• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 11 بهمن 1397
کد مطلب : 46650
+
-

بیت کوین؛ مرحله جدید نبرد حماس با اسرائیل

بین‌الملل
بیت کوین؛ مرحله جدید نبرد حماس با اسرائیل

جنبش حماس در فراخوانی که تعجب رسانه‌ها و افکار عمومی را برانگیخته، از حامیان خود درخواست کرد با خرید ارز دیجیتال بیت کوین از این گروه فلسطینی حمایت مالی کنند. ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام (شاخه نظامی جنبش حماس) با انتشار متنی کوتاه در حساب‌های مختلف خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: دشمن صهیونیست تلاش می‌کند با بستن تمامی راه‌های حمایت مالی، عرصه را بر مقاومت تنگ کند اما دوستداران مقاومت در سراسر جهان با این تلاش‌ها مقابله کرده و راهی جدید برای حمایت از آرمان فلسطین خواهند یافت. ابوعبیده فعلا به همین اندازه بسنده کرده و هیچ جزئیاتی از سازوکار جدید حمایت مالی از جنبش حماس اعلام نکرده است.

اقدام جدید حماس برای جلب حمایت‌های مالی از طریق ارزهای دیجیتال درحالی صورت می‌گیرد که طی یک سال گذشته فشارهای اسرائیل و وزارت خزانه‌داری آمریکا برای انسداد تمامی راه‌های حمایت مالی از حماس تشدید شده است؛ تا جایی که قطر ناچار است کمک‌های مالی خود را به شکل نقدی و از طریق سرزمین‌های اشغالی در اختیار نمایندگان حماس قرار دهد؛ امری که طبیعتا زمینه را برای اعمال نفوذ بیشتر رژیم اسرائیل در معادلات داخلی غزه فراهم کرده و بر همین اساس از سوی هیأت سیاسی حماس مورد پذیرش قرار نگرفته است. اگرچه این نخستین‌بار است که جنبش حماس اعلام کرده به‌دنبال استفاده از بیت‌کوین است، اما سابقه به‌کارگیری ارزهای دیجیتال از سوی گروه‌های مسلح دست‌کم به سال2015 بازمی‌گردد.

داعش نخستین گروهی بود که از طریق توییتر اقدام به فراخوان برای جمع‌آوری بیت‌کوین کرد، براساس گزارش رئیس سازمان سیا در سنا، حساب توییتری مسئول این فراخوان بعد از جمع‌آوری مبلغی معادل 5 هزار دلار مسدود شد. درپی افزایش اقبال گروه‌های جهادی در خاورمیانه و شرق آسیا به ارزهای دیجیتال، پژوهشکده امنیت «رند» وابسته به سیا پرونده تحقیقاتی جدیدی را با عنوان تأثیر ارزهای دیجیتال بر امنیت ملی آمریکا بازکرد؛ تحقیقاتی که نشان می‌داد عدم‌سیطره نهادهای مالی و امنیتی بین‌المللی بر این معادلات ارزی می‌تواند تبعات خطرناکی برای جهان، به‌ویژه قدرت‌های غربی داشته باشد. شبکه فرانس24 در این زمینه نوشت: بیت‌کوین عنوان مرحله جدید رویارویی حماس با اسرائیل است؛ رویارویی که در سایه بحران‌های داخلی رژیم صهیونیستی و احتمال سقوط دولت نتانیاهو به اوج خود رسیده است. اگرچه طی ساعات گذشته طرفداران حماس در شبکه‌های اجتماعی به‌طور گسترده‌ای از این فراخوان حمایت کرده‌اند اما تاکنون واکنشی از سوی مقامات یا رسانه‌های اسرائیلی به بیانیه سخنگوی گردان‌های قسام دیده نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید