• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 10 بهمن 1397
کد مطلب : 46572
+
-

موزه ال پرادوی مادرید 200 ساله می‌شود

خبر
موزه ال پرادوی مادرید 200 ساله می‌شود

آرش نهاوندی/خبرنگار

سال2019 موزه ال‌پرادوی شهر مادرید و از مهم‌ترین موزه‌های اروپا و جهان که یکی از بزرگ‌ترین کلکسیون‌های نقاشی اروپا و اسپانیا را در خود جای داده 200ساله می‌شود. به مناسبت دویستمین سالگرد «ال‌پرادو» برنامه‌های فرهنگی متنوعی اجرا خواهد شد. به‌گزارش نیویورک‌تایمز و موزه ال‌پرادو که در سال1819 میلادی تاسیس شده، دارای یک کلکسیون بسیار غنی متشکل از 8200طراحی از نقاشان بزرگ، 7600نقاشی، 4800گراوار و 1000مجسمه استادان بزرگ مجسمه‌ساز است. در این موزه آثار متعددی از نقاشان مشهور اسپانیا و اروپا نظیر فرانسیسکو گویا، هیرونیموس بوش، ال‌گرکو، پیتر پل روبنس، تیتیان و دیگو ولاسکز جای گرفته‌ است. تا‌کنون 3100 اثر هنری این موزه نیز به‌طور موقت در موزه‌ها و مؤسسات فرهنگی دولتی به نمایش درآمده است. مهم‌ترین اثر به نمایش درآمده در این موزه تابلوی نقاشی خارق‌العاده ولاسکز با نام «منیناس» (ندیمه‌ها) است. در این تابلو ولاسکز با سایه روشن‌های بسیار استادانه توانسته بخشی از دربار اسپانیا را به تصویر بکشد. در این تابلو که در یکی از بزرگ‌ترین اتاق‌های کاخ سلطنتی مادرید کشیده شده، چهره‌هایی از دربار اسپانیا  دیده می‌شود. برخی از این چهره‌ها طوری به‌تصویر کشیده شده‌اند که گویی به بیرون بوم و به سوی بیننده تابلو نگاه می‌کنند.
یکی از برنامه‌های سالگرد دویستمین سال ال‌پرادو، «تور دور اسپانیا» یا «پرادو در خیابان‌ها» نام گرفته است. برنامه‌های فرهنگی 200سالگی موزه ال‌پرادو در 30شهر اسپانیا با نمایش آثاری از نقاشان مشهوری نظیر ولاسکز، رامبرانت، گویا، فرا آنجلیکو، سوفونیسبا الگیسولا و لاوینیا فونتانا برگزار می‌شود. سوفونیسبا الگیسولا و لاوینیا فونتانا نقاشان ایتالیایی دوران رنسانس از تأثیرگذارترین زنان در تاریخ هنر غرب بودند.
در راستای برگزاری مراسم دویستمین سالگرد ال‌پرادو قرار است سالن نشان‌های این موزه که امروزه سالن «قلمروهای پادشاهی» نام گرفته است و بخش مهمی از نقاشی‌های تاریخی در آن به نمایش گذاشته شده بازسازی شود و 16درصد نیز به وسعت این ساختمان افزوده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید