• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 10 بهمن 1397
کد مطلب : 46469
+
-

بشار اسد در دیدار معاون اول رئیس‌جمهور:

ایران اولویت نخست بازسازی سوریه است

جهانگیری در دمشق به اروپا پیام داد که غربی‌ها باید قدردان ایران باشند

دیپلماسی
ایران اولویت نخست بازسازی سوریه است


معاون اول رئیس‌جمهور دیروز به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی ایران که در 8سال گذشته به سوریه می‌رود، وارد دمشق شد. اسحاق جهانگیری که با هیأتی اقتصادی و تجاری به سوریه رفته است، با مقامات بلندپایه سوری ازجمله بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور درباره تداوم مبارزه با گروه‌های تروریستی و بازسازی سوریه رایزنی کرد.

جهانگیری در دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، با بیان اینکه حضور این هیأت در مقطع زمانی کنونی حاوی این پیام است که جنگ سوریه رو به پایان است و زمان بازسازی این کشور فرارسیده، اظهار داشت: اگر داعش در منطقه دولت تشکیل می‌داد و هسته‌های گروه‌های تروریستی از بین نمی‌رفت، غربی‌ها باید شاهد ترور، خشونت و جنایت‌های غیرانسانی در کشورهای خود می‌شدند؛ بنابراین آنها باید قدردان سوریه و کشورهایی باشند که در مبارزه با تروریسم پیشتاز بودند. رئیس‌جمهور سوریه نیز در این دیدار با اشاره به مقاومت دولت و ملت سوریه در برابر تروریست‌ها و تداوم این مشی برای ریشه‌کن کردن تروریسم در سوریه گفت: پس از آزادسازی کامل سوریه، بازسازی این کشور مهم‌ترین اولویت دولت است و ما خواهان حضور و همکاری بیشتر شرکت‌های دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف هستیم. رئیس‌جمهوری سوریه با قدردانی از حمایت رهبر معظم انقلاب و دولت و ملت ایران از کشور سوریه در جریان مبارزه با تروریسم، گفت: ما کمک‌های دولت و ملت ایران در دوران سخت جنگ با تروریسم را هرگز فراموش نمی‌کنیم. سوریه خواهان همکاری متقابل با ایران برای توسعه اقتصادی است و از هیچ اقدامی در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

محو کامل تروریست‌ها
 جهانگیری همچنین در نشست هیأت‌های عالی 2 کشور ضمن اظهار امیدواری نسبت به محو کامل تروریست‌ها و نقش‌بر‌آب‌شدن نقشه‌های حامیان آنان تصریح کرد: جامعه جهانی و اروپایی‌ها بدانند اگر فداکاری دولت و مردم سوریه و هم‌پیمانان این کشور نبود، امروز تروریست‌های داعشی که نماد خشونت، قتل، وحشی‌گری و غارت بودند، در منطقه، دولت تشکیل می‌دادند و مشکلی بزرگ و لاینحل برای امنیت جهان می‌شدند. وی افزود: ایران افتخار می‌کند در مبارزه با تروریست پیشگام و پیشتاز بوده است و پیروزی مردم و دولت سوریه را پیروزی خود می‌داند.

در این جلسه که وزرای نیرو، راه و شهرسازی، رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس سازمان حج و اوقاف و رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیا‌ حضور داشتند، درخصوص بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی و نحوه حضور شرکت‌های ایرانی در حوزه بازسازی سوریه بحث و تبادل نظر شد. به گزارش ایرنا، ‌عماد خمیس، نخست‌وزیر سوریه هم در این دیدار گفت: براساس تأکید بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه اولویت اجرای طرح‌های بازسازی متعلق به شرکت‌های ایرانی است.  جهانگیری در همایش بازرگانی ایران و سوریه با بیان اینکه سوریه وارد دوره جدیدی شده و به مرحله بازسازی اقتصادی و تکمیل زیرساخت‌ها ورود کرده است، ادامه داد: ایران آماده است تا در دوره بازسازی این کشور نیز مشارکت فعال داشته باشد.

نقش بخش خصوصی
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: بخش خصوصی ایران باید تلاش کند یا از طریق کشور ثالث و یا از طریق نهادهای بین‌المللی، منابع مالی مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری جهت مشارکت در بازسازی سوریه را تأمین کند. جهانگیری افزود: ایران آمادگی دارد برخی ‌کالاهای مورد نیاز خود را نیز از طریق واردات از سوریه تأمین کند و در این مسیر از صادرات محصولات سوریه به ایران حمایت می‌کنیم. عماد خمیس، نخست‌وزیر سوریه نیز در این همایش با تأکید بر اینکه سوریه به همکاری راهبردی با جمهوری اسلامی ایران چشم امید دوخته است، تصریح کرد: برخی‌ها می‌خواستند مانع از توسعه همکاری‌های تهران و دمشق شوند اما نتوانستند در این راه کاری از پیش ببرند. وی اولویت نخست سوریه را بازسازی ویرانی‌ها و زیرساخت‌ها عنوان کرد و گفت: در مسیر بازسازی سوریه قطعا ایران در اولویت است، چراکه بیش از همه کشورها در دوران جنگ در کنار ما ایستاد. نخست‌وزیر سوریه از شرکت‌ها و بخش خصوصی ایرانی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در بازسازی سوریه دعوت کرد و افزود: دولت سوریه از همکاری با فعالان اقتصادی ایران حمایت می‌کند.

در این مراسم تعدادی از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی ایران و سوریه نیز در سخنانی دیدگاه‌های خود را اعلام کردند و از آمادگی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بخش خصوصی 2کشور خبر دادند. جهانگیری در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با همتای سوری با بیان اینکه امروز منطقه، گام‌به‌گام به سمت امنیت حرکت می‌کند و تروریست‌ها را از مناطق مختلف اخراج می‌کند، گفت: جهان باید از پیروزی سوریه علیه تروریسم خشنود باشد و از پیشگامان این پیروزی ارزشمند قدرشناسی کند زیرا اگر سیاست مبارزه جدی با تروریسم در عراق و سوریه به نتیجه نرسیده بود، امروز مبارزه با تروریسم باید در اروپا انجام می‌شد. معاون اول رئیس‌جمهور مرقد حضرت رقیه دختر خردسال حضرت سیدالشهدا(ع)‌ و مقام امام سجاد(ع)، رأس الحسین و مقام حضرت یحیی(ع) را زیارت کرد. او همچنین از مسجد اموی واقع در بخش قدیمی شهر دمشق نیز بازدید به عمل آورد.

   امضای 9سند و یادداشت تفاهم همکاری
در جریان سفر اسحاق جهانگیری به سوریه، یادداشت تفاهم همکاری‌های ژئوماتیک در زمینه نقشه‌برداری، یادداشت تفاهم همکاری سینمایی، سند برنامه همکاری اجرایی در زمینه آموزش و پرورش، یادداشت تفاهم همکاری‌های مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، یادداشت تفاهم همکاری‌های مسکن و خدمات عمومی، یادداشت تفاهم همکاری‌های ریلی، یادداشت تفاهم در زمینه تشویق سرمایه‌گذاری مشترک، یادداشت تفاهم همکاری‌های نمایشگاهی و یادداشت تفاهم برنامه اجرایی همکاری‌های فرهنگی، اسنادی بودند که توسط مقامات 2 کشور و در حضور معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان و نخست‌وزیر سوریه امضا‌ شد. در این مراسم جهانگیری و عماد خمیس نیز یادداشت تفاهم چهاردهمین اجلاس کمیته عالی همکاری‌های اقتصادی 2 کشور و موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی راهبردی بلندمدت ایران و سوریه را امضا‌ کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید