• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46074
+
-

مهلت یک هفته‌ای به مادورو

رویداد
مهلت یک هفته‌ای به مادورو


درحالی‌که آمریکا با انتصاب یک‌چهره بدنام و تندرو به‌عنوان نماینده ویژه در امور ونزوئلا آشکارا به مداخله در امور داخلی این کشور ادامه می‌دهد، کشورهای اروپایی به نیکلاس مادورو یک هفته برای برگزاری انتخابات مجدد مهلت داده‌اند.

مقامات 3 کشور آلمان، فرانسه و اسپانیا در اظهارنظرهای جداگانه‌ای گفته‌اند اگر رئیس‌جمهور ونزوئلا طی یک هفته آینده انتخابات زودهنگام برگزار نکند، آنها خوان گوایدو، رئیس مجلس و رهبر مخالفان دولت را به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند. رئیس مجلس روز چهارشنبه هفته گذشته خود را رئیس‌جمهور موقت خواند و مادورو را فاقد مشروعیت اعلام کرد. همزمان با این ادعای رهبر مخالفان ونزوئلا، آمریکا و هم‌پیمانانش در اروپا و آمریکای لاتین، در اقدامی که مداخله آشکار در امور داخلی ونزوئلا به شمار می‌آید و برخی حتی عنوان کودتای خاموش به آن داده‌اند، دولت ونزوئلا را فاقد مشروعیت اعلام کردند.

این همزمانی اتفاقی نبوده و حالا براساس گزارشی که آسوشیتدپرس دیروز منتشر کرده، معلوم شده رهبر مخالفان ونزوئلا قبل از اظهارنظر روز چهارشنبه‌اش، در سفرهای پنهانی به واشنگتن، کلمبیا و برزیل مذاکراتی درباره اقدامات روزهای بعدش داشته‌ است. براساس این گزارش، آمریکا با برخی سیاستمداران مخالف دولت ونزوئلا هم در تماس بوده‌ و پیام‌هایی برای آنها می‌فرستاده‌ است. اما با وجود اعلام حمایت غرب و برخی کشورهای آمریکای لاتین از ریاست‌جمهوری گوایدو، ارتش ونزوئلا با اعلام حمایت از دولت و رئیس‌جمهور مستقر، احتمال برکناری مادورو از قدرت را فعلا منتفی کرد. در روزهای گذشته هزاران نفر از مخالفان و طرفداران دولت در خیابان‌های کاراکاس تجمع کردند و درگیری‌هایی روی داد که چند کشته هم به جا گذاشت.

دیروز در تازه‌ترین رویداد، گوایدو پیشنهاد مادورو برای گفت‌وگو را رد کرد. او پیش‌‌تر گفته‌بود حاضر است به مادورو عفو بدهد به شرط آنکه او قدرت را ترک کند. در همین حال شورای امنیت سازمان ملل دیروز درباره وضعیت ونزوئلا تشکیل جلسه داد.

بازگشت متخصص جنگ‌های کثیف
جمعه‌شب مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، الیوت آبرامز از مقامات دولت‌های بوش و ریگان را به‌عنوان مسئول ویژه واشنگتن در امور ونزوئلا معرفی کرد. این انتخاب بازتاب‌های گسترده‌ای داشت و بسیاری آن را پیامی آشکار از سوی دولت آمریکا علیه ونزوئلا توصیف کردند. دلیل این برداشت این است که آبرامز علاوه بر آنکه از نومحافظه‌کاران جنگ‌طلب و مداخله‌جو به‌حساب می‌آید، در حمایت‌ها و مداخله‌های دولت آمریکا در دهه‌های 1970و 1980علیه دولت‌های چپگرای آمریکای لاتین هم نقش گسترده داشته‌است.

روزنامه گاردین در سال 2002در گزارشی به نقل از منابع و اسناد خود نوشت: الیوت آبرامز در کودتاهای آمریکای لاتین ازجمله کودتایی که در همین سال (2002) به برکناری کوتاه‌مدت هوگو چاوز از قدرت منجر شد، نقش داشته‌است.

مأموران روسی در ونزوئلا
خبرگزاری رویترز اعلام کرد: گروهی از پیمانکاران خصوصی نظامی که برای روسیه ماموریت انجام می‌دهند، در روزهای اخیر برای تامین امنیت نیکلاس مادورو وارد کاراکاس شده‌اند. برخی منابع روسی شمار این مأموران را 400نفر اعلام کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید