• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 1 بهمن 1396
کد مطلب : 4726
+
-

موانع استارت‌آپ‌ها رفع نشود بازار را به خارجی‌ها می‌بازیم

علی ابراهیمی|خبرنگار:

اگر با استفاده از ظرفیت‌های موجود، از‌ موانع کسب و کارهای نوپا جلوگیری نکنیم، بازار را به بازار خارجی باخته‌ایم»؛ این جمله‌ای است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین نشست خود با فعالان حوزه کسب و کارهای اینترنتی با بیان آن بر فرصت‌ها و تهدیدهای توسعه این نوع کسب و کارها تأکید و اذعان کرد که ۹۰ درصد دستگاه‌های اجرایی درک صحیحی از فناوری‌های پیش‌رو ندارند؛ نشستی که برای بررسی مشکلات و موانع توسعه استارت‌آپ‌ها برگزار شد و محمد‌جواد آذری جهرمی از برپایی دومین نشست در این زمینه تا 2هفته آینده خبر داد. پس از مصوبات هفته گذشته هیأت وزیران برای حمایت از کسب و کارهای نوپای اینترنتی، دیروز مدیران شرکت‌های استارت‌آپی به بیان مشکلات و موانع توسعه کسب و کارهای خود پرداخته و از مشکلات ناشی از ناآگاهی یا موازی‌کاری برخی دستگاه‌های اجرایی و مانع‌تراشی‌ها در مسیر این نوع کسب وکارها گلایه کردند. زیان شرکت‌های اینترنتی به‌دلیل فیلترینگ 10روزه تلگرام، مشکلات ناشی از عدم‌تعامل و بی‌اطلاعی برخی دستگاه‌های اجرایی از شرایط کسب و کارهای نوپا و مانع‌تراشی بیمه تأمین اجتماعی، مالیات، قانون کار، رعایت نشدن کپی‌رایت، نبود سرمایه در دسترس، مشکلات ثبت شرکت‌ها، فیلترینگ کسب و کار، نبود مجوز تفکیک جرم کاربر از ارائه‌دهنده خدمات و عدم‌اعتماد کاربران به سرویس‌های ایرانی ازجمله مشکلاتی بود که در این نشست مطرح شد.

آذری جهرمی با بیان اینکه در عرصه‌ کنونی، کشورها در حال از دست دادن حاکمیت خود و در مقابل، شرکت‌ها در حال قدرت گرفتن هستند، گفت: با ایستادگی در برابر این حوزه‌های کسب و کار، سهمی برای خود ایجاد نمی‌کنیم و در برخورد با عرصه فناوری یا باید در مقابل سیلی که به راه افتاده تسلیم شده یا اینکه در مقابل این فناوری مقاومت کنیم. آذری جهرمی با اشاره به اینکه روش‌های برخورد با فناوری به این دو شیوه محدود نمی‌شود، افزود: گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که ایران از نظر شاخص‌های خلاقیت از کل دنیا در رتبه بالاتری قرار دارد اما نیازمند چشم‌انداز، راهبرد و سیاست در این حوزه هستیم. وی با تأکید بر اینکه باید همراه با تحولات فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و بیگ دیتا حرکت کنیم، افزود: مرکز تحقیقات مخابرات موظف شده است که جلسات توجیهی در مورد این فناوری‌های آینده برای دستگاه‌های اجرایی برگزار کند و براساس آماری که داشته‌ایم در این جلسات مشخص شد که ۹۰ درصد دست‌اندرکاران این دستگاه‌ها درک صحیحی از فناوری‌های پیش رو نداشتند که ما باید این سواد را در بدنه حاکمیت ایجاد کنیم.

باید مباحث فرهنگسازی‌، ایجاد کارگاه‌های آموزشی و آگاهی‌رسانی را به شرکت‌های این حوزه برون سپاری کنیم.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه فناوری بلاکچین با مفهومی که آورده به‌زودی همه‌موضوعات را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، افزود: بلاکچین در چند سال آینده تحول شگرفی را در دنیا ایجاد می‌کند و اگر خود و ساختارمان را منطبق با این تغییرات نکنیم دوباره در عرصه‌ رقابت فناوری و فرهنگ بازنده خواهیم بود. آذری جهرمی با بیان اینکه چه بخواهیم چه نخواهیم آینده کشور به سمت اقتصاد دیجیتال در حرکت است، افزود: برای رشد اکوسیستم استارت‌آپ‌ها در ایران، نیازمند تعامل هستیم و با برخورد‌های سلبی مشکلی حل نمی‌شود.

گرچه همه موانع موجود بر سر راه کسب و کارهای نوپا را می‌پذیریم اما توسعه این بخش نیازمند حرکت مرحله به مرحله است و برخوردهای لحظه‌ای، ثانیه‌ای و احساسی را هم نمی‌پذیریم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تشریح نحوه تخصیص تسهیلات ۵۰۰ میلیارد تومانی مصوب هیأت وزیران به کسب و کارهای نوپای اینترنتی، گفت: این تسهیلات در قالب مدل‌های مختلف منابع در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. قرار نیست تمام این مبلغ را وام دهیم بلکه بخشی از آن به‌صورت وام‌های کم حجم و کم بهره به‌خصوص در شهرستان‌ها و متناسب با مدل کسب و کارها و توانمندی هر یک از طریق مراکز توانمندسازی کسب و کارهای نوپا اختصاص می‌یابد. آذری جهرمی تأکید کرد، بخشی از این اعتبار در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیرکه در این حوزه فعال هستند، قرار می‌گیرد تا این منابع را برای سرمایه‌گذاری در عرصه استارت‌آپ‌ها و با سود کم هزینه کنند. وی افزود: همچنین مقرر شده تا شرکت‌های دانش‌بنیان آزمایشی با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی ایجاد شوند، تا 2سال تحت حمایت دولت قرارگرفته و از فرایند مالیات خاصی برخوردار باشند تا بتوانند شکل گرفته و وارد بازار شوند.آذری جهرمی، در مورد زیان استارت‌آپ‌ها از فیلترینگ تلگرام، افزود: آمار دقیقی از ضرر و زیان‌های این حوزه و به‌طور کل کسب و کارهای فعال روی پیام‌رسان‌ها وجود ندارد که این یک ایراد است. همچنین متوجه هستیم که کسب و کارهای نوپا با این اقدام دچار خسران شدند اما به هر ترتیب با توجه به اقتضائات مجبور به برخی اقدامات شدیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید