• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47689
+
-

لشکر دمکرات‌‌ها برای مصاف انتخاباتی با ترامپ

2 سال مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری ، تاکنون 15 دمکرات به صورت قطعی و احتمالی برای رقابت با ترامپ وارد میدان شده‌اند

جواد نصرتی ـ خبرنگار

2سال به پایان دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ مانده، اما دمکرات‌ها که در انتخابات آخر شکستی تاریخی و غیرمنتظره را متحمل شدند، از همین حالا به فکر تقابل با رئیس‌جمهور جنجالی کشورشان هستند. دانه‌دانه سیاستمداران دمکرات از گوشه و کنار کشور رسما نامزدی خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 اعلام می‌کنند و تنور انتخابات ریاست‌جمهوری در حزب آنها از همین حالا داغ است. برخلاف جمهوریخواهان که به‌نظر نمی‌رسد به فکر گزینه دیگری به جز ترامپ باشند، دمکرات‌ها کار سختی در پیداکردن نامزد نهایی دارند؛ کسی که بتواند در برابر گستاخی‌ها و حملات دونالد ترامپ سربلند و موفق بیرون بیاید. 11نفری که تا همین دیروز رسما نامزدی خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌2020 اعلام کرده‌اند، چهره‌های چندان سرشناسی نیستند اما این تعداد نامزد در این فاصله دور از انتخابات ‌نشان‌دهنده رقابت فشرده درون‌حزبی است. با این حال، اگر سیاست کلی حزب پوست‌اندازی و تغییر نسل نباشد، به‌سختی می‌توان این افراد را رقبایی جدی برای چهره‌هایی مانند برنی سندرز، جو بایدن، جان کری و هیلاری کلینتون دانست. چهره‌های سرشناس، هنوز رسما حضورشان را اعلام نکرده‌اند اما حضورشان در انتخابات، اصلا غافلگیرکننده نخواهد بود.

جو بایدن
معاون سابق رئیس‌جمهور؛ 76ساله


«من فکر می‌کنم موردتأییدترین چهره در کشور برای رئیس‌جمهور‌شدن هستم.»

بایدن، چهره عاقل و بسیار مورد احترام حزب دمکرات، ‌قبلا 2بار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده است. او از محبوبیت بسیار زیادی در حزب برخوردار است و به‌خاطر توانایی‌اش در ارتباط گرفتن با رأی‌دهندگان طبقه کارگر آمریکا مشهور است. انتخابات سال‌2020، آخرین فرصت حضور او در کاخ سفید است.

برنامه: بازیابی جایگاه آمریکا در صحنه جهانی؛ تقویت حمایت اقتصادی از کارگران کم‌درآمد در صنایع تولیدی
 

برنی سندرز
سناتور؛ 77ساله



«اگر معلوم شود که من بهترین گزینه برای شکست‌دادن ترامپ هستم، در انتخابات شرکت خواهم کرد.»

سندرز که خودش را یک سوسیالیست معرفی می‌کند، ‌در انتخابات درون‌حزبی سال‌2016 برای انتخابات ریاست‌جمهوری، ‌پشت سر هیلاری کلینتون جا ماند. او آن سال، حامیان پر‌شوری در میان مردم داشت و تقریبا پا‌به‌پای کلینتون جلو می‌رفت.

برنامه: طرح «خدمات درمانی برای همه» را پیگیری خواهد کرد؛ طرح حذف هزینه تحصیل در کالج‌ها؛ قطع نفود «میلیاردرها».














هیلاری کلینتون
وزیر سابق امور خارجه؛ 71ساله



کلینتون‌ که در انتخابات پیشین، در کمال ناباوری و بهت آمریکایی‌ها برابر ترامپ شکست خورد، سومین تلاش برای انتخاب‌شدن به‌عنوان رئیس‌جمهور را رسما رد نکرده است.
درحالی‌که برخی دستیاران قدیمی بدون سر و صدا ایده حضور او در انتخابات را پیش می‌برند، برخی دیگر از نزدیکانش می‌گویند که کلینتون علاقه زیادی برای شرکت دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد.

























جان کری
وزیر سابق امور خارجه؛ 75ساله




نامزد دمکرات‌ها در انتخابات سال2004 و دیپلمات ارشد دولت باراک اوباما، واقعا قصد کناره‌گیری از سیاست را داشته، اما ناراحتی عمیق از ریاست‌جمهوری ترامپ، او را به صحنه بازگردانده است و خود او گفته تمایل دارد دوباره در فضای عمومی آمریکا فعالیت داشته باشد. این می‌تواند به‌معنای بازگشت او به سیاست و حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری باشد.







کاری بوکر
سناتور؛ 49ساله




یکی از بااستعدادترین سخنوران دنیای سیاست در آمریکا، خیلی‌ها را یاد باراک اوباما در کارزار ریاست‌جمهوری سال‌2008 می‌اندازد. به واسطه ارتباطات گسترده‌ای که در سراسر کشور دارد، توانایی بالایی برای جذب کمک‌های مالی دارد.

برنامه: یکی از رهبران طرح اصلاح سیستم قضایی در سنا بوده است اما احتمالا در انتخابات، روی وحدت ملی تمرکز خواهد کرد.







جان دلانی
نمایند سابق؛ 55ساله





در سال 2012، آنطور که خودش گفته بود، به‌عنوان یک «ایده‌آلیست عملگرا» وارد مجلس نمایندگان شد. از سال‌2017 به‌صورت جدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کند.

برنامه: خودش را به‌عنوان یک میانجی فراحزبی معرفی می‌کند؛ حامی طرح‌های لیبرال افراطی مانند سیستم خدمات درمانی جهانی است.






کامالا هریس
سناتور؛ 54ساله




او یکی از تازه‌واردهای سنا است اما مخالفت‌های سرسختانه‌اش با برخی انتصاب‌های دونالد ترامپ، او را به شهرت رساند.


برنامه: پاییز، کاهش مالیات طبقه متوسط را مطرح کرد و یکی از فعالان جدی حقوق مدنی در سنا به شمار می‌رود.






ماریان ویلیامسون
نویسنده؛ 66ساله





او نویسنده سرشناسی در آمریکا به شمار می‌رود و کتاب‌های اخلاقی و معنوی‌اش، خوانندگان زیادی در سراسر دنیا دارد. او فعال حقوق مردان همجنسگراست و یک بنیاد خیریه برای تامین غذای افرادی که بیماری‌های مرگبار دارند، تاسیس کرده است.

برنامه: پیشنهاد داده است که 100میلیارد دلار به‌عنوان غرامت برده‌داری پرداخت شود.





پیت بوتیگیج
شهردار؛ 37ساله




با یک سخنرانی درباره اینکه دمکرات‌ها بعد از شکست در انتخابات سال‌2016 چه باید کنند، در سطح آمریکا مورد توجه قرار گرفت. یکی از طرفداران استفاده از نسل جوان در سیاست است.

برنامه: روی هویت نسل خود تأکید می‌کند و خواستار سیاستگذاری جدید در اقتصاد و محیط‌زیست است.










تولسی گابارد
نماینده کنگره؛ 37ساله



در انتخابات درون‌حزبی سال‌2016، از برنی سندرز حمایت کرد. به‌خاطر ملاقات با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه با انتقادهای زیادی مواجه شد و به‌خاطر فعالیت‌هایش علیه همجنسگرایان، به‌صورت عمومی معذرت‌خواهی کرده است.

برنامه: مخالفت با دخالت‌های نظامی خارجی آمریکا در کشورهایی مانند سوریه.








امی کلوبچار
سناتور؛ 58ساله



با سؤال‌های سنجیده و رفتار خونسردانه‌اش در جلسه تأیید صلاحیت برت کاوانا‌ (گزینه جنجالی دونالد ترامپ برای دیوان عالی) به ستاره دمکرات‌ها تبدیل شد. او از دمکرات‌ها خواسته است در ایالت‌های میانه کشور بیشتر کار کنند.

برنامه: یکی از سناتورهای پیشتاز در قانونی‌کردن مبارزه با مواد‌مخدر و اعتیاد به شمار می‌رود.







اندرو یانگ
مدیر فناوری؛ 44ساله





مدت‌هاست روی یک طرح دولتی که درآمد پایه عمومی را تامین می‌کند، کار می‌کند. به‌خاطر برجسته‌کردن برخی مسائل دنیای فناوری مانند روبات‌ها و هوش مصنوعی، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

برنامه: تاسیس یک طرح درآمد عمومی پایه با 1000دلار در‌ ماه برای هر آمریکایی.









خولیان کاسترو
وزیر سابق؛ 44ساله




پیش از دولت ترامپ، یک ستاره در حال اوج‌گرفتن بود اما اخیرا با مشکلاتی روبه‌رو شده است. احتمالا برای جمع‌آوری کمک‌های مالی دچار مشکل خواهد شد.



برنامه: اصلاح قانون مهاجرت؛ خدمات درمانی برای همه.






کرستن جیلیبراند
سناتور؛ 52ساله




او که قبلا از یک منطقه محافظه‌کار به مجلس نمایندگان راه پیدا کرده بود، هم‌اکنون یکی از قهرمانان مقابله با دونالد ترامپ در واشنگتن تبدیل شده است و یکی از صداهای لیبرال سنا به شمار می‌رود.

برنامه: مدت‌هاست که روی برابری حقوق و فرصت‌های زنان تمرکز کرده است.





الیزابت وارن
سناتور؛ 69ساله




یکی از پرهزینه‌ترین آماده‌سازی‌های انتخاباتی را داشته است. برای اینکه به گمانه‌زنی‌ها درباره پیشینه سرخپوستی‌اش پاسخ دهد، نتایج آزمایش دی‌ان‌ای خود را منتشر کرد. این کار، آمادگی او برای مشارکت در یک رقابت ملی را زیر سؤال برد.

برنامه: رسیدگی به زندگی طبقه متوسطی که مورد حمله شرکت‌های بزرگ و فساد سیاسی قرار گرفته است.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید