• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب : 48329
+
-

بیت‌المقدس، ‌قربانی ورشو

نشست کشورهای گروه ویزگراد در بیت‌المقدس، به‌خاطر اظهارات جنجالی مقامات رژیم صهیونیستی علیه لهستان لغو شد

جهان‌نما
بیت‌المقدس، ‌قربانی ورشو

جواد نصرتی ـ خبرنگار

جنجال دیپلماتیک بین لهستان و رژیم صهیونیستی، ضربه سنگینی به بلندپروازی‌های راست‌گرایانه بنیامین نتانیاهو زد و در نهایت باعث لغو نشست 4کشور اروپای مرکزی در بیت‌المقدس شد.
از ماه‌ها پیش قرار بود کشورهای لهستان، مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک دیروز و امروز نشست گروه چهارجانبه‌ خود را با نام ویزگراد 4 که با نام وی 4 هم شناخته می‌شود به میزبانی بیت‌المقدس برگزار کنند اما دیروز پیش از ظهر، بعد از چند روز گمانه‌زنی درباره برپایی این نشست، ‌نخست‌وزیر اسلواکی رسما از لغو برگزاری این نشست خبر داد. به گزارش آسوشیتدپرس، پیش از این اعلام رسمی، ماتئوس موراویکی، نخست‌وزیر لهستان اعلام کرده بود که در این نشست شرکت نخواهد کرد. او در اعتراض به صحبت‌های بسیار تند و نژادپرستانه وزیر خارجه موقت اسرائیل شرکت در این نشست را لغو کرده بود. ییسرائیل کاتس، ساعاتی بعد از آنکه از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌عنوان وزیر خارجه موقت معرفی شد، در یک برنامه تلویزیونی به‌شدت به لهستان به‌خاطر «همکاری با نازی‌ها» در کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم حمله کرد و مدعی شد که «لهستانی‌ها تفکر ضدیهودی را با شیر مادر» پذیرا می‌شوند. موراویکی این سخنان را «غیرقابل‌قبول» و «نژادپرستانه» خواند.  وزارت امور خارجه لهستان همچنین سفیر اسرائیل در ورشو را برای ادای توضیحاتی فراخواند. لهستان اخیرا قانونی تصویب کرده است که براساس آن، صحبت درباره مشارکت ملت و دولت لهستان در همکاری با نازی‌ها علیه یهودی‌ها در جنگ جهانی دوم جرم به‌حساب می‌آید. این قانون با مخالفت‌های زیادی مواجه شده است اما دولت دست راستی لهستان، به‌شدت به آن تعصب نشان می‌دهد.
صحبت‌های بسیار تند کاتز، آتشی که پیش‌تر خود نتانیاهو در لهستان به پا کرده بود را برافروخته‌تر کرد و تیر خلاص را به امیدواری‌ها برای حضور لهستان در نشست بیت‌المقدس زد.

میهمان بی‌ملاحظه
نتانیاهو در جریان سفر خود به لهستان برای شرکت در کنفرانس ورشو که به میزبانی مشترک لهستان و آمریکا برگزار شده بود، با اظهارنظر درباره نقش لهستانی‌ها در کشتار یهودی‌ها در جنگ جهانی دوم جنجال به پا کرده بود و از همان موقع احتمال لغو حضور لهستان در نشست ویزگراد 4مطرح شد.

اجماع نامتعارف راست‌ها
با توجه به کناره‌گیری لهستان از این نشست، رهبران جمهوری چک، اسلواکی و مجارستان به‌صورت جداگانه با نتانیاهو ملاقات خواهند کرد. برگزاری این نشست، ‌که نخستین نشست خارج از اروپای گروه وی 4به شمار می‌رود، برای نخست‌وزیر جنجالی اسرائیل اهمیت زیادی داشت. او امیدوار بود در شرایطی که انتخاب بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی با بی‌اقبالی جهانی مواجه است، ‌یک نشست بین‌المللی در این شهر برگزار کند و شرایط را برای پذیرش آن به‌عنوان پایتخت بیش از پیش فراهم کند. نتانیاهو همچنین با ایجاد اتحاد غیرمتعارف با کشورهای گروه وی 4، به‌دنبال تضعیف اتحادیه اروپا در موضع‌گیری علیه اسرائیل است . در لهستان و مجارستان، ‌دولت‌های به‌شدت دست‌راستی که تفکرات یکجانبه‌گرایانه دارند در قدرت هستند. در 2 کشور دیگر هم، موضع دولت‌ها همچون لهستان و مجارستان، ضدمهاجرت است و نگاه به خارج از اتحادیه اروپا خریدار دارد. اتحاد رژیم صهیونیستی با این کشورها از این منظر نامتعارف است که دولتمردان دست‌راستی در مجارستان و لهستان، بعضا موضع‌گیری‌های ضدیهودی‌ای دارند که از سوی اسرائیل، به‌خاطر حفظ این اتحاد، نادیده گرفته می‌شود.

گروه ویزگراد

گروه ویزگراد که با نام‌های ویزگراد 4و وی4هم شناخته می‌شود، اتحاد فرهنگی و سیاسی بین کشورهای اروپای مرکزی -لهستان، جمهوری چک، اسلواکی، مجارستان- است. هر 4کشور عضو اتحادیه اروپا هستند. این ملت‌ها، برای نخستین‌بار حدود 7 قرن پیش در ملاقات پادشاهان خود چنین اتحادی را پیش کشیدند. در سال 1991، رهبران کشورهای چک و اسلواکی، ‌مجارستان و لهستان به یاد ملاقات 7 قرن پیش رهبران خود در شهر-قلعه ویزگراد در مجارستان با هم ملاقات کردند و برای نخستین‌بار اتحاد ویزگراد را با شکل کنونی‌اش پایه‌گذاری کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید