• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 10 بهمن 1397
کد مطلب : 46474
+
-

خرازی: اروپا به‌خاطر ایران با آمریکا درگیر نمی‌شود


«اروپا به‌خاطر ایران با آمریکا درگیر نمی‌شود.» این نظر کمال خرازی، وزیر خارجه اسبق ایران و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی است؛ در روزهایی که پس از مدت‌ها وعده و وعید از سوی اروپایی‌ها شمارش معکوس برای راه‌اندازی کانال مالی موسوم به SPV شروع شده است.

کمال خرازی با اشاره به وضعیت مذاکرات اروپا برای حفظ برجام تأکید کرده است: اگر اروپایی‌ها در برجام مانده‌اند و مخالف خروج آمریکا از آن هستند در چارچوب منافع خودشان است نه اینکه بخواهند برای تأمین منافع ما خود را با آمریکایی‌ها درگیر کنند و این اشتباه نباید در ذهن ما ایجاد شود. پس از آنکه روز دوشنبه برخلاف اعلام قبلی خبری از راه‌اندازی کانال مالی نشد، ‌آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: احتمال دارد وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در رومانی نشستی درباره سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران داشته باشند. سفیران کشورهای اتحادیه اروپا روز دوشنبه درباره سازوکار ویژه مالی با ایران نشستی داشته‌اند اما تکمیل شدن و اجرای این سازوکار اعلام نشد؛ احتمال دارد که این مسئله در گردهمایی وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در رومانی باز هم مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه با اشاره به سازوکار مالی اروپا با ایران موسوم به SPV اعلام کرد: مذاکرات بر سر اجرای این سازوکار بین کشورهای اروپایی در حال انجام گرفتن است. این سازوکار هنوز تصویب نشده است اما به تصویب خواهد رسید. ما به اعمال نقشه‌مان نزدیک شده‌ایم.  ماس گفته است: رایزنی‌ها بین آلمان، فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا در مورد سازوکار ویژه مالی ایران و اروپا (SPV) ادامه دارد و این سازوکار به‌زودی به ثبت می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید