دکتر حسین آخانی/ استاد دانشگاه تهران:
در این چند روز که در شهر ادینبورگ اسکاتلند هستم، هر روز در کریدور دوچرخهسواری و پیادهروی راه میروم و غبطه میخورم به مدیریت شهر تهران که همه سرمایههای شهر را برای ساختوساز و ساخت شهری بتنی و خودرومحور هزینه کرد. حالا هم ظاهرا مشخص شده برای ساخت شهر بتنی چه فسادهای کلانی اتفاق افتاده است. شاید بزرگترین خیانت به شهروندان توسعه بزرگراهها و احداث پل و زیرگذر بود تا شهری بتنی بسازند که فقط مناسب عبور و مرور خودروهای شخصی است. اما خبری شنیدم که طبق گفته معاون شهرداری گویا میخواهند پل گیشا را به پیادهرو و مسیر دوچرخهسواری تبدیل کنند. برای من که ساکن گیشا هستم، شنیدن این خبر مسرتبخش بود. خواستم در اینجا به مدیریت جدید شهر تبریک بگویم که به مردم میاندیشند. از پارک پردیسان تا دانشگاه تهران و تالار وحدت مجموعههای متعددی شامل برج میلاد، کوی دانشگاه، دانشگاههای تهران و تربیت مدرس، بیمارستانها، سینماها، پارکها و تالارهای متعددی قرار دارند که بیشتر مورد استفاده جوانان قرار میگیرند. با یک نگاه سیستمی میتوانید کریدور دوچرخهسواری و پیادهروی را از پارک پردیسان شروع کرده و از طریق پارک گفتوگو به کوی دانشگاه تهران و سپس پارک لاله، دانشگاه تهران و پارک شهر و حتی بازار متصل کنید. با این کار دیگر دعوای زوج و فرد و طرح ترافیک کم کم بسته میشود. فقط کافی است یک طرف خیابانها که ماشین پارک میشود را به مسیر دوچرخهسواری و پیادهروی تبدیل کنید. هفته آینده به تهران میآیم. برای اعضای شورای شهر، مدیران جدید پارک پردیسان و بهشت و شهروندان مسئول و دوستدار هوای پاک سوغاتی باارزشی میآورم. به شما نشان میدهم که چگونه میتوان بدون صرف هزینههای گزاف، شهری انسانمحور درست کرد که در آن انسانها بهجای آنکه با هم دعوا کنند، اخم کنند، همدیگر را بزنند و بکشند، به هم مهربانی کنند، سلام بدهند، لبخند بزنند و خدا را شکر کنند. میتوانیم دلمان را در آستانه دهه فجر و سال نو خوش کنیم که از بهشت بوی بهار میآید، آیا میشود؟