• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 17 بهمن 1397
کد مطلب : 47298
+
-

پاسخ زنگنه به منتقدان

نفت
پاسخ زنگنه به منتقدان


رضا کربلائی/ روزنامه‌نگار
فقط در برابر مردم ایران تعظیم می‌کنم، از منافع مردم ایران نمی‌گذرم، عراق به‌دلیل تحریم‌ها سوآپ نفت کرکوک توسط ایران را متوقف کرد و 2میلیارد دلار پول گاز و برق به ایران بدهکار است، مخالف پالایشگاه‌سازی نیستم، اتاق تاریک معاملات نفتی برای دشمنان است و برای نظام همه مسائل روشن است، روزی واقعیت‌ها را خواهم گفت، عده‌ای با لجبازی (در پرونده کرسنت) ما را در چاه عمیق انداختند، تصمیم‌گیری درباره بنزین باید با اجماع نظر در سطوح بالای نظام صورت پذیرد، پیشنهاد روسیه برای صادرات گاز ایران به اروپا واقعیت ندارد. اینها تنها بخشی از گفت‌وگوی 2ساعته وزیر نفت با خبرنگاران داخلی بود. بیژن نامدار زنگنه در این نشست به انتقادهای منتقدان خود و وزارت نفت صریح پاسخ داد و در پاسخ به پرسش همشهری اعلام کرد: به جز ترکیه هیچ کشور اروپایی از ایران نفت نمی‌خرد. وزیر نفت درباره وضعیت صادرات نفت ایران پس از خروج آمریکا از برجام و ایجاد کانال مالی اروپا گفت: من نمی‌توانم عددی اعلام کنم، اما با اطمینان می‌گویم که اروپایی‌ها تا امروز خریدی نداشته‌اند، ربطی هم به SPV ندارد، کشورهای اروپایی یونان و ایتالیا مجوز دارند و معاف از تحریم‌های آمریکا هستند، اما نفت نمی‌خرند.

او با بیان اینکه تمرکز حمله آمریکا بر صنعت نفت ایران است، تأکید کرد: ما اکنون تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی داریم، اما مشکلی که در یک جنگ وجود دارد این است که نمی‌توانیم همه‌‌چیز را به مردم بگوییم. مردم غریبه نیستند، اما آنچه منتشر می‌شود تنها به گوش مردم نمی‌رسد، بلکه اسرائیل و اشرار منطقه و آمریکا نیز می‌شنوند، بنابراین من نباید اطلاعات خودم را به آنها بدهم و بگویم که چگونه تحریم را دور می‌زنم. من نباید در این‌باره زیاد صحبت کنم و پیش از این نیز گفته‌ام که حتی یک کلمه حرف نمی‌زنم که مورد استفاده آمریکا قرار گیرد.

زنگنه در واکنش به برخی شائبه‌ها مبنی بر تشکیل اتاق تاریک در وزارت نفت، گفت: ما برای دشمنان ایران اتاق تاریک داریم و بسیاری از این موضوع ناراحت هستند که من تلاش می‌کنم سطح حفاظت اطلاعات بالا باشد، اما همه موارد برای نظام، شفاف و روشن است و ما به‌گونه‌ای عمل می‌کنیم که سرانجام شفافیت و روشنی برای نظام باشد و روزی که سختی‌ها برطرف شود به مردم نیز خواهیم گفت که چه کارهایی انجام داده‌ایم. وی  با بیان اینکه آنان که می‌گویند ما تمایلی برای همکاری با چین و روسیه نداریم، دلیل‌شان چیست؟ اظهار کرد: اکنون که توتال طرح توسعه فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی را ترک کرده، شرکت چینی مجری طرح توسعه شده است و باز هم اصرار داریم که چینی‌ها در این پروژه حضور یابند. برای توسعه بخش شمالی و جنوبی میدان آزادگان هم قبول کردیم که با شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) مذاکرات خارج از مناقصه انجام دهیم؛ برای میدان نفتی یادآوران هم قبول کردیم که با شرکت ساینوپک چین مذاکره خارج از مناقصه انجام دهیم، منتها آنها بنا به ملاحظات خودشان اکنون فعال نیستند و ما نمی‌توانیم جواب فعال نبودن آنها را بدهیم.

زنگنه با اشاره به نامه ۷۲ نفر از نمایندگان مجلس که گفته شده عربستان هواپیمای رئیس‌جمهور چین را با جنگنده‌هایش اسکورت کرد اما در سفر به ایران تشریفات خوبی صورت نگرفت، گفت: من مسئولیتی در قبال استقبال از او ندارم و نباید در این‌باره جوابگو باشم و ارتباطی به وزارت نفت ندارد و هر کشوری پروتکل استقبال خودش را دارد. او تأکید کرد: من به همکاری با چین و روسیه علاقه‌مند هستم، اما پیش‌تر هم گفته‌ام که برای امضای یک قرارداد دوطرفه هر دو طرف مذاکره باید رضایت داشته باشند و من نمی‌توانم به جای هر دو طرف امضا کنم. من پدر داماد هستم اما باید پدر عروس هم راضی شود تا عقد جاری شود. حالا منتقدان بگویند کدام قرارداد بوده که طرف مقابل مایل به امضا بوده است و من امضا نکرده‌ام. وزیر نفت با بیان اینکه اولویتش در قراردادهای نفتی تامین حداکثری منافع ملت ایران است به صراحت گفت: برای این راه حاضرم از همه داشته‌های خود، حتی آبرویم بگذرم، اما حاضر نیستم برای خوشایند دیگران از آبروی ملت ایران بگذرم و تنها قراردادی را امضا می‌کنم که با عزت و براساس منافع ملت ایران امضا شود. من در آخر عمر خود به‌دنبال این نیستم که از من تعریف و تمجید شود.

سکاندار وزارت نفت همچنین درباره بخشی از متن نامه نمایندگان درباره قرارداد سوآپ نفت با روسیه گفت: ما قرارداد معامله نفتی با کشور روسیه داشته‌ایم، اما هرگز برای سوآپ نفت با روسیه قراردادی نداشته‌ایم و نمی‌دانم چرا عده‌ای حرف‌های بی‌پایه و اساس می‌زنند؟ گلایه اصلی من از افرادی است که اطلاعات غلط به نمایندگان مجلس می‌دهند. وی برخی از بندهای نامه نمایندگان مجلس درباره مجوز ندادن برای سرمایه‌گذاری در بخش شیرین‌سازی میعانات گازی را خنده‌دار خواند و گفت: آیا میعانات گازی شیرین مشکل صادرات ندارد و مشکل ما در این میان فقط ترش‌بودن میعانات گازی است؟

   کارشکنی و لجبازی به نفع کرسنتی‌ها
زنگنه در واکنش به پرسشی درباره سرانجام پرونده کرسنت هم گفت: کرسنت پرونده‌ای زنده است که عده‌ای با لجبازی و ندانستن قواعد بین‌المللی در این موضوع ما را در یک چاه عمیق انداختند و من در این سال‌ها با تلاش بسیار سعی کردم کشور را از این چاه عمیق بیرون بیاورم. ما در فرایند داوری بسیار خوب عمل کردیم تا جایی که داوری نزدیک به صدور رأی بود، اما کارشکنی‌هایی انجام شد که صدور رأی برای چند ‌ماه به تأخیر افتاد و من مجاز نیستم این جزئیات را شرح دهم، اما امیدواریم با اقدام‌های حقوقی که دنبال می‌کنیم، وضع این پرونده دوباره به نفع ما شود و این اعدادی که برخی مطرح می‌کنند به نفع طرف کرسنت است  اما متأسفانه ما تا به موفقیت نزدیک می‌شویم، یک عده این اعداد را مطرح می‌کنند.

   تک مضراب‌های زنگنه

من دشمن پالایشگاه‌سازی نیستم، ‌ قانون  اجازه نمی‌دهد دولت پالایشگاه بسازد.

عده‌ای به سادگی می‌گویند صادرات فرآورده ساده‌تر از نفت‌خام است. به صراحت اعلام می‌کنم صادرات فرآورده به‌مراتب مشکل‌تر از صادرات نفت خام است.

عده‌ای می‌گویند چرا در کشورهای دیگر پالایشگاه خریداری نمی‌شود اما توجه نمی‌کنند که پالایشگاهی که مالکیت آن در اختیار ما باشد، اما تحت حاکمیت کشور دیگری باشد، به‌صورت کامل در اختیار ما نیست و کشورها به‌راحتی می‌توانند جلو فعالیت در کشور خودشان را بگیرند.

میدانی به نام رام در دریای شمال انگلیس داشتیم و شرکت انگلیسی از وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز تولید را پس از 4سال گرفت اما باز هم در دوره تحریم پول را به ما ندادند.
عطش من برای خدمت از مدیرمسئول کیهان بیشتر نیست.

وقتی ما جوان‌ها را معرفی می‌کنیم، انتقاد می‌کنند که چرا جوان بی‌تجربه آوردید، وقتی که باتجربه‌ها را به‌کار می‌گیریم باز هم انتقاد می‌شود و مشخص نیست تکلیف این منتقدان چیست؟

   روسیه پیشنهاد صادرات گاز ایران به هند از طریق دریا را مطرح کرد و در سفر سال 96پوتین به تهران تفاهمنامه‌ای با گازپروم روسیه امضا کردیم و روس‌ها مسئول و مشغول پیگیری احداث این خط لوله هستند.

پیشنهاد روسیه برای صادرات گاز ایران به اروپا صحت ندارد.

عراق 11هزار بشکه نفت کرکوک که از خاک ایران سوآپ می‌شد را بعد از اعمال تحریم‌ها متوقف کرد و هم‌اکنون 2 میلیارد دلار بابت گاز و برق از این کشور طلب داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید