• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 29 بهمن 1397
کد مطلب : 48224
+
-

تامین مرغ و میوه شب عید در گیلان

مدیرکل تعاون روستایی گیلان: ذخیره‌سازی سیب و پرتقال انجام شده است

بازار
تامین مرغ و میوه شب عید در گیلان

 مهسا طالبی|  رشت- خبرنگار:

قیمت گوشت و مرغ و میوه در روزهای آخر سال از دغدغه‌های اصلی خانواده‌های ایرانی است؛ چراکه با آغاز سال نو تهیه ارزان آنها به راحتی امکان‌پذیر نیست و نوروز امسال خانواده‌ها تورم بیشتری را تجربه می‌کنند. هر سال مسئولان مرتبط تمهیداتی برای ذخیره‌سازی مرغ و میوه در نظر می‌گیرند. در این زمینه با مسئولان مرتبط گفت‌وگو کردیم تا از آخرین وضعیت این دو کالای پرمصرف مطلع شویم. 


ذخیره میوه شب عید، 200 تن بیشتر از پارسال 

اگر چه قیمت مواد پروتئینی در سال جاری بیشترین حد تورم را تجربه کرد، اما تاکنون قیمت میوه خصوصا میوه‌های زمستانی از تعادل بیشتری در بازار برخوردار بوده است. در رابطه با ذخیره‌سازی میوه، مدیر کل تعاون روستایی گیلان در گفت‌وگو با همشهری خبر از ذخیره دو نوع میوه در انبارهای گیلان داد.

«رامین گیلانشاهی» گفت: برای شب عید ذخیره‌سازی 1300 تن میوه را انجام دادیم که 700 تن پرتقال و 600 تن سیب بوده است. 600 تن سیب از استان‌های تولیدکننده سیب کشور خریداری و ذخیره شده و برای پرتقال هم در راستای حمایت از تولیدکنندگان استان از مرکبات‌کاران گیلانی خریداری شده است. همچنین 60 درصد از 700 تن پرتقال خریداری شده و مابقی هم در حال خرید و انبارکردن است. 

وی ادامه داد: قیمت‌ها فعلا مشخص نیست اما طبق روال هر سال و بر اساس تجارب قبلی بین 20 تا 25 درصد پایین‌تر از قیمت بازار خواهد بود و کیفیت آنها بسیار عالی است. 
مدیرکل تعاون روستایی گیلان بیان کرد: توزیع میوه‌ها از 20 اسفند آغاز می‌شود و تا چند روز پس از عید هم ادامه خواهد داشت. توزیع در غرفه‌هایی که از قبل پیش‌بینی شده یا در مراکز پرمراجعه شهرهای مختلف استان انجام می‌شود. این اقدام با همکاری شهرداری‌های استان، پلیس راهور، اداره صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی انجام خواهد شد و در برخی مناطق هم با برپایی چادر به توزیع میوه شب عید اقدام خواهیم کرد. 
 گیلانشاهی افزود: شهروندان نگران نباشند. میوه به اندازه کافی ذخیره‌سازی شده است. ذخیره این مقدار میوه شب عید، 200 تن بیشتر از پارسال است و برای تامین میوه شب عید مردم، نگرانی نداریم.


توزیع روزانه 280 تن گوشت مرغ  در استان

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز با بیان این‌که در حال حاضر بیش از ۱۰۳ هزار تن گندم در انبار‌های استان ذخیره شده، گفت: این مقدار نیاز استان برای شش ماه را تامین می‌کند.
«حجت علی‌اکبرنژاد» با تاکید بر این‌که روزانه ۲۸۰ تن مرغ در استان توزیع می‌شود، از تولید ۱۵ هزار تن گوشت مرغ برای بازار شب عید خبر داد و افزود: مرغ تا پایان سال با قیمت ثابت ۱۲ هزار تومان عرضه می‌شود.  به گفته وی ۸۲۰ واحد تولید مرغ گوشتی در استان وجود دارد و 8 میلیون قطعه جوجه‌‌ریزی در این واحدهای تولید در آستانه شب عید انجام می‌شود. علی‌اکبرنژاد ادامه داد: جهاد کشاورزی گیلان آمادگی دارد که شبی ۵۰۰ تن کشتار مرغ در استان داشته باشد.
این مسئول میزان مصرف روزانه گوشت مرغ در گیلان را ۲۰۰ تا ۲۲۰ تن عنوان کرد و افزود: به‌طور متوسط میزان مصرف روزانه گوشت مرغ در استان ۲۱۰ تن است اما این میزان در تعطیلات به ۲۸۰ تن نیز می‌رسد.


گیلانی‌ها 7 میلیارد تومان ارزان‌تر مرغ خریده‌اند

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان این‌که ۴۰ درصد نیاز به گوشت مرغ در بازار تهران توسط تولیدکنندگان مرغ گیلانی تامین می‌شود، گفت: تولیدکنندگان مرغ گوشتی گیلان روزانه بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ تن مرغ به بازار تهران می‌فرستند.علی‌اکبرنژاد با بیان این‌که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار گیلان، هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار استان از ۱۱ دی‌ تاکنون با قیمت ۱۲ هزار تومان عرضه شده، اظهار کرد: در این مدت سه هزار و ۵۰۰ تن مرغ در استان توزیع شده است.

این مسئول قیمت گوشت مرغ در گیلان را نسبت به سایر استان‌ها ارزان‌تر دانست و گفت: گیلانی‌ها در مقایسه با سایر استان‌ها پس از مصوبه ستاد تنظیم بازار گیلان، 7 میلیارد تومان ارزان‌تر مرغ خریده‌اند.
وی با بیان این‌که با توجه به میزان تولید مرغ گوشتی توسط تولیدکنندگان، نهاده‌های یارانه‌ای به آنها تعلق می‌گیرد، افزود: تولیدکنندگان گیلان به ازای هر یک کیلوگرم مرغ که عرضه می‌کنند، سه کیلوگرم نهاده‌های دامی نظیر ذرت و سویا با قیمت مصوب یارانه‌ای از طریق شرکت پشتیبانی دریافت می‌کنند.

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان این‌که قیمت مرغ در گیلان تقریبا ثابت خواهد بود، گفت: در حال حاضر هر یک کیلوگرم مرغ در کل کشور زیر ۱۴ هزار تومان عرضه نمی‌شود؛ این در حالی‌ است که قیمت مرغ در گیلان ۱۲ هزار و500 تومان است.این مسئول با بیان این‌که از ظرفیت تولید مرغ گوشتی در گیلان کاسته نشده، بلکه ظرفیت تولید آن در حال افزایش است، افزود: گیلانی‌ها اطمینان داشته باشند که قیمت مرغ تا شب عید از ۱۲ هزار تومان بیشتر نمی‌شود و میزان تولید آن نیز تقریبا ثابت خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید