• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 10 بهمن 1397
کد مطلب : 46550
+
-

تشکیل بزرگ‌ترین کنسرسیوم تأمین مالی برای پروژه‌های نفتی

تأمین‌مالی
تشکیل بزرگ‌ترین کنسرسیوم تأمین مالی برای پروژه‌های نفتی

به‌دنبال تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه صنعت نفت ایران، 7شرکت تأمین سرمایه فعال در بازار سرمایه ایران یک کنسرسیوم بزرگ برای تأمین مالی صنعت نفت تشکیل دادند. به گزارش همشهری، قرار است این کنسرسیوم در نخستین گام عرضه، هزار میلیارد تومان اوراق منفعت را به‌منظور تأمین مالی پروژه‌های نفتی مدیریت کند. چندی پیش، مراجع ذیربط با درخواست شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند برای انتشار هزار میلیارد تومان اوراق منفعت به‌منظور افزایش تولید نفت خام موافقت کرده بودند.

اعضای کنسرسیوم
هم‌اکنون 9شرکت تأمین سرمایه در بازار سرمایه فعالیت دارند که از این تعداد 7شرکت با مشارکت و اتحاد یکدیگر گامی بزرگی را در جهت تأمین مالی پروژه‌های نفتی برداشته‌اند. تأمین سرمایه تمدن با حجم تعهد 4هزار میلیارد ریالی عضو پیشگام سندیکای متعهدین پذیره‌نویسی و بازارگردانی و همچنین شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان با تعهد 2هزار میلیارد ریال به‌عنوان عضو دیگر سندیکا قرار دارد و پس از آنها نیز شرکت‌های تأمین سرمایه ملت، امید و کاردان هریک با حجم تعهد هزار میلیارد ریال و در نهایت تأمین سرمایه امین و نوین با حجم تعهد 500میلیارد ریال از دیگر اعضای این سندیکا هستند. این حجم اوراق برای نخستین بار با همکاری تأمین سرمایه تمدن به‌عنوان مشاور، متعهدپذیره‌نویسی و بازارگردان و تأمین سرمایه‌های لوتوس پارسیان، ملت، امید، کاردان، امین و نوین عرضه می‌شود. انتشار این اوراق را شرکت واسط مالی مهر و شرکت ملی نفت ایران ضمانت اصل اوراق و صندوق بازنشستگی نفت نیز ضمانت سود اوراق را بر عهده خواهند داشت.

 اوراق منفعت چیست؟
اوراق منفعت به‌عنوان یکی از ابزارهای مالی جدید بازار سرمایه به‌عنوان مناسب‌ترین شیوه تأمین مالی با توجه به شرایط طرح، برای نخستین‌بار در حوزه نفت به کارگرفته شده که گامی نو برای تأمین مالی طرح‌های حوزه نفت از طریق بازار سرمایه به شمار رفته و نشان‌دهنده ظرفیت بالای بازار سرمایه برای جذب نقدینگی و صرف آن در پروژه‌های ملی است.

   انتشار اوراق منفعت نفت به شنبه موکول شد

درحالی‌که سازمان بورس از آغاز انتشار10هزار میلیارد ریال «اوراق منفعت» نفت از 9بهمن خبر داده بود، فرابورس اعلام کرد عرضه آنها به شنبه 13بهمن موکول شده است. به گزارش همشهری، طبق اعلام فرابورس، پذیره‌نویسی 10هزار میلیارد ریال اوراق منفعت با هدف خرید منافع حاصل از توسعه 11حلقه چاه نفت از روز شنبه 13بهمن‌ماه تا دوشنبه 15بهمن‌‌ماه انجام می‌شود. مدت این اوراق سه‌ساله و تعداد کل اوراق نیز 10میلیون ورقه به ارزش 10هزار میلیارد ریال است که در بهمن‌ سال 1400سررسید خواهد شد. نرخ سود این اوراق 19درصد سالانه تا سررسید است که هر 6‌ماه یک‌بار به‌حساب دارندگان آن واریز خواهد شد. شرکت ملی نفت ایران ضمانت اصل اوراق را برعهده گرفته و صندوق‌های بازنشستگی پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت نیز به‌عنوان ضامن سود اوراق معرفی شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید