• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب : 48078
+
-

افزایش قیمت کاغذ؛ کاهش تیراژ کتاب

نگاه
افزایش قیمت کاغذ؛ کاهش تیراژ کتاب


نیکنام حسین‌پور/ مدیرعامل خانه کتاب
قیمت کاغذ و اوضاع بازار نشر تابعی از کل اقتصاد کشور است. در این زمینه با کاستی‌هایی مواجهیم که نگرانی‌هایی را در پی داشته است.

براساس آمار بانک اطلاعات کتاب در پی افزایش قیمت کاغذ رابطه معکوس بین تیراژ و بهای کتاب‌های منتشر شده برقرار شده است. براین اساس افزایش قیمت‌ها کاهش تیراژ را درپی داشته است. بدیهی است که این رویه از یک منطق اقتصادی پیروی می‌کند و ناشران با رصد بازار و اطلاع از وضعیت بازار به این نتیجه رسیده‌اند که گران شدن کتاب خریداران آن را کاهش خواهد داد. از این رو ناخواسته تن به تقلیل شمارگان برای عناوین مختلف داده‌اند.

این وضعیت می‌تواند نمایشگاه کتاب را که تنها چند ماه تا برپایی‌اش فرصت باقی است، تحت تأثیر قرار دهد و از رونق و کارآیی آن بکاهد.

به جز اقدامات عاجلی که انتظار می‌رود در این زمینه انجام شود ـ کمااینکه در بسیاری از بخش‌های مربوطه چنین انگیزه‌ای دیده می‌شود و اقداماتی در جریان است- می‌توان با اذعان به تهدیدهای این وضعیت به فرصت‌های ناشی از آن نیز اندیشید.

یکی از این فرصت‌ها این است که پس از گذراندن این مرحله، بنگاه‌ها و انتشاراتی‌هایی که با برنامه و به‌عنوان فعالیت اصلی این کار را ادامه می‌دهند در صحنه خواهند ماند و ما با ناشران جدی و فعالانی که تجربه عبور از چنین بحران‌هایی را دارند مواجه خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید