار قرمزهای پایتخت بود. آنها در یک چهارم نهایی در خانه مغلوب نفت آبادان شدند. در جریان بازی احمدزاده و عبدالله‌زاده برای دو تیم گلزنی کردند اما از دست رفتن پنالتی‌های منشا، علیپور و نعمتی، کار دست تیم برانکو داد. پشتک معروف بیرانوند بعد از خراب شدن پنالتی حریف، هنوز از ذهن هواداران فوتبال خارج نشده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید