• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب : 48038
+
-

کشف اسکلت 5هزار ساله نوجوان 13ساله در بابل

کشف اسکلت 5هزار ساله نوجوان 13ساله در بابل

اسکلت 5هزار ساله متعلق به نوجوان 13ساله در تپه تاریخی بزرودپی شهرستان بابل در استان مازندران کشف شد. سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی تپه تاریخی بزرودپی بابل با اعلام این خبر گفت:درکنار اسکلت کشف شده یک درفش قرار داشت و گردنبندی از جنس صدف، سنگ و قیر در گردن اسکلت بود که با بررسی‌های انجام شده قدمت اسکلت این نوجوان 13تا 14ساله 3تا 5هزار سال تخمین زده شد. به گزارش ایسنا، محمد فاضلی، با تأکید بر این نکته که شهرستان بابل از لحاظ تخریب و تعدی به آثار تاریخی رتبه اول را در استان مازندران به‌خود اختصاص داده است، افزود: در منطقه هفت‌تپه ۴۰۰ تا ۵۰۰ حفاری غیرمجاز صورت گرفته که نیاز است در آن قسمت برای حفظ آثار تاریخی امنیت برقرار شود. به گفته این باستان‌شناس، بسیاری از محوطه‌های تاریخی شهرستان بابل در فهرست میراث فرهنگی ثبت نشده که با پیگیری‌های صورت گرفته حدود ۲ هکتار از تپه باستانی بزرودپی بابل ثبت میراث فرهنگی شد. فاضلی در ادامه با ابراز تأسف از نبود آزمایشگاه‌های تخصصی میراث‌فرهنگی در کشور گفت: حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه آزمایش باستان‌شناسی این منطقه برای ارسال به آلمان، انگلستان و لهستان خواهد شد و در حدود ۶‌ماه نیز اعلام پاسخ آزمایش‌ها به طول می‌انجامد.

تپه‌های تاریخی زیر تیغ پروژه‌ها

سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی تپه تاریخی بزرودپی بابل با بیان اینکه در یک برنامه پنج‌ساله درنظر داریم این محوطه تبدیل به سایت‌موزه شود، گفت: به‌دنبال حضور تیم بین‌المللی باستان‌شناسی در این منطقه هستیم تا این نقطه به مدرسه باستان‌شناسی تبدیل شود. فاضلی با بیان اینکه تپه‌های تاریخی بابل زیر تیغ پروژه‌های عمرانی قرار گرفته، افزود: متأسفانه به‌رغم اعتراضات ما و به دستور استاندار وقت، عملیات عمرانی در این مناطق انجام گرفت که سبب تخریب بخشی از این تپه تاریخی شد.
وی اظهار داشت: شهرداری و شورای‌شهر «خوش‌رودپی» نیز درصدد اجرای پارک در این مکان بودند که با پیگیری تیم باستان‌شناسی و رئیس‌کل دادگستری استان مازندران جلوی این پروژه گرفته شد. فاضلی در ادامه با اشاره به اکتشافات اخیر در تپه‌های تاریخی بابل تصریح کرد: کاوش‌های صورت گرفته در این منطقه نشان می‌دهد تمدن در این نقطه به 5هزار سال پیش بازمی‌گردد که به دوره مفرغ و آغاز شهرنشینی معروف است. این باستان‌شناس درخصوص آثار به‌دست آمده از بزرود پی گفت: این اشیا شامل دوک نخ‌ریسی، شاخ مرال، درفش و خمره بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید