• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 بهمن 1397
کد مطلب : 47553
+
-

کوتاه از اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنی که با باران کامل شد

جشنواره فیلم فجر
جشنی که با باران کامل شد


مسعود میر/ روزنامه‌نگار
اختتامیه جشنواره فیلم فجر با باران شدید زمستانی آغاز شد، بارانی که در حوالی سالن همایش های برج میلاد رنگ ذوق و هیجان برای فتح داشت، یکی به فکر فتح یک صندلی در مراسم اختتامیه بود و یکی در خیال بستن یک قاب جذاب از مراسم.گروهی هم فتح سیمرغ را نشانه گرفته بودند و خلاصه جشن آغاز شد.

مسخره بازی اول
اولین غافلگیری مراسم حضور یک مهاجر افغان برای دریافت جایزه بهترین فیلم بخش‌نگاه نو بود. «خیال محمد» که خود را کارگر همایون غنی زاده معرفی کرد،  گفت: به غنی‌زاده گفتم که در  مراسم از مشکلات مهاجران  بگوید  و  او گفت: خودت برو و حرف‌هایت را بزن. او همچنین متنی از کارگردان فیلم مسخره‌باز را خواند که در آن نوشته شده بود: من نگاهی نو به سینما تزریق نکردم و از پذیرفتن این جایزه معذورم.

مادرانه‌های گوهر
گوهر‌خیراندیش  به زحمت روی سِن آمد تا از اسرای جنگ که فیلم ۲۳نفر براساس زندگی آنها ساخته شده، تقدیر کند. او با طنازی همیشگی خود گفت: من چون یکبار دانش‌آموزی را بوسیدم و در شهر یزد علیه من حکم صادر شد این بزرگواران را از دور می‌بوسم. در همین بخش سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی هم به فیلم ۲۳نفر، ساخته مهدی جعفری اهدا شد.

حرف داوران
هیأت داوران جشنواره در بیانیه‌ای که توسط مهرزاد دانش یکی از اعضای هیأت داوران خوانده شد به چند نکته مهم اشاره کرد. اول تقدیر هیأت داوران از اینکه سینماگران امسال با فیلم‌هایشان رکود حاصل از ساخت فیلم‌های آپارتمانی را از بین بردند. دوم اینکه فیلمنامه هنوز چشم اسفندیار سینمای ایران است و سوم اینکه هیأت داوران هیچ اهمیتی به سهم‌خواهی‌ها و حرف‌های اینچنینی نداده و نمی‌دهد و در استقلال کامل، فیلم‌ها را داوری کرده است.

سیمرغ‌های فنی
شبی که ماه کامل شد با ایمان امیدواری سیمرغ چهره‌پردازی و مسخره‌باز با جواد مطوری سیمرغ جلوه‌های ویژه بصری را بردند. سیمرغ بهترین طراحی لباس هم به محمدرضا شجاعی برای شبی که ماه کامل شد اهدا شد. سیمرغ طراحی صحنه هم به کیوان مقدم برای فیلم غلامرضا تختی اهدا شد. سیمرغ بهترین صدابرداری به ایرج شهزادی برای فیلم متری شیش و نیم رسید و بهترین صداگذاری به مهرشاد ملکوتی برای ماجرای نیمروز اهدا شد. سیمرغ تدوین به بهرام‌دهقانی برای متری شیش‌و‌نیم رسید  و سیمرغ موسیقی به امین هنرمند برای فیلم قصرشیرین تعلق گرفت. حمید خضوعی ابیانه هم سیمرغ بهترین فیلمبردار را برای فیلم غلامرضا تختی برد. سیمرغ بهترین نقش مکمل زن به فرشته صدر عرفایی برای شبی که ماه کامل شد و سیمرغ بهترین نقش مکمل مرد به علی نصیریان برای مسخره باز اهدا شد. سیمرغ بهترین فیلم هنر و تجربه هم به مسخره باز رسید تا حرف های علی نصیریان درباره اینکه غنی‌زاده یک استعداد در سینمای ایران است هم تعبیر شود.

سیمرغ‌های سخت
جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن به الناز شاکردوست رسید و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را هوتن شکیبا به خانه برد. شبی که ماه کامل شد سیمرغ بهترین کارگردانی را برای نرگس آبیار و سیمرغ بهترین فیلم را برای محمدحسین قاسمی به ارمغان آورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید