• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 8 بهمن 1397
کد مطلب : 46272
+
-

جای خالی مرکز جامع عرضه دام در کرج

همشهری مشکل نبود مرکز عرضه دام در مرکز استان را در گفت‌وگو با فعالان این حوزه بررسی می‌کند

شهری
جای خالی مرکز جامع عرضه دام در کرج

خدیجه ستارزاده|   البرز-خبرنگار:

باغشهر کرج با وجود تغییرات اساسی در شکل و ساختار شهری، هنوز یک نشانه از قدیم در گوشه و کنار خود دارد که اکنون با وضعیت و استانداردهای شهری مطابقت ندارد. نگهداری و خرید و فروش دام به صورت غیرمجاز و پراکنده یکی از معضلاتی است که در برخی مناطق مسکونی وجود دارد و مشکلات  بهداشتی و نارضایتی شهروندان را به دنبال دارد.

با وجود ممنوعیت و غیرقانونی بودن نگهداری و عرضه دام در محدوده شهری و همچنین ملزم بودن شهرداری طبق آیین‌نامه‌های اجرایی و بندهای 15 و 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها به رسیدگی و ممانعت از این فرآیند، این قانون در کرج رعایت نشده و در گوشه و کنار، به‌ویژه حاشیه شهر و داخل محدوده مسکونی، نگهداری و خرید و فروش دام انجام می‌شود.

البته هر چند وقت یک بار اخباری مبنی بر جمع‌آوری این مراکز غیرمجاز به گوش می‌رسد، اما بعد از مدتی این معضل بر قوت خود باقی است.
در هر شهر، شهرداری موظف به اختصاص مکان و راه‌اندازی مرکز عرضه دام طبق استانداردهاست، این امر سال‌هاست در تهران و بسیاری از شهرها اجرا شده اما کلان‌شهر کرج هنوز در این زمینه اقدام مثبتی نکرده است.


گوسفندها در محدوده مسکونی

یکی از شهروندان باغستان غربی می‌گوید: سال‌هاست این منطقه به طور کامل مسکونی شده، اما هنوز هم گاهی گله گوسفندان در این محدوده دیده می‌شوند.«غلامرضا فرنود» با بیان این‌که گاهی خرید و فروش گوسفند زنده هم در همین محدوده انجام می‌شود، می‌گوید: هیچ گونه نظارتی بر این کار نمی‌شود.

فرنود می‌گوید: وارد شدن دام به محدوده سکونت نه تنها با شاخص‌های زندگی شهری همخوانی ندارد و چهره شهر را زشت می‌کند، بلکه با وجود به جا ماندن فضولات آنها آلودگی‌هایی به همراه دارد.
این شهروند اضافه می‌کند: علاوه بر این مسائل خرید این گوسفندها هم از نظر سلامت جای پرسش دارد. آیا گوسفندی که فروخته می‌شود سالم است یا نه؟! آیا نباید نظارتی بر این مسائل باشد؟


آلودگی‌های ناشی از نگهداری دام

یکی دیگر از شهروندان ساکن در محدوده بیمارستان البرز کرج می‌گوید: در همسایگی ما داخل یک چهاردیواری گوسفند نگهداری می‌شود و مردم برای خرید هم به اینجا مراجعه می‌کنند.«یوسف جمالی» می‌افزاید: نگهداری گوسفندان به‌ویژه در تابستان بو و آلودگی زیادی دارد و بیشتر اوقات مگس و حشرات در فضا فراوان است که باعث ناراحتی همسایه‌ها می‌شود.

جمالی می‌گوید: گاهی افرادی که گوسفند را خریداری می‌کنند درخواست ذبح هم دارند که در آن صورت آلودگی خون، امعا و احشا هم اضافه می‌شود.وی می‌افزاید: در گذشته اهالی این منطقه همه دامدار بودند، اما اکنون دیگر ساختار شهری شده و نباید داخل محدوده مسکونی دام نگهداری یا عرضه شود اما متاسفانه برخی این کار را انجام می‌دهند.


نظارت بر عرضه بهداشتی دام

شهروند دیگری نیز از فروش دام در محدوده بلوار باغستان تا حیدرآباد گلایه دارد و می‌گوید: سال‌هاست در تهران مراکز متمرکز برای نگهداری و عرضه گوسفند راه‌اندازی شده است و هر کس قصد خرید داشته باشد به آن مرکز مراجعه می‌کند، اما در کرج هیچ متولی‌ای برای این کار نیست و نظارتی هم بر فعالیت این واحدهای غیرمجاز و بهداشت و سلامت دام‌ها وجود ندارد.«سیروس سپهری» می‌افزاید: هر سال نزدیک عید قربان معضلات این امر و همچنین تعداد فروشندگان دام در گوشه و کنار شهر بیشتر می‌شود.


شهرداری باید زمینی برای مرکز عرضه معرفی کند

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی البرز می‌گوید: از سال 92 برای راه‌اندازی مرکز عرضه دام در کرج پیگیر بوده‌ایم و جلسات و مکاتبات زیادی در این باره انجام دادیم.
«سیدمحسن ابوترابی» با بیان این‌که شهرداری کرج باید زمینی را مناسب با ضوابط برای این کار معرفی می‌کرد، می‌افزاید: در سال‌های گذشته 2 یا 3 مورد زمین توسط شهرداری معرفی شد اما هیچکدام متناسب با ضوابط نبودند و تاکنون این امر به نتیجه نرسیده است.

ابوترابی می‌گوید: یکی از زمین‌هایی که شهرداری کرج برای این کار در نظر گرفت نزدیک نیروگاه مپنا بود که به دلیل دکل‌های فشار قوی در این محدوده برای دام مناسب نبود و مورد تایید قرار نگرفت.
وی با بیان این‌که زمین دیگر نیز نزدیک شهر بود و متناسب با استانداردها نبود و در نتیجه مورد تایید قرار نگرفت، می‌افزاید: طبق ضوابط، مراکز عرضه دام باید حداقل  1500متر از محدوده شهری فاصله داشته باشند.

ابوترابی با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی یک مرکز جامع برای عرضه دام در کرج می‌گوید: دستگاه‌های دیگر مانند منابع طبیعی و ... هم می‌توانند در این زمینه همکاری و در صورت داشتن زمینی مناسب برای این کار کمک کنند.


مشکلات شهرداری برای راه‌اندازی مرکز عرضه دام

رئیس سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج نیز می‌گوید: مدت‌هاست این موضوع در دستور کار ما قرار دارد اما شهرداری مشکل زمین  دارد. به دلیل فروش زمین‌ها در تهاتر بابت بدهی‌های شهرداری، تنها مشکل در این مورد زمین مناسب است که باید در چارچوب ضوابط باشد.«عباس وحیدی» با بیان این‌که در این زمینه سرمایه‌گذار در بخش خصوصی داریم، می‌افزاید: 3‌مورد زمین برای این منظور در نظر گرفته شده است و پیگیر کارهای آن هستیم. اگر مشکلی پیش نیاید تا پایان سال برای راه‌اندازی مرکز عرضه دام اقدام می‌شود.


فواید راه‌اندازی مرکز عرضه دام 

رئیس سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج با تاکید بر اهمیت راه‌اندازی یک مرکز عرضه دام در کرج می‌گوید: در صورت راه‌اندازی، علاوه بر بهداشت دام، بر نرخ هم نظارت می‌شود.
«عباس وحیدی» در پاسخ به این‌که در بحث کشتار هم در این مرکز اقدام خواهد شد یا نه، اظهار می‌کند: بیشتر دنبال عرضه و کنترل بهداشت و سلامت دام هستیم اما در صورت مهیا شدن شرایط برای کشتار دام در آن هم اقدام کنیم.
وی اجرا شدن این طرح را ملزم به همکاری و پای کار آمدن همه مسئولان متولی اعلام می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید