• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46071
+
-

دو دستگی اسرائیلی‌ها درباره حملات هوایی به سوریه

جهان‌نما
دو دستگی اسرائیلی‌ها درباره حملات هوایی به سوریه


درحالی‌که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل و رسانه‌های نزدیک به حزب لیکود به زبان‌های مختلف تبلیغات گسترده‌ای درباره حملات هوایی اسرائیل به جنوب سوریه و نتایج مهم آن انجام می‌دهند، روز گذشته روزنامه معاریو در گزارشی از وجود تردیدهایی در داخل ارتش اسرائیل نسبت به چرایی این حملات و دستاوردهای آن خبر داد. در این گزارش که به قلم یوسی میلمان، تحلیلگر مشهور مسائل نظامی و امنیتی در اسرائیل نوشته شده، به نقل از چند منبع نظامی آمده: فرماندهان نظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی طرح پرسش‌های مختلفی درباره علت حملات هوایی اسرائیل و نتایج آن را آغاز کرده‌اند، چراکه با وجود جوسازی رسانه‌های حامی نتانیاهو، واقعا نتایج و دستاوردهای این حملات مشخص نیست. این در حالی است که جادی ایزنکوت، رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل در مراسم تودیع خود طی هفته گذشته گفته بود، حملات هوایی اسرائیل به جنوب سوریه تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بوده است.

بر اساس گزارش معاریو، این تردیدها به‌ویژه بعد از حمله راکتی از جنوب سوریه به ارتفاعات اشغالی جولان تشدید شده است. اشاره معاریو به راکتی است که صبح روز دوشنبه هفته گذشته از نقطه‌ای در جنوب خاک سوریه به سوی جولان شلیک شده و بعد از انهدام توسط سامانه پدافندی گنبد آهنین در ارتفاعات جبل‌الشیخ سقوط کرد. این راکت در پاسخ به حملات هوایی صبح اسرائیل به سوریه در همان روز شلیک شد؛ رخدادی که حملات شدید شبانه اسرائیل را به فاصله کمتر از 12ساعت به‌دنبال داشت. به گفته رسانه‌های اسرائیل، این نقطه از ارتفاعات اشغالی محل ورزش‌هایی همچون اسکی در فصل زمستان است و روزانه به‌طور میانگین 1000 نفر در آن منطقه رفت‌وآمد دارند؛ آماری که میزان تهدیدات احتمالی برای اسرائیل در جنوب سوریه را به خوبی به نمایش می‌کشد. معاریو نوشته است: این حمله پیش از هر چیز 2 واقعیت را نشان می‌دهد؛ از یک سو تمامی حملات هوایی اسرائیل طی یک سال گذشته تاکنون با هدف انهدام پایگاه‌های نظامی ایران، دست‌کم در جنوب سوریه بی‌نتیجه بوده و از سوی دیگر، روس‌ها تعهد خود برای دور کردن نیروهای ایران از شمال سرزمین‌های اشغالی تا حداقل 80 کیلومتر را اجرا نکرده‌اند؛ چراکه راکت از فاصله حدودا 40 کیلومتری به سوی جولان شلیک شده است.

پیام اسرائیل برای بشار اسد
به گفته هارتص، ارتش اسرائیل از طریق پایگاه نظامی روسیه در حمیمیم به ریاست‌جمهوری سوریه درباره هرگونه پاسخ به حملات هوایی این رژیم به داخل سوریه هشدار داده است. بر اساس گزارش هارتص، در پیام اسرائیل که از طریق روسیه به دمشق منتقل شده، بر اهداف حملات هوایی تأکید شده و آمده است: از آنجا که این اهداف صرفا متعلق به ایران یا نیروهای وابسته به این کشور است، ارتش سوریه حق دخالت در این درگیری‌ها را ندارد. از سوی دیگر روزنامه معاریو مدعی شده ارتش اسرائیل به‌دلیل نگرانی از واکنش‌های احتمالی حزب‌الله تا‌کنون با توسعه این حملات هوایی به داخل آسمان لبنان مخالفت کرده است.

بر اساس روایتی که در رسانه‌های اسرائیلی و همچنین برخی رسانه‌های عربی منتشر شده، در جریان آخرین حمله هوایی اسرائیل به جنوب سوریه، یک فروند هواپیمای شرکت ماهان که به‌تازگی وارد فرودگاه دمشق شده بود، ناچار به ترک فوری این فرودگاه و بازگشت به ایران شد. سخنگوی ارتش اسرائیل مدعی شده بود، ایران از طریق هواپیماهای غیرنظامی اقدام به انتقال سلاح و تجهیزات نظامی به سوریه می‌کند، این در حالی است که گزارش رسمی وزارت دفاع روسیه نشان می‌دهد این هواپیما حامل هیچ‌گونه تجهیزات نظامی نبوده است. روسیه اخیرا از تهدید حمل‌ونقل هوایی در شرق دریای مدیترانه توسط نیروی هوایی ارتش اسرائیل به‌شدت انتقاد کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید