• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46849
+
-

ضرورت مشارکت کشاورزان برای نجات تالاب‌ها

تالاب‌های ایران به‌دلیل عدم‌تأمین حقابه و مصرف بی‌رویه در حوزه کشاورزی در شرایط بحرانی به‌سرمی‌برند. از سال 1349شمسی، ‌دوم فوریه مطابق با 13بهمن به‌عنوان روز جهانی تالاب‌ها نامگذاری شد.
در همان سال کنوانسیونی بین‌المللی در شهر رامسر با هدف حفاظت از تالاب‌های دنیا برگزار شد. درحال حاضر 170کشور عضو این کنوانسیون بوده و 2337تالاب نیز در آن به ثبت رسیده‌اند که 35تالاب ذیل 24عنوان با یک و نیم میلیون هکتار مساحت آن متعلق به ایران است. روز گذشته و همزمان با روز جهانی تالاب، تالاب زریوار کردستان نیز به ثبت جهانی رسید و عنوان بیست و پنجمین تالاب ایرانی کنوانسیون رامسر را از آن خود کرد. وضعیت تالاب‌های کشور اما مطلوب نیست. عدم‌مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و عدم‌تأمین حقابه مهم‌ترین دلیلی است که مسئولان برای خشکیدن تالاب‌ها عنوان می‌کنند.

روز گذشته و همزمان با روز جهانی تالاب‌ها، حمید ظهرابی، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که با وجود قوانین تصویب شده، ‌در حفاظت از تالاب‌ها ازجمله در برنامه پنجم، موفق نبوده‌ایم. اوگفت: در چند سال گذشته با خشکسالی‌های پی‌درپی و در نتیجه کمبود منابع آبی مواجه بوده‌ایم. در نتیجه حقابه تالاب‌ها تأمین نشد البته کمبود بارش و خشکسالی تنها عامل تخریب تالاب‌ها نیست و به‌طور قطع بهره‌برداری‌های غلط از منابع آب و مدیریت ناصحیح منابع آبی در ایجاد شرایط بحرانی برای تالاب‌ها مؤثر است. به گفته وی برای تأمین حقابه تالاب‌ها، حتماً باید در زمینه مصرف آب کشاورزی تجدید نظر صورت گیرد که متأسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است.
ظهرابی تأکید کرد: برای اصلاح نحوه مصرف آب در حوزه کشاورزی به عزم و اراده ملی نیاز داریم تا در شیوه‌های بهره‌برداری از منابع آب یک عمل جراحی بزرگ انجام دهیم؛ چون با روش‌هایی که تاکنون پیش گرفته‌ایم بعید است که بتوانیم توفیقی در زمینه احیای تالاب‌ها به‌ویژه در مناطق مرکزی کشور داشته باشیم. تا زمانی که روند مصرف آب در بخش کشاورزی اصلاح نشود، قطعاً در تأمین حقابه تالاب‌ها دچار مشکل و اخلال خواهیم بود. براین اساس، مصرف آب را باید در حوضه‌های آبخیز به‌حدی برسانیم که با توان اکوسیستم‌ها و توان تولید منابع آب تطابق داشته باشد تا بتوانیم بدهی‌های انباشته به منابع آب زیرزمینی و تالاب‌ها را تأمین کنیم.

وضعیت 8تالاب ایران، ‌بحرانی است

 مسعود تجریشی، ‌معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: آب ورودی تمامی تالاب‌ها در سال گذشته به‌دلیل کمبود بارش‌ها به صفر رسیده و 8تالاب ایران در وضعیت بحرانی هستند و تنها دریاچه ارومیه است که در 3سال اخیر شرایطش بدتر نشده است. دلیل این امر نیز اقداماتی است که از چند سال قبل برای احیای دریاچه ارومیه آغاز شده است. یکی از همین طرح‌ها پروژه‌ای است مشترک که با سازمان ملل و همچنین کشور ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه اجرایی شده و یکی از مهم‌ترین آنها، کشاورزی پایدار است.

تالاب بندعلیخان ورامین آبگیری شد

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، ابوالفضل آبشت، مدیر طرح بین‌المللی حفاظت از تالاب‌های کشور هم گفت: اکنون 130روستا تحت پوشش این طرح قرار دارد و بیش از 10هزار کشاورز نیز با آن همکاری می‌کنند. تالاب بند علیخان واقع در جنوب ورامین نیز به تازگی آبگیری شده است. طبق اعلام سایت سازمان محیط‌زیست، کیومرث کلانتری، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران نیز در بازدید از این تالاب، آن را بهترین فرودگاه پرندگان آبزی و کنار آبزی عنوان کرده و گفته است: مشکل اصلی این تالاب کمبود آب و تأمین حقابه آن است که امیدواریم با همکاری وزارت نیرو به بهترین شکل محقق شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید