• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب : 48251
+
-

تحریم بنزینی ایران خنثی شد

انرژی
تحریم بنزینی ایران خنثی شد

با آغاز به‌کار فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس،  ابزار تحریم بنزینی از کار افتاد و ایران به جمع کشورهای صادرکننده 2فرآورده استراتژیک بنزین، نفت و گاز جهان پیوست. دیروز در حضور رئیس‌جمهور سرانجام فاز3 این پالایشگاه عظیم به بهره‌برداری رسید و به‌گفته حسن روحانی افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان، به‌معنای خودباوری، روی پا ایستادن، قدرت مقابله با دشمن، شکستن تحریم و اعتماد به نفس و خودکفایی است.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه، وزیر نفت هم با اشاره به تولید روزانه ۷۶میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و ۵ گفت: افزایش دوبرابری و ۵۰میلیون لیتری تولید بنزین در طول 5سال با راه‌اندازی فازهای یکم تا سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، جهشی بی‌سابقه و تاریخی است. او افزود: ظرفیت پذیرش خوراک ما در پالایشگاه‌های نفت روزانه یک میلیون و ۷۰۰هزار بشکه بوده است که با به مدار آمدن فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و افزایش ۴۰۰هزار بشکه‌ای (افزایش ۲۰درصدی)، به روزانه ۲میلیون و ۱۰۰هزار بشکه رسیده است. وزیر نفت تأکید کرد: امروز برعکس دهه پیش که یک مورد از تحریم‌ها محدود کردن واردات بنزین بود، اکنون دیگر نه‌تنها واردکننده بنزین نیستیم، بلکه صادرکننده شده‌ایم.
زنگنه گفت: خوشبختانه دیگر نیازی به واردات بنزین نداریم و امکان صادرات این فرآورده نیز هم‌اکنون وجود دارد، اما به این دلیل که می‌خواهیم ظرفیت ذخایر را درکشور افزایش دهیم، فعلا صادر نمی‌کنیم. وزیر نفت تأکید کرد: ظرفیت تولید نفت‌گاز یورو در سال۹۱ روزانه ۶میلیون لیتر بود که این رقم در سال۹۷ با افزایش 7برابری به روزانه ۴۴میلیون لیتر رسیده است.

زنگنه اعلام کرد: امروز می‌توانستیم با حضور رئیس‌جمهوری عملیات کلنگ‌زنی فاز۴ پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را انجام دهیم، اما نمی‌خواستیم آغاز این فاز به‌صورت نمایشی باشد. او با بیان اینکه عده‌ای ادعا می‌کنند دولت اعتقادی به ساخت پالایشگاه ندارد و ما می‌خواهیم فقط خام‌فروشی کنیم، گفت: اگر وزارت نفت اعتقادی به توسعه ظرفیت پالایشی نداشت، چگونه ظرف 5سال مقدار تولید بنزین دوبرابر شده است؟ ما به‌عنوان دولت، مجاز به سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید پالایشی نیستیم.


   مختصات پالایشگاه ستاره

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از راه‌اندازی یکساله فاز۳ پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با استفاده از منابع داخلی خبر داد. علیرضا صادق‌آبادی تأکید کرد: با راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، افزون بر جهش قابل توجه در تولید بنزین، نفت‌گاز و گاز مایع (ال‌پی‌جی)، کمبود خوراک مجتمع‌های پتروشیمی را هم از این پالایشگاه تامین و به عرضه ارز پتروشیمی‌ها کمک کردیم. سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) هم، احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را یک شاهکار مهندسی و صنعتی دانست و گفت: با احداث این پالایشگاه میعانات گازی، معادلات انرژی در منطقه تغییر کرده است. سعید محمد خودکفایی در تولید بنزین، پرهیز از خام‌‌فروشی و تولید فرآورده‌های باارزش‌تر را ازجمله دستاوردهای احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برشمرد و اعلام کرد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) برای سرمایه‌گذاری در عملیات ساخت پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه آمادگی دارد تا شاهد تبدیل آن به قطب پالایشی در غرب کشور باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید