• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
پنج شنبه 11 بهمن 1397
کد مطلب : 46625
+
-

شهردار تهران در مراسم تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل:

امام تهدید جنگ را به فرصت انسجام و سازندگی تبدیل کرد

گزارش
امام تهدید جنگ را به فرصت انسجام و سازندگی تبدیل کرد

محمد سرابی/خبر‌نگار

2 روز مانده به سالگرد ورود بنیانگذار انقلاب اسلامی به کشور، مراسم تجدید میثاق کارکنان شهرداری تهران و اعضای شورای شهر با آرمان‌های امام‌خمینی‌(ره) با حضور شهردار، رئیس و اعضای شورای شهر، کارکنان سازمان آتش‌نشانی و یگان حفاظت شهرداری در حرم مطهر برگزار شد.
«پیروز حناچی»، شهردار تهران در این مراسم با تأکید بر اینکه امام‌خمینی(ره) یک استراتژیست بود، گفت: امام راحل کسی بود که تهدید را به فرصت تبدیل می‌کرد. امام(ره) کسی بود که جنگ را که می‌توانست بزرگ‌ترین تهدید باشد، تبدیل به فرصتی برای انسجام، سازندگی و بالندگی کرد. اگر می‌توانیم امروز جوابگوی تهدیدهای مختلف باشیم، مدیون عزیزان بزرگواری هستیم که به تأسی از امام راحل در دفاع‌مقدس از خود گذشتند.

شهردار تهران با بیان اینکه از فرمایشات و سیره امام‌خمینی(ره) می‌توان چند نکته مهم را فراگرفت، تصریح کرد: مهم‌ترین این موارد، اهمیت توجه به مردم بود. مورد دیگر یادآوری این نکته بود که تا وقتی مردم پشت شما هستند، از هیچ‌چیز نترسید اما بترسید از روزی که مردم پشت شما را خالی کنند.
پیروز حناچی خطاب به یادگار امام(ره) گفت: خانواده شهرداری تهران که بیشترین سهم را در خدمت‌رسانی مستقیم به مردم تهران دارند، برای تأسی از راه امام(ره) خدمت شما رسیدند و امید داریم که با خدمت بیشتر به مردم شریف تهران، این مسیر را ادامه دهیم.

رئیس شورای شهر تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: به‌خاطر دارم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زمان تنفیذ حکم نخستین دوره ریاست‌جمهوری خود توسط مقام معظم رهبری و یادگار امام، گفتند در مخیله‌ام هم نمی‌گنجید حکم خود را از امام دریافت نکنم و امروز بنده هم باید بگویم در تصوراتم نمی‌گنجید تجدید میثاق با امام در چهلمین سالگرد انقلاب را در غیاب آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و در کنار مزار ایشان انجام دهم. اما تقدیر الهی اینگونه رقم خورده است و برای هریک از ما زمان محدودی جهت امتحان و فرصت خدمت، تقویم شده است.
محسن هاشمی افزود: البته بار خدمت و حساسیت مسئولیت، در این دوره دوچندان شده و کشور با شرایط دشواری روبه‌روست. در دهه نخست انقلاب و در دوران جنگ، شرایط و رفاه مردم از وضعیت فعلی نیز دشوارتر بود، اما اعتماد مردم به مسئولان کشور را داشتیم؛ شرایط فعلی به مرز آستانه تحمل جامعه رسیده است.
او اظهار کرد: این موضوع اهمیت کلیدی دارد، زیرا چشم‌انداز پیش روی وضعیت بین‌المللی ایران و فشارهای فزاینده اقتصادی و دیپلماتیک نشان می‌دهد باید انتظار بدتر شدن شرایط را داشت نه بهتر شدن آن.هاشمی درباره حفظ سرمایه اجتماعی گفت: سؤال اینجاست که ما با مرجعیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی چه کردیم؟ بخشی از نخبگان جامعه؛ مدیریت فعلی کشور و جریان اصولگرا و بخش دیگری، جریان اصلاح‌طلب را ناکارآمد می‌دانند. ادبیات امروز مسئولان و شخصیت‌ها، انتظار پیروی، حمایت، اطاعت و تکرار را از سوی مردم دارد درحالی‌که در دهه نخست انقلاب ادبیات امام، به‌جای دنباله‌روی، به همراهی و حتی بر جلوداری حرکت‌های اجتماعی تأکید می‌کرد.

رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: ما در شرایط متفاوتی نسبت به دهه نخست هستیم، اما نباید نقش مردم را تنزل بدهیم، اصول مربوط به شوراها که با پیگیری مرحوم آیت‌الله طالقانی در قانون اساسی گنجانده شد، یکی از راه‌های مقابله با این معضل است، در این 7اصل، بسیاری از امور کشور قابل واگذاری به مردم ذکر شده و نهاد شوراها و زیرمجموعه‌های آن نظیر شورایاری‌ها می‌تواند بستری برای تحقق این امر باشد. استفاده از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات درنظرسنجی‌ها و پرسمان‌های محلی، شهری و ملی نیز نقش مردم را در مدیریت جامعه پررنگ می‌کند. به‌هرحال باید بدانیم با شرایط دشواری در آینده روبه‌رو هستیم و همانگونه که رهبری بارها تأکید کردند بدون نقش‌آفرینی و حضور مؤثر مردم، نظام قادر به تداوم مسیر نخواهد بود. 


امام بر دل‌های مردم حکومت کرد



سیدحسن خمینی فرزندیادگار امام در مراسم تجدید بیعت مدیریت شهری با آرمان‌های امام(ره) با بیان اینکه انقلاب قبل از اینکه در جامعه باشد در دل‌های مردم بود، تصریح کرد: مردم این انقلاب را از خودشان می‌دانستند؛ امام بر دل‌های مردم حکومت کرده و انقلاب ابتدا در جان‌های مردم پدید آمد. حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی با اشاره به وقوع انقلاب اسلامی گفت: یکی از سران ارتش آن دوران در خاطرات خود نوشته است که در روز‌های اوج انقلاب ما به لشکر زنجان دستور دادیم به تهران بیاید اما مردم خود جاده را مسدود کرده و مانع حرکت واحد‌های نظامی شده بودند. اگر ما بتوانیم با مردم باشیم و حرف دل آنها را بزنیم و مردم در سیمای حاکمیت خواسته‌های خود را ببینند، آن اتفاقی می‌افتد که در دفاع‌مقدس افتاد و همه مردم ایستادگی کردند. او تأکید کرد: امروز هم اگر می‌توانیم مقابل سختی‌ها بایستیم به این جهت است که همه در یک راستا هستند. سرمایه بزرگی پشت سر اعتماد مردم است که باید آن را قدر بدانید. این اعتماد نه آسان و نه ارزان به‌دست آمده؛ قدرش را باید دانست و به پشتوانه آن بیشتر خدمت کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید