• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 10 بهمن 1397
کد مطلب : 46488
+
-

بازارگوشت و مرغ پلیسی شد

وزیر جهادکشاورزی رسیدن قیمت گوشت به مرز 100 هزار تومان را تایید کرد

بازار
بازارگوشت و مرغ پلیسی شد


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
قیمت هرکیلوگرم گوشت در برخی مناطق تهران دیروز مرز 110هزار تومان را هم درنوردید اما محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی فعلا گوشت 100هزار تومانی را تأیید کرده، عبور قیمت گوشت شقه گوسفندی از مرز 100هزار تومان به تشکیل صف‌های طولانی در مراکز توزیع گوشت و مرغ ارزان منجر شده و فضای بازار با ورود گشت‌های مشترک دادستانی و دولت، پلیسی شده است.

مشاهدات خبرنگاران همشهری در سطح شهر تهران نشان می‌دهد قیمت انواع گوشت قرمز گوسفندی و گاوی و مرغ در بازار به سیر صعودی خود، به‌رغم وعده‌های مسئولان ستاد تنظیم بازار ادامه می‌دهد. مسئولان در روزهای اخیر وعده داده‌اند با رشد تامین و عرضه به‌دنبال شکست قیمت در بازار گوشت هستند.

رونمایی از گوشت 110هزار تومانی
دیروز صبح رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی ازافزایش قیمت گوشت شقه گوسفندی به 110هزار تومان خبر داد و به ایلنا گفت: قیمت خرده فروشی گوشت شقه گوسفندی بدون دنبه به 105تا 110هزار تومان رسیده و واحدهای خرده فروشی گوشت را به قیمت 89تا 90هزارتومان خریداری و با احتساب 10درصد سود به قیمت 105تا 110هزار تومان به مردم عرضه می‌کنند. البته ولی ملکی، ظهر دیروز احتمالا تحت فشار نهادهای ذیربط به ناچار در گفت‌وگوی دیگری با خبرگزاری مهر نه‌تنها افزایش قیمت گوشت شقه گوسفندی به ۱۱۰ هزار تومان را تکذیب کرد بلکه تأکید کرد: وضع خیلی هم خوب است و حتی قیمت گوشت به 85هزار تومان کاهش یافته و با ورود دام زنده از رومانی در آینده نزدیک بیش‌از‌پیش کاهش خواهد یافت. تلفن ملکی از عصر دیروز از دسترس رسانه‌ها خارج شد.

تأیید گوشت 100هزار تومانی
اما این پایان ماجرای رشد قیمت گوشت و مرغ نبود زیرا وزیر جهادکشاورزی که شکرگزاری‌اش در یک برنامه تلویزیونی جنجال برانگیز شده بود، دیروز یک‌بار دیگر با شکرگزاری از وجود گوشت در بازار، رسیدن قیمت گوشت شقه گوسفندی به100هزار تومان را تأیید کرد. محمود حجتی درجلسه کمیسیون اقتصادی مجلس، قیمت فعلی گوشت را غیرواقعی دانست و افزود: قیمت فعلی گوشت در بازار آزاد واقعی نیست و متاثر از قاچاق دام، به‌کیلویی ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. در بازار مرغ و تخم‌مرغ نیز روند افزایشی قیمت‌ها با وجود عرضه ناکافی این اقلام در میادین میوه و تره‌بار و برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای ادامه دارد.

مسئولان و به‌ویژه وزیر جهادکشاورزی، از قاچاق، مافیا و رشد نرخ ارز به‌عنوان متهم اصلی گرانی گوشت قرمز و مرغ یاد می‌کنند اما کارشناسان ناکارآمدی سیاست‌های تنظیم بازار در زمینه تامین و بازاررسانی به موقع را در سیر صعودی قیمت‌ها مؤثر می‌دانند. وزیر جهادکشاورزی در شرایطی قاچاق دام را متهم اصلی گرانی گوشت قرمز تلقی کرده که به گفته مسئولان این وزارتخانه، میزان تولید گوشت گوسفندی و گاوی نسبت به‌مدت مشابه پارسال کاهش نداشته و آمارهای رسمی نیز از واردات 150هزارتن گوشت قرمز در 10‌ماه امسال و افزایش آن نسبت به پارسال حکایت دارد. به گفته حجتی، در حوزه طیور نیز تولید نسبت به پارسال ۱۵درصد افزایش داشته است. با این روند به‌نظر می‌رسد تعلل مسئولان ستاد تنظیم بازار در واردات، تامین و توزیع به موقع گوشت و مرغ عامل نابسامانی بازار است. در این میان کریمی قدوسی، نماینده همیشه جنجالی مشهد در مجلس نیز مافیای گوشت را عامل گرانی دانسته و چیزهایی گفته که بیشتر شبیه فیلم‌های هالیوودی است، به گفته او، به تازگی کامیون گوشت از کشتارگاه هرات بارگیری شد اما در گمرک دوغارون ۶ روز متوقف شد.

اومی‌افزاید: مافیایی وجود دارد که اجازه واردات گوشت را نمی‌دهد و حتی کله‌پاچه و جگر گوسفند نیز در دست بخشی از این مافیاست.

ممنوعیت 2ماهه صادرات مرغ
نزدیک‌شدن قیمت خرده فروشی هرکیلوگرم گوشت مرغ به مرز 16هزار تومان و ناکارآمدی سیاست‌ عرضه مرغ منجمد ذخیره‌سازی شده برای کاهش قیمت این فرآورده موجب شد تا دولت برای دومین بار طی سال‌جاری صادرات مرغ برای 2‌ماه آینده را ممنوع کند. در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار، صادرات مرغ برای اسفندماه امسال و فروردین‌ماه سال آینده ممنوع شد. دراین ستاد همچنین مجوز واردات جوجه یکروزه برای تامین مرغ مورد نیاز بازار به تصویب رسید.


بازار گوشت ومرغ هم پلیسی شد؛ دومین دور نظارت گشت‌های مشترک دولت و دادستانی بر قیمت و عرضه گوشت و مرغ آغاز شد

  رشد 63درصدی هزینه تولید گوشت
مناقشه سهم قاچاق دام زنده و مافیا از نابسامانی بازار در حالی بالا گرفته که تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت تولید‌کننده محصولات گاوداری‌های صنعتی در پاییز امسال نشان می‌دهد، این شاخص نسبت به تابستان(تورم فصلی) 22.08و نسبت به پاییز پارسال (تورم نقطه به نقطه) 63.10درصد افزایش داشته است. براساس این آمار اگرچه در پاییز امسال شاخص تولید دام با افزایش هزینه مواجه بوده اما در این میان شاخص تولید«گاو تلیسه» با 31.18درصد بیشترین افزایش را داشته، بیشترین افزایش نسبت به پارسال نیز با 88.2درصد مربوط به «گاو تلیسه» است.

این خبر را به اشتراک بگذارید