• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب : 48267
+
-

سپاه از دستگیری 3 نفر از عوامل حادثه تروریستی خاش خبر داد

افزایش عملیات‌های ضد ترور

سرلشکر باقری: در 2 ماه گذشته 55 عملیات تروریستی در جنوب شرق کشور خنثی شده است

عملیات تروریستی به ابزاری در دست دشمنان ایران برای خرابکاری و ایجاد ناامنی در این کشور تبدیل شده است؛ پس از حملات تروریستی اهواز در شهریورماه گذشته، حمله انتحاری اخیر به اتوبوس سپاه پاسداران در سیستان و بلوچستان که 27 شهید و 13 زخمی برجای گذاشت مسئولان امنیتی کشور از افزایش عملیات‌های ضد‌ترور سخن می‌گویند. اظهارات اخیر رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ارتباط با حادثه تروریستی خاش گویای همین واقعیت است. به گفته حشمت‌الله فلاحت پیشه؛ «صدها نفر تروریست انتحاری در مرزهای ایران تجهیز شده‌اند و هر لحظه ممکن است اقدامات تروریستی دیگری را صورت دهند.» در همین ارتباط سردار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز از خنثی‌سازی‌ 55عملیات تروریستی در جنوب شرق کشور در 2‌ماه گذشته خبر داده و گفته که در مواردی هم شاهد عملیات تروریستی و گروگانگیری بوده‌ایم.
بنابر گزارش و اظهارات مسئولان ایرانی، این کشورها پشتیبانی مالی و لجستیک تروریست‌ها را بر عهده داشته‌اند. سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اظهاراتی درباره حادثه تروریستی خاش گفت: اطلاعات موثقی وجود دارد که نیروهای اطلاعاتی عربستان با وجود زمینه‌هایی در بلوچستان ایران و پاکستان فعالیت‌هایی را در زمینه ایجاد ناامنی انجام می‌دهد. او همچنین از رئیس‌جمهور و رئیس شورای امنیت ملی خواست تا دست سپاه را برای انتقام‌گیری باز بگذارند. رهبر انقلاب هم در سخنانی پس از حادثه تروریستی اهواز گفته بود «طبق مدارک، این کار بزدلانه را آن افرادی انجام داده‌اند که آمریکا در سوریه و عراق آنها را نجات می‌دهد و عربستان سعودی و امارات برایشان پول خرج می‌کنند.» مقامات عربستان دخالت خود در عملیات‌های تروریستی در ایران را رد کرده‌اند؛ عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان اتهامات ایران را تحریف اذهان خوانده و مدعی شده که ایران بزرگ‌ترین حامی تروریست است.
 در همین حال موضوع تقویت توان اطلاعاتی در شرایط کنونی مورد توجه قرار گرفته است؛ موضوعی که در حادثه تروریستی اهواز و حمله داعش به ساختمان مجلس مطرح شده بود. علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در سخنانی ضعف و کاستی در اشراف اطلاعاتی را یکی از دلایل حادثه تروریستی در زاهدان عنوان کرد. با این حال روز گذشته، روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از اقدام قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در شناسایی و متلاشی کردن خانه‌های تیمی عوامل جنایت تروریستی اخیر سیستان و بلوچستان در سراوان وخاش و دستگیری آنان خبر داد و اعلام کرد، «در این عملیات موفق، 3 تن از تروریست‌ها دستگیر و ۱۵۰ کیلوگرم مواد آماده انفجار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد انفجاری در حال ساخت و مقادیری سلاح و مهمات نیز کشف گردید.» در این اطلاعیه اشاره شده تروریست‌های دستگیر شده همان عواملی بودند که خودروی انتحاری عامل جنایت تروریستی اخیر در جاده خاش- زاهدان را تهیه، هدایت و پشتیبانی کرده‌اند.
در میان متهمان اقدامات تروریستی اما این بار نقش پاکستان و دستگاه اطلاعاتی آن در این مورد پررنگ است.
پاکستان در حالی درمعرض این اتهامات قرار دارد که دولت این کشور اخیرا از ولیعهد عربستان به گرمی میزبانی کرده است؛ نقش محمد بن سلمان در این ماجرا از آن جهت مهم است که سال پیش در سخنانی از «کشاندن نبرد به درون» ایران سخن گفته بود. دولت‌های عربستان و پاکستان در حالی در حادثه تروریستی خاش متهم هستند که سران این 2کشور روابط نزدیکی را با یکدیگر برقرار و اسناد همکاری و سرمایه‌گذاری 20میلیارد دلاری را امضا کرده‌اند.   با این حال، دولت پاکستان متعهد شده است در این زمینه با ایران همکاری کند؛ در این‌باره سخنگوی وزارت‌خارجه با اشاره به تماس‌های صورت گرفته با مقامات پاکستان، گفته که منتظر ارائه راه‌حل‌هایی از سوی دولت پاکستان هستیم. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز با بیان اینکه طرف‌های پاکستانی از روز گذشته عملیات‌هایی را علیه پایگاه‌های تروریست‌ها آغاز کرده‌اند، گفت: «اعلام کرده‌ایم که اگر توان مقابله ندارید ما خودمان وارد می‌شویم و انتقام خون عزیزانمان را می‌گیریم.»

مکث
پیام روشن برای پاکستان

به موازات فشار و هشدار به دولت پاکستان، مقامات ایران در روزهای اخیر کوشیده‌اند با دولت هند نیز تماس‌هایی را با هدف مقابله با تروریسم برقرار کنند؛ به جهت آنکه هند نیز طی هفته گذشته شاهد یک حادثه تروریستی در منطقه کشمیر بود که به کشته شدن بیش از40 سرباز ارتش این کشور منجر شد؛ حادثه‌ای که باز هم پاکستان متهم اصلی آن است. ایران تلاش کرده است که از طریق رایزنی با مقامات هند «پیام روشنی» را برای پاکستان ارسال کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید