• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46360
+
-

حریم تهران به 6هزار کیلومتر رسیده است

شهر
حریم تهران به 6هزار کیلومتر رسیده است

حریم تهران به 6هزار کیلومتر رسیده است. به گزارش همشهری، استاد دانشگاه علوم‌ و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در نشست علمی-تخصصی «سناریوهای مدیریت یکپارچه حریم پایتخت با تأکید بر ارزیابی تأثیرات اجرای طرح جامع حریم پایتخت» گفت: این در حالی است که در آخرین اسناد بالادستی این رقم تنها یک هزار و 200کیلومتر بوده؛ در عین حال 24شهر در حریم تهران شکل گرفته که 4شهر آن به تازگی در تقسیمات کشوری لحاظ و مجوز شکل‌گیری نیز گرفته‌اند که این نشان از نگاه جزیره‌ای، رانتی و بخشی دارد.
رحیم سرور رشد جمعیت در حریم تهران را 6درصد عنوان کرد و افزود: این رقم در شهر تهران 2درصد است؛ 300هزار نفری که به تازگی از تهران به دلایل عمده اقتصادی کوچ کرده‌ و به حاشیه شهر رفته‌اند، در همین مناطق سکونت گزیده‌اند.

او وضعیت حریم تهران را بحرانی توصیف و تصریح کرد: در شرایط اینچنینی نمی‌توانیم منتظر ابلاغ طرح جامع حریم بمانیم؛ بنابراین باید برنامه‌هایی مجزا برای شرایط پیش و پس از تصویب طرح جامع داشته باشیم.

این پژوهشگر با بیان اینکه زنگ هشدار حریم تهران به صدا درآمده است، گفت: در بازه زمانی سال 90 تا 95 یک میلیون و 100هزار نفر به پهنه حریم اضافه شده‌اند که خود نشان از وجود رانت زمین و منافع فردی و ملی در این پهنه است.

او اجرای ناقص طرح جامع را هم مثبت ارزیابی کرد و گفت: این طرح، مسیر و نقشه راه را هر چند ابهام‌آلود برای متولیان و عاملان مشخص کرده و خطوط اصلی را برای پیشبرد مصوبات شورای‌عالی معماری و شهرسازی مهیا کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید